Rulltårta!
Är det någon som kan hjälpa mig. Jag vet inte vad jag gör för fel när jag bakar rulltårta. Den blir så himla konstig jämt.
Själva rulltårtsbottnen blir platt som en pannkaka och väldigt konstig konsistens. Seg, jättesvår att skära,och när man äter den så slinker smörkrämsfyllningen ner medan man har den sega tunna otäcka rulltårtsbottnen kvar i munnen och tillslut får man spotta ut den.
Det blir tyvärr alltid detta resultat när jag ska baka.
Jag skickar med en bild och receptet jag följer.
3 ägg
1,5 dl socker
1 tsk bakpulver
3/4 dl potatismjöl
Vispa ägg och Socker pösigt. Tllsätt bakpulver och sedan potatismjölet och vispa till en jämn smet.
Bred ut i en långpanna på ett bakplåtspapper 30 X 40 cm.
Grädda mitt i ugnen 250 grader 5 min.
Stjälp upp på sockrat papper, låt svalna.
Bred på valfri fyllning.
Jag har provat att grädda någon minut längre men då blir det lite bränt. Och 1 min kortare tid blir samma resultat som nu.
Varför lyckas jag aldrig med rulltårtan? Jag följer receptet exakt som det står!
När jag har bakat rulltårta när jag var yngre var mitt problem alltid att rulltårtan var svår att rulla för den gick sönder :( Gott var det i alla fall!
Hoppas någon kan hjälpa, så vill jag också baka rulltårta någon dag :)
Testa att vispa äggen och sockret länge, ca 10 min.
Blanda potatismjöl med bakpulver.
Sikta i det i äggsmeten, rör försiktigt (du ska inte vispa, använd en slickepott) och inte för länge, så ska du se att den blir bra :-)
Lycka till!
Testa ett annat recept!
3 ägg
2dl socker
2dl vetemjöl
2tsk bakpulver
½dl grädde eller mjölk
Vispa ägg och Socker pösigt. Blanda mjöl och bakpulver. Vänd ner i smeten. Tillsätt vätskan.
Bred ut smeten på ett bakplåtspapper i en långpanna, ca 30x40cm.
Grädda mitt i ugnen i ca 5 min. Också vidare.
Denna brukar min mamma alltid baka, och den blir luftig och fin. :) Det kan inte vara något med ugnen? Är den gammal? Kan ju vara så att den inte håller värmen tillräckligt.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#ja att rulla denna är inget problem, den håller ihop och är alldeles sladdrig haha ;)
#2 ok ska testa det nästa gång. Jag vispar nog ägg och Socker 3-4 minuter bara.
#3 ugnen är bara 4 år gammal så borde inte vara den det är fel på. Tyvärr kan jag inte göra ditt recept eftersom jag måste baka glutenfritt (alltså inget vetemjöl) för det är flera allergiker i min släkt :(
Jag glömde säga tack för tipsen!
#4 Aha, nej då är det kanske något annat!
Jag har tyvärr inga glutenfria recept på vanlig rulltårta. Drömtårta har jag, men det är samma recept som ditt förutom att vi har kakao i bottnen och vaniljsmörkräm som fyllning. Mamma brukar göra den också och även den blir luftig.
Vad för sorts långpanna har du? Vi använder vanliga ugnsplåtar och brer ut på ett bakplåtspapper.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#7 men när jag gjort rulltårta har jag bara vispat ägg/socker lite snabbt, max fem minuter. Runt två för att vara exakt skulle jag tro.. Vet inte vad det kan bero på faktiskt :(
Det finns tydligen något som heter glutenfri mix som man kan baka med :P Men det vet du kanske?
Coop hade ett recept: http://www.coop.se/Recept--mat/Recept/g/glutenfri-rulltaarta/
Och här va en variant: http://cakingmyday.blogspot.se/2012/07/glutenfri-rulltarta-med-vit-kramig.html
Dom är ju lite olika från vad du har .. :)
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Ägg och Socker skall vispas tills det är liknande maräng annars blir det ju mer som en ugnspankakssmet. Se till också att sockret har "smält" ordentligt. Det skall inte knastra mellan tänderna eller kännas några sockerkristaller när man vispat klart.
skippa potatismjölet o ha i vetemjöl ist. Bre inte på smörkrämen på kakan när den är varm. När du skall ta loss bakplåtspappret från kakan dra mt försiktigt eller pensla på lite vatten då går det lättare. Hade jag varit du så hade jag skippat långpannan och tagit en vanlig tunn plåt
#11 TS kan inte använda vetemjöl pga glutenintolerans.
Jag skulle testat vispa längre, ha i lite mer potatismjöl och köra på varmluft om din ugn har den funktionen? sänk värmen till 200 grader och ha i kakan i 8-9 minuter=)
~mikkan
jaha aj då…
Jag är mycket snabbare än så.