Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 1931 ggr
skogstossan
5

Tiramisútårta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag gjort tårta igen. En Tiranisú. Fler bilder och recept hittar man på bloggen: http://bakministeriet.blogspot.se/2013/01/tiramisutarta.html

bakministeriet.blogspot.com

[Aquelegia]
0

Det där lät vettlöst gott och skall bakas om 2 veckorSkrattande

skogstossan
2

Ja, det var en riktig hemmabagar-vältare måste jag säga. Ett tips är att du lägger på rejeält med kaffesirap. När du tror att nu är det bra. Så ta lite till. Jag snålade lite väl mycket tycker jag. Men så är jag ju från Småland också.;)

[Aquelegia]
0

#2 Älskar kaffetårtor, det slår nog nästan banantårtor. Mycket kaffsirpa skall jag ha i åtanke ^^ Gillar lättbakat. (saker jag lätt förstår mig på) Jag äter sällan det jag bakar men den här kommer jag sluka hel hihi kan riktigt känna hur det smakar av marscarpone/kaffe och sockerkakaSkrattande

skogstossan
0

Du glömde spriten (eller kaffelikören). Den gör att tårtan smakar vuxet. Nästan lite trevligt tantigt.:)

Camillhe
0

Tiramisu är inte en favorit just för att den smakar "sprit" för mig, men jag älskar din blogg Skogstossan! Och blev faktiskt riktigt sugen på att testa att göra en tiramisutårta, just för att din var så fin.

Dina blomdekorationer på dina andra tårtor är också helt fantastiska!

Blogga mer, pleeeaaaseee :D

[Aquelegia]
0

#4 Gillar inte spritsmak, däremot Kahlua är sådär sötslikigt "tantvarning" på så den funkar alldeles utmärkt Cool

#5 Ta bara bort kahluan så är det ospritigt. Vi åt utan sprit som små då det var tabu för barnen att smaka på "vuxensaker" ^^

LisaF
0

Wow så fin!

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

skogstossan
0

#5: Tack så mycket det var verkligen gulligt sagt! Sådana kommentarer värmer verkligen. Läser man min blogg regelbundet har man kanske lagt märke till att jag bloggar en gång i veckan. Lite tvångig med det där.:) Så du kan vänta dig ett nytt inlägg på fredag. Jag lägger ju dessutom ut bild och länk här, på facebook, twitter, instagram, foto i fokus och ibland även på cakecentral så du lär inte missa blogginlägget.:) 

Så jag tycker att du ska göra en tiramisutårta men ta bort likören. Jag tror dock att tårtan då kommer att sakna det där lilla extra. Men det är värt att prova.

#6: Kahlua är så gott att jag skulle kunna dricka det ur nappflaska, som min mamma brukade säga!

#7: Tack!

[Aquelegia]
0

#8 Blev bjuden på det på personlafesten häromdagen sen ser jag din bild på tårta med kahlua ojoj! Inte lätt att hålla sig till nästa veckaCool

skogstossan
0

#8. Du kan göra en övningstiramisu den här veckan.:)

[Aquelegia]
0

Funderade på i fyllningen. Skall det inte vara något marsalavin i tiramisu?

skogstossan
0

Jo, det ska det ju vara om man gör en klassisk variant. Men den här tårtan är en uppdaterad version på alla möjliga vis. Därför blir det Kahlua istället.:-)

[Aquelegia]
0

#12 Köpte marsalavin för ändamålet, då jag trodde det var i, så använder det också. Dock så fanns ingen mascarpone så fick bli kesella istället. Inte alls samma ju! Likadant till alla hjärtans dag förra året. Slut så vi testade med ricotta. Gör inte det gott folk!

Har i marsalavinet i mascarponefyllningen och kahlua i sirapen ojoj så gott det ska bli hihi!

[Aquelegia]
0

Juste, fyllningen ser ganska mycket ut, köpte faktiskt en köpebotten (slår mig på fingrarna) och skall skära den i en fyrkant. Räcker det med halva fyllningen då?

skogstossan
0

#13 Störigt då det inte finns det man ska ha i affären. Annars kan du ju doppa kexen i marsalavinet innan du klistrar dom runt tårtan? Se bara till att dom inte blir så blöta att dom tappar formen.

[Aquelegia]
0

Förlåt för tusen frågor men i mascarponefylnningen står det 4 äggulor 4 äggvitor. Sedan när man skall blanda ihop allt finns inte äggvitorna med i beskrivningen? Används dom till marängen sen eller skall de vispas upp till mascarponefylnningen?

skogstossan
0

Fråga på bara. :) Jag gjorde om receptet lite för att jag inte tycker om kallvispad maräng. Jag använder min äggvita till att göra en varmvispad maräng som jag spritsar uppepå tårtan sedan. Men om du vill ha äggvitan i din fyllning så går det också bra så klart.

Alenzi
0

Fantastiska bilder på snygga bakverk :D man blir verkligen sugen att prova!

skogstossan
1

#18 Tack så hemskt mycket! :)

#16 Har ändrat i receptet nu ang äggvitorna. Så nu bör det inte vara några oklarhete hoppas jag.

[Aquelegia]
0

#17 Ville inte ha i äggvita så bra det ;) Älskar också varmvispad är igång med "baket" nu eller ja ihopläggningen Skäms

skogstossan
1

#20 Du menar att du håller på att sätta ihop tårtan? Ja, det är inget att oroa sig för. Det går snabbt och lätt. Du måste fota den sedan. Så jag får se.:)

[Aquelegia]
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Färdig PUH vad mycket vispande det var. Hade alla grejer i disken så fick vispa för hand XD

Idag får den vila i tårtkupan men imorgon skall den upp på tårtfat. Ni får kort på det färdiga resultatet som det ser ut nu ^^

skogstossan
1

#22: Vad tjusigt den blev! Fyrkantig dessutom. Har du tänkt på att dom där kexen ser ut som fiskpinnar? Med lite fantasi skulle man kunna tänka sig att spritsingen uppe på tårtan är potatismos. :) Man kunde ju alldtid piffa upp vardagen lite genom att göra en fiskgratängtårta på det viset. Nu äter jag inte kött med det är ett tips till dom som gör. 

Kanske kunde använda den här tråden till alla olika sorters tiramisu-bakverk?

[Aquelegia]
0

#23 Haha ja, vilken snygg fiskpinnetårta det skulle va ^^ Nu var det dock en tiramisutårta och den kommer smaka SÅ otroligt gott imorgon. Har redan smakat alla komponenter för sig såOskyldig Trodde kesellan skulle vara för syrlig men icke! Kanske tack vare marsalavinet som skillnaden inte märktes.