Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 1821 ggr
plutopellis
4

Min tårta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, för typ hundra år sen började ju planeringen för min bröllopstårta. Jag är urkass på dekorering, jag förstår verkligen inte hur ni gör med marsipan/sockerpasta för att inte få veck på sidorna och jag har ändå övat lite men som sagt det fungerar inte för mig. Men det blev en tårta och den var inte världens vackraste men den var riktigt god om jag får skryta själv!

Översta tårtan: violfluff och vaniljmousse spacklad med vanilj och marschmallowsmörkräm. Saftad med spad från konserverade nektariner.

Mellersta tårtan: passionsmousse och limemousse spacklad med limesmörkräm och saftad med lime.

Nedersta tårtan: hallonmousse och chokladmousse spacklad med chokladsmörkräm. Saftad med apelsin.

Blommorna skulle föreställa julstjärnor Glad

powderpuff
0

Får börja med att gratulera till bröllopet Skrattande

Tycker tårtan ser fin ut och den låter väldigt god Glad

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

plutopellis
3

Tack Glad

Ja, utseendet dög och smaken var gudomlig så jag var riktigt nöjd! Och fick äran att stirra dom i ögonen som inte trodde jag skulle klara det Flört Lät hemskt, men fick faktiskt en del kommentarer innan jag gjort den att jag borde köpa tårta bla bla bla…..

powderpuff
1

Då är det ju lite extra kul att smäcka till de på nästippen Skrattande

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

plutopellis
1

Precis Tungan ute

[Aquelegia]
0

Jisses vilka otroligt goda smakkombinationer.

Heter det inte plitterat eller draperat när det är lite veckigt? En draperad tårta alltså, bara nicka och le att det var meningenFlört. Gratulerar till den stora dagen!

plutopellis
0

Ja jag brukar låtsas att den ska se ut så! Hahaha! Och tack :)

plutopellis
2

Puffar upp eftersom folk eftersökte bild :)

Caf_Roy
0

Tack!

Ofrekvent användare som jag är hade jag helt missat den!

Och jag håller med tidigare talare, den gör sig jättebra med veck. Bra jobbat! Och grattis!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

plutopellis
0

Haha men hur gör man för att inte få veck inför framtiden? Jag har tittar massa på tv när de gör tårtor och försöker göra likadant men förstår inte. Bubblorna beror ju på spacklingen men vecken! Kommer bli gråhårig….

Caf_Roy
0

Det var inte många tårtor sedan jag blev "rynkfri", så jag delar gärna med mig av mina insikter till den som vill lyssna.

Kavla lite tjockare sockermassa till att börja med. Jobba uppifrån och ner runt hela tårtan, så du inte får allt överflöd på samma ställe. När du får överflöd, lyft ut det som skulle bli ett veck så det blir slätt mot tårtan och arbeta dig ner ett par centimeter. Gör så runt hela tårtan och fortsätt tills du når brickan. Glöm inte att spara ett par cm när du skär bort överflödet för att täcket inte ska bli för kort när det krupit upp.

Alltså: Lyft ut innan det blir veck och jobba ner.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

plutopellis
0

Tyckte jag gjorde så haha :) öva öva! Detta är bara min ungefär tionde täckta tårta så.. Tack :)