Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketterverktygtillbehör
Läst 3572 ggr
LovePoppy
0

Tips på materiel

Skulle vilja ha lite tips på vart ni brukar köpa dessa materiel! :)

* Marsipan, sugarpaste m.m. - märke? Vilka färger rekomenderas att ha hemma i första hand?

* Utstickare - Vilka är dina mest använda utstickare?

* Pulverfärger och glitter m.m.?

* Bostäver som utstickare?

* Något annat materiel som rekommenderas för en nybörjare som du tänker på?

Tack på förhand!

madaska
0

jag köpte min sugarpaste på panduro förr, när de hade Fun Cakes, nu beställer jag från strosselannat.se oftast eller lyckasmedmat.se, för både utstickare, formar och annat man kan tänkas vilja ha. :) Dock går det ju att få tag i både en liten kavel till fondant och mattor på panduro, och enstaka utstickare för bokstäver m.m för inte så fasligt många kronor. :) Sen finns ju kakburken.se med :)

Jag har vit SP hemma, den är lättast att färga själv, för att få den nyans man vill ha, tycker jag. Enstaka färger köper jag nog dock färdigt, typ rött, svart, för det går så himla mycket pastafärg annars när man ska ha till det.

Jag kör pastafärger (gele) oftast här hemma, tycker det är smidigt då det går att ha till det mesta. Har två glitterpulver hemma, en gulglittrig och en lite orange, jag fått när jag köpt en blomutstickare och veiner från ebay.se.
Dock saknar jag pearl dust (tror den heter så), när jag vill ha ett ofärgat skimmer. Missar alltid att köpa den när jag beställer eller går förbi den på panduro. Jag började med basfärgerna när jag beställde hem första gången, rött, gult, blått. med dem kan man blanda till rätt många andra. Sen har jag ju uttökat och har nu rosa, lila, blått, svart & paprika/flesh (hudfärg).

Min mest använda utstickare är en enkel blomma, den är jag som mest nöjd med, den har liksom runda blad, så det är bara att forma till lite som man känner för om man vill ha ett annat stuk. :) Sen används också fyrkanter, cirklar och stjärnor rätt flitigt här med emellanåt. Allt lite efter vad man vill åstadkomma.

Men rent spontant tycker jag man klarar sig bra med en silikonmatta, en kavel, lite färg och basic utstickare. och bra formar att baka i, kanske en köksvåg.

Jag har köpt mycket av mitt första "workset" så att säga, på ikea, de har springformar, silikonmatta, utstickare och dylikt för inte många kronor alls. Saker jag annars använt mig av är saker jag haft hemma i början, små skålar för att forma blommor (eller plast-äggkartong som är diskad) sugrör för att puffa upp dekorationer eller forma, en vanlig kavel från tupperware, drinkpinnar för att forma blommor (oftast har de en lite boll i slutet, påminner om balltoolsen som finns att köpa), en snurrbricka från ikea istället för ett dyrt turningtable till tårtorna, finns säkert mycket mer, som jag inte kommer på just nu, men jag hoppas du fått lite svar iallafall :)

Med lite socker i botten.

http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.

LovePoppy
0

Tack för tipsen! :D

Mer tips från andra också önskas mycket! :)

LovePoppy
0

Vilket märke på essencer/aromer används?

Känner mig lite skeptisk till pastafärg då det stod att det kan ha negativ effekt Förvånadhttp://roligarebakning.se/Pastafarger/Sugarflair-Melon Finns det något märke som inte har negativa effekter?

[_hsleiufhbtv]
1

*** Marsipan, sugarpaste m.m. - märke? Vilka färger rekomenderas att ha hemma i första hand?
**Jag använder Fun Cakes SP, oslagbar om du frågar mig. Jag har alltid haft problem med att SPn sprack, det blev veck etc, men med fun cakes blir mina tårtor faktiskt jämna och fina. Gällande Marsipan så tycker jag att Örebro Bagerivaror's kavelmarsipan är enklast att använda och arbeta med. Vit är smidigast att ha hemma (som man sen kan färga med pastafärger), men även röd och svart som är svårt att få till bra om man färgar själv. Då krävs det en hel del färg och det ändrar konsistensen på SPn, vill man inte köpa färdigfärgad kan man faktiskt köpa "Red Extra" och "Black Extra" då dessa färger går lättare att färga med. Om man inte har röd eller svart hemma och tvunget vill ha det just då funkar det faktiskt att färga brun SP svart med vanlig pastafärg utan problem, likaså rosa går att färga röd. Men det är lättast att köpa färdigfärgad.

*** Utstickare - Vilka är dina mest använda utstickare?
**Mina mest använda är de vanliga fem-bladsblommorna. Dom går att variera och göra mycket med helt enkelt. Men även cirklarna och rosenbladen är väl använda. Stjärnorna och hjärtana är också använda en hel del.

*** Pulverfärger och glitter m.m.?
**Glitter har jag inget hemma, men vill ha då jag tycker det ger fina effekter. Pulverfärger ska jag köpa på mig fler, har just nu basfärgerna - dvs röd, gul, grön, blå och svart. Pearl köpte jag ganska nyligen också förresten. Alla pulverfärger används flitigt då det ger mer verklighetstrogna saker. Det är billigast att köpa via Ebay, här i Sverige är det ruskigt dyrt!

*** Bostäver som utstickare?
**Jag har "Funky Alphabets"-tappits, vill gärna ha vanliga blockbokstäver med clickstix också då det är så himla mycket pillande med de vanliga bokstavslinjalerna. Men det blir utan tvekan finast stil med dom jag har nu, tycker jag då haha.

*** Något annat materiel som rekommenderas för en nybörjare som du tänker på?
*Ett bra underlag att arbeta på, jag köpte en silikonmatta på ikea. Sen ikeas start-kit är också bra, jag köpte det för någon vecka sen bara faktiskt. Dock endast för anslagssågen haha. En bra non-stick kavel är också nödvändigt, jag höll på att bli tokig när jag skulle kavla ut Marsipan med träkaveln. Det blev spår, allt fastnade och ja.. Jag gav upp. Men kort där efter fick jag hem den här och nu går det problemfritt, men ska börja spara till en 50cm-kavel sen istället. Snurrbrickan från ikea har också ett högt värde hemma hos mig.*

* Vilket märke på essenser/aromer används?
**Jag använder LorAnn's, väldigt små flaskor men otroligt starka så det behövs bara några enstaka droppar för att det ska ge bra smak. Dom fungerar även att smaksätta sockerpasta med om man vill det då man bara behöver så lite att det inte kan lösa upp sockerpastan. Borgeby Kryddgård använder jag också, men föredrar LorAnns's pga drygheten.  En grej som underlättar med essenser är pipetter, då kan man lättare ta rätt mängd.

Dierpmis
0

Marsipan, sugarpaste m.m. - märke? Vilka färger rekomenderas att ha hemma i första hand?

Jag Älskar Städers sugarpaste, helt underbar att arbeta med, mjuk och smidig. Köper alltid från "Lyckas med mat". Dom första färgerna jag köpte hem var vitt, blått, rött och gult. Nu har jag en himla massa andra färger också :)

**Utstickare - Vilka är dina mest använda utstickare?

**Skulle nog säga att det är min 5bladsblomutstickare, med den får man en bra grund som man kan utgå från och skapa alla möjliga blommor :) Sedan använder jag runda utstickare en hel del.

Pulverfärger och glitter m.m.?

Jag köpte en turkos pulverfärg men jag tycker den är lite tung, det är svårt att borsta på den utan att det blir stabbigt. Däremot har jag lite olika glitterfärger från Rainbowdust. Dom mest använda är gul, rosa och pearl.

**Bostäver som utstickare?

**Har velat ha länge men inte köpt än :) Många dock som rekommenderar bokstäver och siffror som utstickare men jag har klarat mit utan hitills.

**Något annat materiel som rekommenderas för en nybörjare som du tänker på?

**Snurrbricka kan jag verkligen rekommendera, helt underbar när man skapar tårtor. Från början med att fixa lager till slutet med dekor. 
Modelleringsverktyg är för mig helt oumbärliga. Sen kan jag även rekomendera en spritspåse och några tyllar (spritsmunstycken). Nu har jag väldigt många tyllar själv :)

http://erjfoto.se/