Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 1985 ggr
LovePoppy
0

Tårta.

På lördag ska jag ha kalas, då jag fyller 19 år på söndag! :) Så har tänkt göra en tårta till lördagen! Men har lite funderingar, som någon kansle kan svara på! Jag vill förbereda så mycket som möjligt, men hur långt innan kan man göra de olika grejerna? Tex tårtbotten, fyllningar.

Gurky
0

Beror ju på vad det är för tårta du ska göra.

[Aquelegia]
2

Jag skall göra en tårta till helgen. Kommer baka bottnar imorgon. Förbereda fluff på onsdag.
Vispa till fluffena torsdag morgon och även förbereda mousser.
Smörkrämen gör jag torsdag kväll, fixar då även dekoren och lägger ihop tårtan fredag morgon.
Lördag morgon täcker jag med marsipanen och packar ner allt för förflyttning.
Lördag eftermiddag sätter jag ihop våningarna på plats då även dekoren åker på.

1 tårta med en våning skulla jag som nybörjare baka bottnarna 3 dagar innan, gör fyllningarna 2 dagar innan och lägga ihop tårtan dagen innan. Då kan man fokusera på en grej per dag och det känns inte övermäktigt.

LovePoppy
0

Tack för tipset! :) Hur förvarar du bottnarna och fyllningarna? Något speciellt man bör tänka på?

[Aquelegia]
0

Botten första dagen inlindad i en kökshandduk, nästa dag i plastpåse. Fyllningarna förvarar jag i glasskålar med plastfolie över eller i burkar med lock. Plastskålar är slängda och bannade ur mitt kök då visparna skrapar loss små plastspån och förstör fyllningar!

Zofia89
0

jag gör alltid så att jag gör bottnet 2 dagar före och dagen före fyller jag tårtan… Då är det bara att dekorera före kalaset =)

LovePoppy
0

Kan man täcka tårtan med Marsipan idag om den ska ätas imorgon eftermiddag?

LovePoppy
0

Ingen som vet? :/

leemland
0

Ja jag tror du kan det #7 .. :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[_hsleiufhbtv]
0

#7 Kan kan du, men jag hade inte riskerat det. Om den ändå ska ätas på eftermiddagen kan du ju täcka den på morgonen eller förmiddagen kanske?

[Aquelegia]
0

Mina planer som var så bra planerade gick i stöpet. Jobbat som en tok så trtbotten bakades först igår och allt lades ihop idag. Sitter och funderar på att lägga på locket redan idag för sist *peppar peppar* Satt marsipanen som i berg i många dagar efter utan att svettas minsta lilla. Då hade jag den ändå inplastad. Har låtit smörkrämen ligga på tårtan i kyeln en stund så den är stelnad när jag lägger på marsipanen. Kanske det som gör hela grejjen?

[Aquelegia]
0

Nu är tårtan klar och tummarna är bara att hålla! Kort kommer imorgon i bildtråden Skrattande Om den håller alltsåTungan ute

LovePoppy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Andra gången jag gör tårta, och första gången jag gör våningstårta! :D

LovePoppy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på mina allra första tårtor! :)