Stapplande steg
Jag har nu bakat en Tårta..har gjort några i mina dar,men ingen sån här hög.. Gjorde två choklad bottnar,fyllde med hallonmousse,limemousse och kokosmousse..sen var det lite klurigt vad jag skulle täcka den med..jag valde marshmallowfluff.vilket jag inte skulle ha gjort..först såg den bra ut så jag ställde in den i kylen …öppnade kyldörren en liten stund senare..hohohoho vad det rann..fick torka fluff..men det stannade av efter ett tag så lite blev det kvar iaf..Kom gärna med tips på vad jag kan spackla på som blir kvar på tårtan om jag inte vill täcka den med nåt täcke
Tag vara på ditt liv,det går inte i repris
Tycker den ser fin och god ut 
Jodå smaken var det inget fel på ..och fikagästerna tyckte den var fin
Men det var allt rinn i kylen som inte blev så bra
Men som man säger,alla barn i början!
Marängsmörkräm kan jag rekomendera :)
Smakar inte lika mycket smör som en del annan smörkräm kan göra men det tar lite tid om man inte har en köksassistent.
http://erjfoto.se/
Tack Dierpmis..ska prova det nästa gång
tur att man har assitent,när det ska vispas länge..kanske det blir gott på cupcakes oxå
det är det jag ska baka i morgon,finns receptet här inne??
Tack för länken Tessen.bokmärkt så jag hittar den smidigt..det fanns en hel del gott att välja på..blir nog choklad cupcakes till att börja med,..är lite av en chokoholic
nu ska jag kika lite mer här,får sån inspiration av allt gott som finns här inne..
Jag täcker alltid tårtorna med smörkräm före jag lägger på t.ex. Marsipan, det hindrar "skalet" från att suga åt sig fukt från tårtan =) Ibland penslar jag marsipanen med smält smör och sedan vänder den uppochner på tårtan så smöret skyddar mot fukt, men tycker själv att smörkräm håller bättre och med det kan man ju forma till tårtan lite 
Så smörbaserat går bra,det är grädden man ska passa sej för att ha under "täcket",om jag fattar saken rätt
Mycket att lära sej för en "gammal tant"
Tack Zofia….
yep, smör låter inte fukten dras in i täcket =) 100g smör och 2dl florsocker är ett grundrecept jag använder =) Fast jag klarar inte av att följa recept så brukar bara ta rumsvarmt smör som jag vispar med florsocker så jag får rätt konsistens =)
Att täcka över grädde är inte att rekommendera om man inte vill pensla med olja eller smält smör först för grädden får Marsipan och sugarpaste att svettas och smälta. Den enda sugarpaste jag använt som tål grädde är Ballinas, men dom har blivit väldigt dåliga det senaste så deras sugarpaste är inget jag rekommenderar.
Enklast är helt enkelt att spackla med någon form av smörkräm, kör man smöret i en assistent på ca medelhastighet(jag kör med dubbelvisp i min ankarsrum) i ca 30 minuter så smöret blir vitt ochlite fluffigt så smakar det inte alls så mycket smör längre sen utan en stor del av den smaken försvinner. Sen är det bara att tillsätta florsockret lite i taget. Marängsmörkräm(som är den godaste enligt många) är ju dock lite mer tidskrävande och kräver mycket vispande.
Förutom tråden med smörkrämer och frostings så har jag gjort en med olika tårtfyllningar som du kan kika igenom här för lite inspiration om du känner för det :) Alltid kul att testa att kombinera olika nya smaker!
/T
Tusen Tack för alla tips..ni är så snälla och söta som delar med er av era kunskaper…
Nu måste jag nog prova att baka en tårta igen..ska bara inhandla lite saker först..och det blir inte billigt
Har redan påbörjat en inköpslista hos Strössel och Annat..är uppe på 1700 redan…hua så fort det slinker iväg
Mitt tips är att handla vissa saker på eBay! Tårtdekor-grejer och färger o liknande är mycket billigare, vissa har riktigt låg frakt och jag köper från Storbritannien för då betalar man ingen tull heller :)Jag hade aldrig haft råd med denna hobby annars för det är dyrt! :) Enklast är att gå in på den svenska så du ser i svenska priser och söker man på cake decorating, som här, så som du ser hittar man massor! :)
Söker du på cake decorating set som här så hittar du settmed modelleringsverktyg, en smoother och ett gäng med olika utstickare till ett väldigt mycket billigare pris än om du köper sakerna var för sig här i Sverige. Mitt första köp var ett sånt set sen även ett tyll-set med 52 delar. Sen hr det blivit lite smått bra att ha och även lite bara vill ha såklart ;) Färger har jag köpt av märket Sugarflair då jag tycker dom är tjockare och drygare och man kan hitta både pastafärger och pulverfärger i set om 10 för runt 200kr från en säljare som jag handlat mycket ifrån där :) Du hittar den säljaren här.
Vad gäller sugarpaste så är min favorit Fun Cakes vanilj då den är lättarbetad, mjuk och smidig samt enkel att täcka slätt med jämfört med endel andra märken. Flowerpaste och Modellingpaste köper jag Ballinas då det är bra pris och det är lättarbetad :) Deras smak är inte den bästa men blommorna och dekoren som man låtit torka äts ju inte alltid upp och om man misstänker att någon kommer äta upp den så kan man tillsätta lite lite essens för att få lite bättre smak. Det sista här köper jag alltid inne på Strössel & Annat. Mina essenser köper jag där också och det blir alltid LorAnn Oils då dom är koncentrerade godisoljor som man behöver mycket mindre av och det finns ett stort utbud av smaker.
Är det något mer du letar efter så är det bara att skriva :)
/T
Igår fick jag ett paket från Srössel och annat,nu väntar jag på ett till från Lyckas med mat där jag kompletterade lite saker som inte fanns på Srössel..så nu har jag en hel del att testa..känns som Julafton när paketen anländer..än har jag inte kommit mej för att beställa från eBay..men jag har kollat där en hel del,ska försöka regstrera mej..behöver kanske lite hjälp,så jag får lugna mej tills dotra kommer hem..så i helgen blir det nog Tårta,kan väl locka hem henne på fika
Jag är som ett litet barn på julafton när jag får hem ett nytt paket, även fast jag mycket väl vet vad som finns i. :D
Om du inte doftat på essenserna än så gör det. Dom doftar ljuvligt! Vilka smaker blev det? Känner ju igen flera utav färgerna från mina egna essenser :) Jag gör dock så att jag köper en pipett till varje essens och har den i jämt som lock sen, tycker det är smidigare.
Ja du får testa några av dina nya saker i helgen och locka hem din dotter med en tårta så att hon kan hjälpa dig att registrera dig på ebay och på paypal som man betalar igenom, antingen genom att koppla sitt visa eller mastercard-kort dit (säljaren får aldrig någon info om ditt kort så det är helt säkert och har aldrig hört om någon som blivit av med pengar genom paypal) eller så för du över pengar från ditt konto för varje gång du ska köpa något vilket tar 2 dygn för överföringen och såpass tålmodig är jag inte för när jag väl bestämt mig för att köpa något vill jag köpa det direkt :D
/T
Suck..få se om inlägget går att posta nu då…Gurun bråkade i morse så mitt långa inlägg försvann
Ja det är så kul att få paket,eller få och få man får nog allt betala …men kul är det.. Jag beställde smakerna Peach,Raspberry,Pistachio,Tropical Punch(passionsfrukt),Blueberry,Chokolate Hazelnut,Pineapple och English Toffee.. Sen en Päron från Lyckas med mat..Jag fick lov att beställa pipetterna från två håll.. Har hämtat det andra paketet nu och trodde jag beställt två små lagom provbakningsformar,men hahaha vilken jäkla tabbe jag gjort dom var småååå så blir till att åka på ÖB och köpa dom jag sett där.. är så sugen på att baka,måste bara få testa mina essenser ,päron och choklad hade jag tänkt mej..
eBay får det bli nästa gång, behöver lite stora blomutstickare och färger bla. sen vill jag gärna ha en sugar veil matta men dom är rackarns dyra,så blir till att spara lite på det..
Vad fin den blev. Vad tyckte du om att jobba med Marsipan? Det stör dig inte alls att den är så stickig?
bakministeriet.blogspot.com
Tack va snäll du är..Näe jag tyckte den här gick rätt så bra att både kavla och jobba med,men det kanske är olika på tillverkaren..förut har jag bara provat med Marsipan från Ica och det blir bara klet…Jag har aldrig kavlat och täckt nån i Sugarpaste så jag har ju inget att jämföra med..spacklingen var ju första gången jag gjorde på riktigt…efter steg för steg beskrivningen..vart någorlunda jämn
#18. Vad roligt att du följde min steg för steg-beskrivning, Att det "bara" blev någorlunda jämt kan du ju skylla på brister i min beskrivning.:) Tyckte du det var läskigt att vända tårtan sedan?
Nej, jag menar att Marsipan är mycket lättare att arbeta med än sp. Den kan kavlas riktigt tunt också och är inte benägen att spricka som sp är. Plus att det är mycket godare. Problemet med Marsipan tycker jag är att den inte torkar på ytan och blir därför lite stickig då den sitter på tårtan. Jag gillar utseendet som sp ger dvs att den torkar på ytan och blir därför inte lika omtålig som en tårta med Marsipan.
bakministeriet.blogspot.com
Näe det var faktiskt ganska lätt att vända den när den var riktigt kall…superbra steg för steg beskrivning,det kan jag inte skylla på..behöver nog bara träna lite mer..men jag har en färdigfylld i frysen som jag ska testa på nästa helg..nu har vi provsmakat och gubben var superförtjust i smakerna..päron och choklad..nästa gång får han en med sin absoluta favoritsmak Persika som varvats med glasskräm och ljusa bottnar..jag hade ingen sp,den var slut hos srösseloA..såg att du blandat på din senaste tårta..får försöka det när jag införskaffat lite sp..fast jag tycker den här marsipanen från Örebro bagerivaror känns ganska torr när den suttit på ett tag nu…den var smidig att forma runt tårtan utan att spricka..
Så här ser den ut nu när vi har karvat lite i den..
Vilken fin Adventljustårta =)
#21 Imponerande att lyckas täcka en sån hög tårta helt jämnt, lär mig?