Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettövrigt
Läst 1708 ggr
rebeccajansson
0

Dessert till jaktmiddag

Hej!

Någon som har tips på dessert tilll en jaktmiddag. 70personer skall äta och varmrätten är rådjur. Vad passar bäst?

Tessen
0

Jag skulle ju göra något väldigt enkelt och lite syrligt, inte för mastigt. Pannacotta är ju extremt enkelt att göra så det behöver ju inte bli så komplicerat att göra. Dock kommer det krävas extrema mängder grädde! ^^ Jag gjorde en pannacotta med smak av apelsin och lime (rev ner skalet från frukterna) i och dekorerade med björnbär på nyårsafton efter att vi hade ätit älggryta till varmrätt så jag tycker det fungerar bar med något lätt och syrligt efter. Om man vill så kan man även göra som jag gjorde och ersätta en del av grädden med naturell yoghurt för att få den lite extra syrlig.
Sen går den ju att smaksätta pannacotta lite hur som helst och är enkel att färga med både karamellfärg eller pastafärg.

Något allt för komplicerat till så himla många hade ju iaf inte jag velat göra och pannacotta är trots allt väldigt gott och går som sagt att få lite syrlig och fräsch om man vill ha en lite lättare efterrätt. :)

/T

rebeccajansson
0

Jag tänkte oxå på det, det är ju väldigt gott. Det enda är att jag är lite osäker på hurvida alla gillar grädde. Var lite inne på två olika sorters paj. Skogsbärspaj och en till sort. Sedan grädde, glass & vaniljsås till den som vill eller är jag helt fel ute ?

Tessen
0

Nej orkar man så går det självklart bra med paj till efterrätt också. Den går ju också förbereda dagen innan (jag gillar när man kan fixa desserten dagen innan och slippa stress med det) och sen om man absolut vill ha den varm så kan man ju ställa in den i ugnen i några minuter för att värma upp den, annars kan det vara himla gott med kall paj också.
En paj som jag tycker är oförskämt god är ananaspaj :)

/T

rebeccajansson
1

Ja det skulle ju kunna vara något skogsbärspaj och annanaspaj..:)

Tessen
0

Ja det är ju alltid bra att ha två helt olika smaker för det är ju inte säkert alla gillar antingen skogsbär eller så kanske dom inte gillar ananas. Men med två så helt olika smaker så borde det fungera bra tycker jag! Ananaspaj är himla lätt att göra också, det är ju alltid en fördel när man ska göra till många :)

/T

[mafaldahej]
0

Nej, det finns inget alla blir så glada för som kladdkaka med vispgrädde!

Lätt att göra smeten, hälla i många aluminiumformar. Ska inte stå så länge i ugnen.

rebeccajansson
0

Problemet är att dom har haft kladdkaka i flera år. Tänkte prova med någe nytt. Annars så håller jag med dig det är väldigt gott :)