Citronfrosting?
Har ni något recept på någon god citronfrosting eller till och med limefrosting mån tro? :r
:P
Du har tur för jag har ett av varje ;)
Här kommer receptet på citronfrosting:
2 dl grädde
1 knivsudd bakpulver
175 gr mascarponeost
2½ dl florsocker
rivet skal från 1 citron
2 msk citronsaft
Vispa grädden med bakpulvret någorlunda hårt.
Blanda ihop mascarpone med florsocker.
Vänd ner i grädden, och vispa på låg hastighet till fluffig konsistens.
Riv ner citronskalet, tillsätt citronsaften och vänd ihop.
Också receptet på limefrosting:
60g mjukt smör
4dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
100g philadelphiaost
skalet av en lime eller 1-2 msk pressad lime.
Vispa ihop alla ingredienser. (för extra limesmak skulle jag nog ta både rivet skal från en lime och en msk pressad lime)
Du menade frostings att ha på cupcakes nu va? Så det inte var tårtfyllningar du menade, även om jag har recept på både citron och lime-mousser också ^^
Hoppas att du blir nöjd med något av recepten iaf (:
/T
Tackar!! Så hemskt mkt!! Jaa, jag menade cupcake frosting :P (: Nu blir det bakning igen :P
Du får väl göra hälften med citron och hälften med lime (: Skrv gärna vad du tyckte om dom sen, om dom smakade bra och om dom var lätta att spritsa med! Har själv inte provat dom än men jag är väldigt bra på att samla på mig recept ^^ Jag tänker att jag någon gång ska testa allt!
Imorgon ska jag till exempel på jakt efter kakformar på Lagerhaus och hittar jag inget där så får det bli en tripp ut till Rusta. Då menar jag alltså inte vanliga pepparkaksformar uan jag vill gärna ha runda formar (hjärtan och stjärnor funkar också men helst runda) eftersom jag ska göra cookie-pops. Det finns inget roligare än bakverk som man kan dekorera och få utlopp för sin kreativitet på! :) Som bland annat tårtor, cupcakes, cakeballs, cake-pops och cookie-pops eller samma typ av vaniljcookies fast utan pinnen.
Sen är det bara fantasin som sätter gränserna! Och tyvärr ekonomin ibland. Det är ju en gansk dyr hobby om man vill ha ordentliga saker för dekorering och för att underlätta fyllning av tårtan, spackling och täckning. Men man får unna sig lite grejer då och då helt enkelt när man har lite pengar över och även önska sig saker i present och julklapp (en kitchen aid vore ju inte helt fel)! Och att beställa saker från Storbritannien på eBay lönar sig ofta även med frakten mot om man beställer på webshoppar eller köper en springform i butik här i Sverige.
/T
De kan jag göra om du vill, Men jag bakade igår så det blir väl mot helgen :P
Jadå det är ingen fara. Släng upp en liten recension om vad du tyckte om frosting-recepten. Gärna en bild också (: Alltid kul att se andras kreationer!
/T
Ja, ska se om jag hittar kameran :P
Ja det kan alltid vara bra att veta vart man har sin kamera (:
Nu ska jag ta och försök sova lite iaf. Lycka till med cupcakesen när du väl ska göra iordning dom och som sagt, lägg gärna upp en kommentar ang vad du tycker om forsting-recepten!
/T
Det ska jag göra! Sov gott ;P
Puttar upp tråden lite :) Fast nu undrar jag om det finns citronfrosting utan färskost, vi har tydligen inte det hemma o så desperat är ja inte att ja åker iväg o köper nu xD (väldigt lat :P)
Laila Lindholm har ett super gott "creme cheese frosting"-recept på recept.nu, där det ingår citron i :D Går även att ha lime i, för det har jag prövat! :D
Vill man ha utan så kanske man kan göra någon smörkräm smaksatt av citron? :D
Hm, det där receptet på limefrosting låter ju supergott, men måste man tvunget ha smör, eller går det lika bra med margarin?
#11 Det är en väldig skillnad i smak på smör och margarin, sen så brukar det bli absolut bäst med osaltat smör så man inte får minsta salt smak. Jag skulle själv aldrig byta ut det pga smakskillnaden, skulle nog inte råda någon annan att göra det hellre :)
/T
Jag har i nästan hela mitt liv använt margarin i den mesta bakningen, och tycker det är jättegott, men tänkte på om det blir något annat som händer. Vet ju att margarin och smör inte har riktigt samma innehåll.
De gånger jag haft smör hemma har det varit normalsaltat. Men det borde alltså inte bli något annat än en smakskillnad om jag använder margarin istället för osaltat smör?
#13 Jag har gjort frosting på margarin flera gånger, funkar absolut även om smör är godast.
Jag kör på margarin… Det är det enda jag har hemma, och på affären finns inte osaltat smör alls. 
Funderar dock på hur mycket frosting det blir? Har nämligen 32st cupcakes att garnera.