Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettövrigt
Läst 908 ggr
[Merida]
1

Experiment - hjälp?

Hej! Jag kan nästan ingenting om bakning, men jag älskar att baka. Jag skulle gärna vilja prova en sorts kaka/godis eller vad det nu än kan tänkas bli, men jag har ingen aning om det kommer att funka eller inte.

Har fått lite inspiration från ett recept för marknadsgodis med kokosfett och grejer i… Jag hade tänkt att om man börjar med äggvitor och Socker, ungefär som maräng, och sedan blandar i smält kokosfett, mixade bär, florsocker och vetemjöl eller nånting, hälla det i en långpanna och så kanske det kan bli något… Saken är den att äggen måste vara i ugnen, men kokosfettet smälter i ugnen, så jag kanske måste göra antingen eller, eller så skulle man kanske kunna ha det först i ugnen, och sedan låta det stelna i kylen?

Tanken var väl att det skulle bli en bra konsistens om man på något sätt kunde få både marknadsgodis- och marängkonsistens, men ja… Jag vet egentligen inte alls vad jag håller på med, det fungerar säkert inte alls, men jag skulle bli väldigt tacksam och glad om någon kunde ge mig tips och råd, eller avråda mig ;)

Tack på förhand!

Tessen
1

Jag tror nog att det kan bli svårt för att fettet och bären tynger ner marängen när det blir vart och blött, redan när du vispar i smält kokosfett så kommer marängen förmodligen att börja lägga sig då man inte kan vispa ner något varmare än ca rumstempererat utan att den smälter.

Jag har väldigt svårt att tänka mig att det blir någon maräng/marknadsgodiskonsistens utan snarare något blött, halvsegt ev när det kallnat.

Men man vet aldrig innan man testat, jag skulle själv dock inte försöka baka maräng med fett eller liknande i, enda gången jag har fett i maräng är om jag gör marängsmörkräm, men den ska ju aldrig in i ugnen. :)

/T

Anna-Helga
0

Marängsmörkräm lät ju gott, hur gör man det? Då kanske man kan blanda i bär i den smeten? :p

[Merida]
0

Haha okej, du verkar kunnig, och det du säger låter logiskt… Jag får nog baka någonting som ligger mer på min nivå ;) Tack för att du tog dig tid att svara!

Tessen
1

#2 Det finns flera olika recept på marängsmörkräm (och en hel massa andra smörkrämer och frostings) i denna tråden.

Omdu använder färska bär att vända i precispå slutet så går det nog bra, ev lite ihopkokta bär som har samma konsistens som sylt, sålänge man inte har i för mycket för då tycker det nog ner marängen och jag skulle nog vända ner det försiktigt efter att man haft i smöret. :)

Det är en väldans massa vispande men det är jättegott både att spackla tårtor med och att toppa cupcakes med den, ev lite smaksatt med någon essens :)

/T