Sockerfritt julgodis?
Varje år ger jag bort julgodis till några vänner men i år äter du inte längre godis.
Har ni tips på julgodis utan Socker eller allt för onyttiga ingredienser?
Jag har gjort chokladdoppade mandlar, det kanske är en idé? Med tillräckligt mörk choklad så blir det ju knappt något Socker alls, och dessutom går det fort att göra.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Det är ju rätt enkelt :) kan man använda mörk bakchoklad eller ska man satsa på kvalitéchoklad?
#3 Jag hade bakchoklad hemma, så det var det jag använde. Jag blandade i kanske en tsk honung dock :) Så det går ju att använda.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Har en tanke om ett nyttigare alternativ på brända mandlar:
Rosta i stekpanna eller kastrull med agavehonung, kokosmjöl och riven kokos. Vad tror ni?
akaciahonung ska det givetvis stå :)
Testade nu:
100g mandlar
1/2 msk sirap
2 msk akaciahonung
en hel del kardemumma
1 msk kokosmjöl
1 msk riven kokos
en nypa salt
Har inte svalnat än men det jag smakade ur kastrullen var gott
Det lät som ett väldigt gott alternativ till dom vanliga brända mandlarna! Om bara chokladdoppade mandlar känns tråkigt så kan man ju rulla dom o kanel också, eller iaf sila lite kanel ovanpå för det är riktigt gott med choklad och kanel ihop :)
/T
Det blev bra, däremot fastnade inte kokosen så bra så ska experimentera lite till.
Chokladdoppade mandlar blir det nog också ;)
Müsli-bars med juliga rostade nötter söta med honung, ev lite russin eller annan torkad frukt du gillar är ju ett exempel som iaf jag tycker är gott :) Kokosen är ju alltid godast on den rostas lite snabbt i torr panna eller i ugnen så den blir gyllengul för då framträder smaken ännu mer, utan att vara så stark att den tar över för kokos har ju inte så stark smak.
/T