Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettövrigt
Läst 1120 ggr
[Tilde]
0

Tips på något gott

Jag tänkte baka när jag är i Sverige under jul och vill gärna ha tips på något gott och chokladigt som håller sig i minst två veckor. :)

MorganJack
0

Chokladfudge är supergott, det gjorde jag förra året!

[Tilde]
0

#1 Ja, visst är det? :D Jag funderade på något sånt. Någon slags chokladkola eller chokladfudge :)

[Aquelegia]
0

Barnsligt goda chokladkakor bakade jag. Gjorde 2 plåtar varav den ena var i ugnen kortare tid och blev sådär krispiga och frasiga som jag gillar. Den andra plåten lät jag vara i kortare så dom blev lite segare som sambon gillar dom.

Minns inte vart jag hittade receptet men jag hade i dom bra mycket längre än vad receptet sade. Förutom den segare plåten då.

Goola på chokladkakor så är det första eller andra receptet jag följde.

[Tilde]
0

#3 Tack för tipset, ska kolla upp det Glad

dermot
0

S'mores! Du kan få ett recept av mig. :D

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[Tilde]
0

#5 Gärna! Skrattande

dermot
0

Kexbotten

100 gr smör.

180 gr (12st) digestivekex

2 msk strösocker

en nypa salt.

Brownie

340gr kvalitétschoklad (70%)

220gr smör

4 stora ägg

3 hårt packade dl ljust muscovadosocker

2tsk vaniljextrakt (eller vaniljsocker)

1 ½dl siktat vetemjöl

½ tsk salt.

Topping

1 paket, á 150g minimarschmallows

2st smulade digestivekex.

____Så här gör man____

1.Sätt ugnen på 175 grader. Klä en 20x20cm form invändigt med aluminiumfolie. Smörj lätt med olja (raps eller oliv, neutral)

2. Smält smöret. Mixa kexen i en matberedare och tillsätt smör, Socker och salt.

3. Tryck ut smulblandningen i formen och grädda i ca 15 minuter.

4. (Brownie) Smält chokladen och smöret över vattenbad. Låt svalna.

5. Vispa ägg och Socker vitt och poröst, i ca 5 minuter. Tillsätt vaniljextrakten/vaniljsockret.

6. Vänd ner den avsvalnade chokladen i äggblandningen med en slickepott, avsluta med mjöl och salt.

7. Häll smeten i formen och grädda i ca 25-30 minuter. (Det ska vara kladdigt och segt i mitten)

8. Sätt ugnen på "grill" och häll över ett tjockt lager med marshmallows på kexen. sätt tillbaka kakan i ugnen. Håll koll, marshmallowsen ska bara få lite färg i vilket tar ca 12 minuter.

___

Fråga om det är nåt! Kan hända att jag skrivit lite luddigt.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[Tilde]
0

Awesome, tack Annika! :D Har du bild på resultatet? ^^

dermot
0

#8 Hum, inte mina egna, men jag kan kanske visa från en tidning! Annars får du googla ^^

// Anka

dermot
0

#8 Hum, inte mina egna, men jag kan kanske visa från en tidning! Annars får du googla ^^

// Anka