Spruckna chokladmacarons
Hej allesammans! Jag håller på och gör macarons, och har börjat få riktigt bra kläm på det men en sak lyckas jag ALDRIG med… Mina chokladmacarons. De torkar nästan aldrig, och de spricker varje gång. Blir tokig! Gjorde halv sats igår och det sket sig, och funderade på om det kunde vara halveringen som gjorde nåt. Experimenterade idag och gjorde en full sats, vägde upp hälften med digitalvåg och färgade den ena med pasta färg och vände ner en matsked kakao i den andra. De gula blev toppen (förutom lite ihåliga, men det är ett annat problem) men chokladen blev katastrof. Bifogar två bilder så ni kan se. Det är så konstigt! Det är ju samma smet! Är det fel på kakaon? Använder mig av Fazers Ögonkakao. Nån vänlig själ som kan hjälpa mig med detta? Blir galen! Tack på förhand
/ Amanda
Tillsätter du extra vätska i dom med kakaon? När du tillsätter kakao måste man alltid tillföra extra vätska då kakon annars torkar ut smeten. Vad min mor präntat in sedan barnsben i alla fall.
Alternativt ta bort lika mycket mjöl eller vad man nu använder i det man bakar :)
Inte extra vätska, men jag byter ut en del av mandelmjölet så det är nog inte det. Så himla konstigt, blir knäpp på det! Någon annan som har nån tanke om detta?
/ Amanda
Hm, konstigt. Mandelmjöl torkar kanske inte ut på samma sätt som vanligt mjöl då, aldrig använt det så.
Prova med lite vätska då tycker jag, all kakao bör ju ha uttorkande effekt tycker jag.
Många har problem med just chokladmacarons. Själv har jag inte ännu testat annat än hallon och citrus, men ska försöka ge mig på choklad nån gång så snart jag orkar och då kan jag svara bättre på hur det går för mig, men sen har vi alla ofta olika recept. Skulle du kunna lägga upp receptet så att det kanske blir lättare att förstå (eller inte).
Men att försöka är det enda sättet att lära sig på så det är bra att du inte ger upp 
/T
#5 Konstigt nog så blir kakaomarängen lösare än den gula marängen.. Så himla skumt. Funderar på att testa en annan kakao samt att skaffa en mandelkvarn och mala mjölet mer. Kan vara att den är känsligare av någon anledning. #6 receptet jag använder är Mia Öhrns, såhär ser det ut: 110 g mandelmjöl (20 g av detta byts ut mot två msk kakao) 170 g florsocker (knappt 3 dl) 90 g äggvita (cirka 3 st) 2 msk strösocker Vispa äggvitan fluffigt i en ren och torr bunke, helst av rostfritt stål. Tillsätt strösockret lite i taget och fortsätt vispa tills äggvitan blivit till ett ganska fast skum. Vänd ner mandel- och florsockerblandningen i äggvitan tillsammans med hushållsfärgen. Blanda tills du har en jämn smet. Känns smeten väldigt fluffig och tjock kan du blanda runt lite till så att den sjunker ihop en aning. Spritsa ut rundlar knappt stora som femkronor på två bakplåtspappersklädda plåtar. Låt kakorna vila på plåten i cirka 1 timme. Då torkar ytan och kakorna blir finare. Sätt ugnen på 125°C. Grädda i omgångar på ugnens nedersta fals i ca 20 minuter. Kakornas överdel ska fortfarande vara ganska blek, men underdelen ska släppa från bakplåtspappret om du provar att lyfta dem. Låt kakorna svalna och lossa dem sedan från pappret. Är de svåra att få loss kan du låta dem torka lite till på plåten, eller lägga in hela pappret i frysen en stund. Såhär är receptet. Som sagt så funkar det utmärkt så fort inte kakaon är med i bilden.
/ Amanda
Testa att istället byta ut det vanliga florsockret mot "florsocker med chokladsmak", finns på samma ställe i mataffären (iallafall här), detta funkar alltid för mig! :D
Jag skulle gissa på att det är så att, som någon tidigare skrev, mandelmjölet inte torkar ut på samma sätt som kakao.
Men vill du absolut använda kakao så rekommenderar jag att byta ut en del av florsockret istället då detta har mera samma "torrhetsnivå" eller hur man ska säga :) Fast det är ju konstigt att Mia Öhrn fått det att funka…
Lycka till!
Okej, båda förslagen är värda att testa! Tack så mycket! Har hört om fler som har problem med Mias chokladmacarons, men har aldrig fått svar på var problemet ligger eller hur man löser det. Tack för alla tips!!
/ Amanda