Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 1497 ggr
Dipsie'n'Poo
0

Tips på tårta till...

… en 12 årig kille.

Brodern min fyller 13 nästa vecka och jag har fått uppdraget att baka en tårta till honom! (Dock efter att jag klagat att jag inte har något att göra under lovet och ville baka en tårta) Glad

Vi brukar egentligen köpa en Sachertårta. Så det ska gå i det stuket. Glad
Han bad om ett lager choklad-någonting, på resten får jag göra vad jag vill. :P

Men till problemet, vad ska själva choklad-lagret vara och vad skulle passa med det? Och vad ska jag täcka med? Något enkelt då jag inte har täckt en ''riktig'' tårta. Tungan ute Och den måste se bra ut för gästerna!

Och när skulle jag behöva börja med den? Är borta under lördag och vi har gäster på söndag-eftermiddag. Skulle behöva den till söndagen…

Tack för tips. :)

/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.seHjärta

[Aquelegia]
0

Du kan ju göra en modern version av sachertårta. Kanske ljus vaniljbottnar med en chokladganache i ett lager och en aprikosmouse i andra? Sedan täcker du med smält choklad? Det går någorlunda enkelt. Bottnarna kan du baka redan torsdag. Fyllningarna med för den delen sen lägger du ihop den fredag kväll eller lördag morgon? Täcker den kan du göra precis på morgonen. Eller så gör du dubbel sats chokladganache och täcker tårtan med, blir mindre kladd och det gör inget om det ser lite "slarvigt" ut för det blir bara snyggt om man gör lite toppar med ganache.

Dipsie'n'Poo
0

Ja, det skulle kunna vara något! Men det sorgliga är att jag inte gillar aprikosen i sachertårtan så brukar ta bort det… :P

Har du recept på chokladganache kanske? Glad

[Aquelegia]
0

Finns i denna tråden: "Hjälp med delar till tårta" Inlägg 1 där finns också tipset om att lägga till en klick smör i ganachen för täckning då denna blir lite glansigare av det. Ganachen kan du hälla på när den svalnat lite så den inte är för rinnig för täckning av tårtan. Som fyllning får du låta det svalna nästan helt. Låter du det svalna helt är det något svårt att bre ut den. Blir nästan lite tryffelaktigt!

Istället för aprikossylten kan du sa hallonsylt/mousse som finns i tråden tårtfyllningar.

Dipsie'n'Poo
0

Okej, tack! Jag kör nog på det :)