Snabba tips på julgott!
Hejsan! Skulle gärna vilja ha lite tips på julgott! Text kola och sånt! Skriv era recept! Vill bara ha recept med ingredienser som man har hemma,och lättlagade verk!
Ischoklad
ca 65 stycken
Ingredienser
250 g vit choklad
125 g kokosfett
¼ dl Dansukker Florsocker
Dela chokladen i bitar och lägg den tillsammans med fett och
florsocker i en skål och smält över vattenbad. Blanda om och häll upp i formar.
Här har du ett recept :)
Mvh Ida med djuren!
Medarbetare på blandrashundar.ifokus
tack så mycket #1 
Kan knäckflarn vara något? :)
150g smör eller margarin
2dl socker
½dl ljus eller mörk sirap (ljus funkar bäst)
½dl grädde
2 dl havregryn
2dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
Smält matfettet i en kastrull. Tillsätt resten av ingredienserna och blanda väl. Lägg med en sked klickar på en smord plåt eller bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i ca 5 min.
Går fort och enkelt! Blir ca 50st. beroende på hur stora man gör dem.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
låter gott #3 tack 
Pepparminttryffel
60 st
200 gr polkagrisar
2 dl vispgrädde
400 gr vitchoklad (föredrar du mörk eller mjölkchoklad är det bara att byta)
Några tsk florsocker att dofta över
Ev några droppar pepparmint-olja att droppa i tryffeln för en tyligare smak.
Stöt polkagrisarna ordentligt i mortel(Krossa nästan till pulver)
Koka upp grädden i en kastrull, dra ifrån plattan.
Lägg i chokladen och låt den smälta.
Tillsätt polkagrisarna och blanda.
Om så önskas droppa i några få droppar pepparmint-olja.
Ställ kastrullen i kylen så att tryffeln stenar.
Forma fina kulor av smeten och rulla dem i florsocker.
PS: Om det inte vill kladdas med att rulla kulor av tryffeln så använd små fina aluminium-tryffelformar
och ha ner en halvt avsvalnad och lite seg tryffelsmet i en kraftig spritspåse eller fryspåse ovh klipp av ett hörn
lagom stort gör att dom små polkagris-bitarna inte ska fastna, men det heller inte rinner för fort
(tunnare påsar riskerar att spricka) och spritsa sen ned tryffeln i formarna som står på en bricka och ställ sedan
in brickan i kylen tills tryffeln stelnat, ta sedan en liten sil och dofta över florsockret.
/T
Kan hellt klart rekomendera Tessens recept :D
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
#6 Ja visste är det så gott Och enkelt!
/T
det verkar gott :) #5
#8 Det är det verkligen! Du skulle ev kunna dra ner lite på grädden för att få den att stelna till lite mer. Jag kom på det när jag såg resultatet av leemland(även fast det vart gott och uppskattat förstås, men förrlååt
)
Du kan nog nästan gå ner till 1,5dl grädde för 200g choklad
Jag hade ju dubblat receptet där nu kom jag på så du behöver inte ändra mängden grädde :)
Superenkelt att vara krossa chokladen och polkagrisarna, värma grädden, hälla den över chokladen, röra ner polkagris-smulet och ev droppa i lite pepparmintessens om man är väldigt förtjust i det :)
/T
det ska jag testa :) tessen….
Tessen ireceptet du skrev till mig så stod det bara 1dl grädde :P haha. Och fotot tog jag direkt jag spritsar ut dom :P därför dom ser kladdiga ut :P
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Ah okej då vet jag. Jag hade dubblat receptet här inne eftersom dom försvinner snabbt som attans och de var gachen jag höll på med som jag tänkte på just då som det skulle vara mindre grädde i.
Man ska inte göra två saker samtidigt!
Så receptet ska helt enkelt vara så som det står! Eller om man vill halvera det! Själv ska jag nog göra en 4dubbel sats men 2 med polkagris till min storebror och till mammas man samt 2 med turkisk peppar till mamma och min brors sambo då dom är en som gillar lakrits där (lakrits och choklad är förvånansvärt gott ihop) och två som avskyr det.
Enkel men personlig julklapp om man slår in i en cellofanpåse bara när man är sjukskriven och har dåligt med pengar! :)
/T