Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 1841 ggr
koralliz
0

"blöt" tårtbotten.

Har alltid gjort tårtbotten med samma recept varje gång och lyckas men nu vet jag inte vad som har hänt det går inte att få en fin botten…den är färdig men ändå blöt i mitten dock ej igenom utan mer i mitten högst upp vilket det ej märks först när man tar ut den och tar provstickan då den visar att den är färdig men det är sen som detta händer!!!!

Vad kan det bero på och nu måste jag ha tårtbottnar klara innan helgen…snälla hjälp om nån vet vad man ska göra Gråter har redan fått tagit bort tre st pga detta..

Intehärutandär
0

Det finns olika anledningar. Du kan i princip hoppa provstickan och kolla så kakan släppt från formen - då är den klar. Sedan ska man inte öppna luckan i onödan, inte grädda på för låg värme.

Och du har väl inte fett i anslaget?

koralliz
0

Kakan har släppt som den brukar göra och öppnar luckan gör jag aldrig innan den är klar och värmen har jag alltid den samma som tidigare så nu har jag precis gjort en till så jag sitter här och håller tummarna att denna som är klar om ca 20 min är okej Glad

[WickedAlly]
1

Prova att skaka formen lite lätt istället för att sticka i den, rör kakan sig inte så är den klar :)