Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettövrigt
Läst 3189 ggr
pistenbully
0

Ej värma degspad?

Jag har en mat och bak app i min mobil som jag sökte efter ett recept på lussekatter i, vilket jag fann. Någon hade kommenterat att man ej skulle värma degspadet för ett saftigare bröd, detta låter otroligt konstigt för mig då jag lärde mig i hemkunskapen att degen ej jäser i kallt degspad och att jästen dör i för varmt spad. Vad tror ni om detta? Någon som vet något? Någon som har bra tips på att få saftigt saffransbröd, då dessa brukar bli torra? Själv brukar jag använda kesella och tillsätta mer smör, på detta sätt kan man ha mindre mjöl i degen utan att den blir alldeles för klibbig och ohanterbar. (saknade en kategori för bullar och fikabröd, hoppas att övrigt är ok.)

Tessen
0

Det kallas att kalljäsa vilket jag alltid gör med vanliga kanelbullar. Det behöver ju inte vara kylskåpskallt för då kan det hända att jästen dör. Men runt rumstemperatur, värm det bara inte på spisen utan låt alla ingredienser stå i rumstemperatur i en timme innan du bakar.
Sen tar det mycket längre tid för jäsningen att bli klar, men ja det ger saftigare bakverk.

Annars är mitt tips så som du redan gör, kesella och lite extra smör.

/T

pistenbully
0

#1 jaha :-o det hade jag ingen aning om. Tack för info :-D

Afturelding
0

I vårat familjerecept har vi kesella eller matyoughurt, på 5 dl mjölk är det 2 dl :) Och så lite mjöl som möjligt! Det ska knappt gå att baka ut dem. Hellre mjöl på bordet än för mycket mjöl i lussekatterna sa min mormor.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

pistenbully
0

#3 det var en klok mor ;-)

Intehärutandär
0

Degen jäser inte av varm/kall, utan av socker/sirap. :-) (om man inte använder surdegskultur t ex).

pistenbully
0

#5 varför ska degspadet vara fingervarm för då? :-o men kan jästen dö om det blir för varmt?

Intehärutandär
0

# 6. Det kan den tyvärr, man får inte skålla den. Kan inte svara på exakt varför, det minns jag inte från skolan (Bageri/konditori).

Det handlar mest om att bli upplöst ordentligt. Jag har alltid i sockret/sirap/honung efter. Och rör ordentligt så det blandar sig. Då startar jästens jäsproduktion. Sen resten av ingredienserna. Ett kalljäst bröd har hela natten på sig. Och ett surdegsbröd tar oftast 3 dagar från kultur till färdig produkt.

pistenbully
0

#7 intressant :-D tack för infon!