Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 3693 ggr
Mmnda
0

Hur började ni?

Ja, som rubriken lyder: i vilken ände började ni när ni först började med tårtdekorering? Vad köpte ni in som första verktyg? Började ni att klä/täcka cupcakes och mindre bakverk för att sen fortsätta med större saker?

Har ni några konkreta nybörjarmisstag ni vill dela med er av, och tips på hur man kan undvika dessa?

Tycker det är kul att höra hur andra har börjat och sen fortsatt med denna fantastiska hobby :) dela gärna med er!

/ Amanda

Tessen
0

Jag har alltid tyckt om att baka, men för ca 1 och ett halvt år sedan så började jag med tårtor med hemmagjord botten och mousser sen spritsade mönster på efter spackling. Sen gick det vidare till MMF som jag avskyr att jobba med, sen SP, testade massa olika märken och är fast på Fun Cakes! Det första jag fick var julklapp med kavelmatta, kavel på 50cm,kavelringar och en anslagssåg. Något som jag rekommenderar är att ha en snurrbricka, men IKEA'S i trädgårdenfungerar jättebra! Sen har jag faktiskt köpt nästan allt jag har på ebay från Storbritannien där nästan allt inom tårtdekor är billigare. Om du har lust att kolla så kolla ebay.se sen sök på cake decorating. Om du vill ha hjälp att söka efter något till bra priser där så skriv bara. Det finns en hel del bra set som mitt "startset" med en smoother, modelleringsverktyg och flera olika utstickare som jag betalade runt 250kr med frakt för. Sen tyllset med 52 tyllar för strax över 200kr så ja.. Man kan hitta mycket kul till bra priser :) Jag har köpt 10pack med pastafärg och med pulverfärg också, båda för runt 200kr per pack. Så skriv bara om du vill ha hjälp att hitta något :)

/T

Mmnda
0

Vad kul :) jag har hållt på med nagelbyggning innan och beställer alltid mycket på ebay, herregud vad man kan fynda! :) det är ju rena paradiset, speciellt när man inte har så mycket pengar som student. Jag har beställt en smoother, två set blomutstickare, ett set med bladutstickare, en sån där sak som man kan göra dekorkanter med, ett set med modelleringsverktyg och en "slicer". Kände att det var bra saker att starta med! Kalaset gick på 80 kronor ;)! Tänkte även köpa en sån där kavel från Biltema som nån annan här inne skrev om. Vad har du för kavel? Har inte råd att ge flera hundra för en sån fin på tex. Kakburken :/ men antar att den i teflon också funkar :) Hur är de ätbara grejerna? Är lite nojig för det, andra länder har kanske inte samma regler som oss och kanske har skumma saker i sina färger! Och det där med SP, är det väldigt stor skillnad (förutom priset) på hemgjord och köpes? Tycker att den jag gör är helt okej, men jag har inget att jämföra med, haha.

/ Amanda

Tessen
0

Ja ebay är min bästa vän inom denna hobbyn! Förutom färgerna (av märket SugarFlair för där är inga konstigheter med pastafärgerna och några få pulverfärger är oätbara men det står på auktionen då, det är ju samma regler inom EU) så köper jag inget annat ätbart där ifrån. Sp o så är inte särskilt billigt ändå och mina favoritessenser har dom inte mycket av förutom stora flaskor och det är godisoljor så man behöver bara några få droppar. Så sånt köper jag från Strössel & Annat för det mesta.

Min kavel fick jag i julklapp och det är inte den billigaste. Denna ifrån Wilton.
Jag tycker att skillnaden är extremt stor! Men det finns såklart dom som får till sin egen SP jättebra och trivs med det och då är det ju inget nödvändigt att köpa. Men priset, alltså, det går ju på typ 50kr/tårta när man köper 1kg vit Fun Cakes för 99kr eftersom man räknar på iaf runt 500g på en tårta på 24cm i diameter. Men sen tillkommer såklart frakt och sådär också. Så det beror såklart på hur ofta man gör tårtor.
Jag gör oftast minitårtor om det inte är någon i släkten eller nära vän som beställt, har 2 st springformar på 12cm i diameter och då behövs endast ca 200g SP och man får ändå en ordentlig kjol att jobba med runt om.

Men om du är rädd för skumma saker i färger så ska du hålla dig ifrån vissa av Wilton's färger. På svenska webbutiker står det ju vilka som inte är godkända här men jag har inte sett det på ebay, eller så säljer dom inte just dom färgerna.
Jag tycker iofs att SugarFlair's färger är mycket tjockare som en gele och därför blir dom drygare då det är enkelt att ta upp väldigt lite av den med en tandpetare och det ger jättefina färger. :)

/T

Mmnda
0

Åh vilken fin kavel :)! Kanske ska ta och lägga ner pengarna på att köpa en sån, eller något liknande från ebay. Det är ju just det med priset som stör lite, jag tror att jag räknade ut en gång att en sats hemgjord SP kostar 50 kronor, och det är för ett kilo. Då är det ju halva priset jämfört med köpt SP, men man kanske kan köpa hem lite av Funcakes ändå och använda när man gör lite finare tårtor till andra, och sen använda sin egen när man experimenterar. Jag ska ju inte vara snål mot mig själv i min hobby! Man kan ju försöka spara in på saker man kan, och sen "unna" sig vissa andra saker :) Har även hört att man kan tillsätta cmc (heter det så?) som man ska ha i FP för att få SPn elastisk. Jag får väl ta och prova mig fram :) Oj, jag har precis köpt hem basfärger från Wilton. Vad dumt, det stod inte på hemsidan vad jag såg? Aja, det är ju inte särskilt mycket man får i sig, så det får funka tills som är slut ^^ Finns det några andra saker du tycker jag bör investera i för att ge mig sjlv så bra förutsättningar som möjligt? :) Tack för dina jättebra svar, förresten! Snälla du :)

/ Amanda

Tessen
0

Den är verkligen helt super! Jag skulle bli tokig om jag försökte kavla lock utan den! Eller rättare sagt, jag blev tokig när jag gjorde det innan jag fick den ^^

Ja du kan ju köpa hem nån gång och testa. Absolut jag tycker att man ska unna sig lite inom sin hobby. Jag är långtidssjukskriven så har inte mycket pengar, men det går lite till bakning och dekor-grejer då och då iaf :)
Ja CMC och Gum Trag finns det som man kan tillsätta. CMC har jag själv inte testat och Gum Trag blev jag väldigt besviken på då det blev såå mycket sprickor i allt som modellerades och det gick bara sticka ut jättetunt kavlade stjärnor, snöflingor och liknande. Men även dom sprack lätt.
Så jag föredrar Ballinas FP och MP.

Basfärgerna är nog ingen fara, det är vissa färger bara. Köpte du dom på en svensk sida så står det om dom inte är lämpliga till sånt som ska ätas utan endast dekor.

En snurrbricka och en kavelmatta tycker jag är bra att investera i! Och springformar till tårtbottnar i lite olika storlekar. Snurrbricka och kavelmatta finns på IKEA som funkar alldeles utmärkt och till bra pris. Jag har snurrbrickan och ska skaffa den kavelmattan att ha på köksbordet när jag modellerar och gör blommor, har en annan när jag kavlar lock :)
Sen springformar finns på Ö&B som fungerar bra enligt mig, man behöver inte dom absolut dyraste. Jag har köpt 20 och 24cm vanliga runda springformar där, har 2 av varje ifall man ska baka flera bottnar nån gång så slipper man vänta på att en svalnat innan man kan baka nästa. Jag har även köpt en 18cm springform med 2 olika bottnar där som dom hade inne tillfälligt, hittar jag den igen så köper jag nog en till. Sen så har jag mina 2 st mini på 12cm som jag köpt på ebay som är super när man bara vill testa lite olika smaker ihop. Brukar göra en tårtbottensmet till en 20cm-form och sen dela hälften i varje, då måste jag dock ha krage i för dom formarna är låga och bottnarna blir 7 - 10cm höga.
En riktigt bra elvisp, ännu bättre är att även ha en köksassistent men det är ju inte det billigaste. Men det är helt underbart att ha när man ska göra smörkräm för jag vispar alltid smöret i ca 30 minuter för då blir det vitt och fluffigt och det är något som händer i som gör att den mesta smörsmaken faktiskt försvinner och jag har fått dom mest skeptiska(även mig själv) att kunna äta smörkräm helt utan problem genom att vispa smöret så länge :)
Ett gäng bra tyllar till spritsning är alltid bra också! Jag köpte detta setet på ebay. Kan tyckas onödigt men jag tycker det är bra att ha så man har en hel del att välja på till många olika mönster, att skriva, blomspritsning, stjärnor, dropflowers och liknande! Det enda negativa med det är att det bara är 4 stora tyllar med och dom stora är bra att ha om man bakar mycket cupcakes. Jag gör nästan uteslutande minicupcakes så mig gör det inget :)

Sen glädjen i bakning och dekoreringen och viljan att lära sig mer och träna såklart, det är ju det absolut viktigaste för att inte tröttna direkt :)

Det är ingen fara alls, jag tycker det är jätteroligt att få hjälpa till och hjälpa andra lära sig den hobby som jag verkligen trycker jättemycket om! :)

/T

Mmnda
0

Vilket långt och bra inlägg! :) Det negativa med just min kavel är att när man kavlar ut lock så blir det jack över hela efter kavelns kanter, det är helt värdelöst! Men tror du man kan använda en lite mindre kavel (gjord för SP) även om man ska göra större lock, eller det gör det bara svårare? Jag ska iallafall köpa hem lite SP från Funcakes till min bästa kompis systerson som fyller tre, han vill ha en batman tårta :) tror det kan vara ganska bra att börja med, det är nog inte allt för svårt. Snurrbrickan från IKEA har jag hört mycket gott om, den ska jag köpa :) visste inte att dom hade kavelmattor dock! Gah, det där med springformar.. Jag har inte hittat en enda som inte läcker :( men det kanske mest är bakverk med mycket smör i? Jag använder "lika-delar"-tårtbotten, den blir ju ganska tjock i konsistensen. Får testa det (shit vad mycket jag har att testa, haha). Ett gäng tyllar tänkte jag köpa faktiskt, blir nog några stora från Wilton, dom var inte alls dyra på Kakburken :) Och en hushållsassistent fick jag häromdagen i förtidig julklapp!

/ Amanda

Mmnda
0

Men… Hela inlägget kom inte med? Aja, jag skrev iallafall att baknigen alltid varit som terapi för mig när jag mått dåligt. Har haft stora problem med ångest, depression och självskadebeteende. Har även ADHD,så Bakning har alltid varit en flykt för mig, jag kan baka i timmar och bara känna mig lugn i hela kroppen :)

/ Amanda

Tessen
0

När dom är rundade i kanterna sådär så går det ju absolut enklare att kavla ut stora lock än med en vass kant som på vanliga t ex träkavlar. Men jag tycker absolut att den är något av det bästa jag har när det kommer till alla grejerna. Skulle bli tokig utan den. Sen så har jag en liten 15cm-kavel, likadan non stick, som bara används när jag gör dekor och så också såklart för då känns ju den andra lite väl stor.

Ja Fun Cakes vita vanilj kan jag absolut rekommendera. Men det är så att du vet supersvårt att färga in SP själv så att den blir helt svart så till en batman-tårta så skulle jag antingen köpa färdigfärgad svart eller mörkbrun, med eller utan chokladsmak, och färga den svart.
Nej det är nog inte så jättesvårt att bara fixa till en batmanlogga och sen ha med namn och ålder på pojken. Det är ju inget väldigt komplicerat :)

Nej kavelmattan har inte funnits där så jättelänge men den är faktiskt riktigt bra i materialet!

Jag bakar inte allt för mycket bakverk med smör i och tårtbottnar innehåller ju sällan något smör alls mer än det man smörjer in formen med. Jag går alltid efter detta receptet till tårtbotten (det blir superbra varenda gång)

5 ägg
3 dl socker
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl potatismjöl
2 1/2 tsk bakpulver
1-2 tsk vaniljsocker

En form 24 cm i diamenter blir bra till detta recept.

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och Socker tills det blir vitt och poröst (luftigt).
Blanda potatismjöl, vetemjöl och bakpulver i en skål. Blanda gärna med gaffel för att vara säker på att allt blandas ordentligt.
Vänd ner mjölblandningen i äggsmeten lite åt gången, men rör så lite som möjligt.
Smörj och bröa (gärna med mannagryn) en rund bakform och sätt dit krage.
Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 40 minuter, gå mer på stickprov än tiden.
När tårtbottnen har svalnat, skär den i tre lager.

Tips!
1.Gör tårtbottnar en dag innan. Dagen därpå är den väldigt "stabil" när man sedan ska dela den, plus att den smular mindre.
Förvaras lättast i rumstemperatur och täck dem lite försiktigt med plast- eller grillfolie.
Har man bråttom kan man lägga sin tårtbotten i frysen någon timme, det går jättebra det med.

2.Fukta tårtbottnarna innan varje lager med saft eller liknande.
Särskilt om man fyller tårtan med mousser av olika slag, som inte tillför fukt.

3.Använd en krage på formen, det gör att tårtbottnen blir högre. Klipp en remsa dubbelt så hög som formen, av bakplåtspapper.
Smörj kanterna på formen med smör och sätt fast pappret runt.

4.Öppna absolut inte ugnsluckan dom första 20 minuterna, då sjunker tårtbottnen.

Det är det bästa receptet jag testat iaf :)
Nej jag ska också investera i några stora tyllar där ifrån faktiskt för dom har helt okej pris på tyllarna! :)
Åh va bra att du fick en assistent! Jag fick min Ankarsrum i födelsedagspresent i somras och jag skulle nog dö utan den för jag har en bindvävssjukdom som ger kronisk ledvärk så kan inte stå och hålla elvispen för länge eller knåda degar för mycket. Så den är guld värd!
Jag får en för tidig julklapp imorgon eller på onsdag, en bättre spis/ugn. En begagnad men bra spis med glaskeramik-häll och varmluftsugn så det underlättar en del om man bakar mycket på en gång som pepparkakor, bullar, lussekatter och liknande :)

Ja bakningen är faktiskt terapi för mig också. Jag har dock posttraumatiskt stressyndrom. Men man kommer liksom ur huvudet på sig själv på något sätt, man kommer bort från all ångest och tankarna så det hjälper verkligen :) Speciellt tårtorna och dekoreringen som tar lite mer tid och är lite pyssel med ibland :)

/T

Mmnda
0

Tack så jättemycket för tipsen! Guld värt, du är ju ett riktigt proffs :)

Hittade  nyss dessa tyllarna på ebay, det kanske kan vara bra att starta med för mig. Står tyvärr inte hur stora dom är, det är ju synd om dom är jättesmala. Här är länken: http://www.ebay.co.uk/itm/24-LARGE-ICING-PIPING-BAG-NOZZLES-TIPS-BOX-SET-CAKE-DECORATING-SUGARCRAFT-TOOL-/310414937319?pt=Uk_Crafts_Cake_Decorating_MJ&hash=item48462c0ce7 (vet inte hur man gör den som en liten länk)

Där är ju både till rosblad, gräs, rosor, skrift, runda till macarons osv.

Jag har förstått att svart är svårt att få till :/ blir nog att jag bara gör själva batman-logon i svart och täcker hela i gult. Har wiltons färger, det kan väl inte krävas allt för mycket färg till en liten logo?

Tänkte beställa svart SP från Kakburken, men det blir plötsligt väldigt dyrt eftersom frakten är mer än vad själva SPn kostar ^^

/ Amanda

Tessen
0

Haha tack men något proffs är jag inte. Tycker bara väldigt mycket om min hobby :)

Jag har faktiskt kollat på exakt det setet också för att få några större tyllar.
Ja det är ju tyllar till det mesta man kan tänkas behöva där :)

Vill du göra en mindre länk så är det bara markera texten du vill ha som länk och då går det trycka på dom länk-knapparna intill smiley-knappen precis ovanför textrutan så öppnas ett fönster där man lägger in adressen. :)

Jo jag vet det är ca 40kr för en 250g paket med SP sen 60kr frakt också så det lönar sig tyvärr aldrig att bara köpa så lite. Du kan nog få en någorlunda svart färg men det kan bli en lite kladdigare konsistens och risk att den färgar av sig då även färdigfärgad gör det ibland så var försiktig när du lägger på loggan isf!
Det är en här som lyckats färga ett lock svart själv men det krävdes massor med färg så SP'n blev helt glansig och kladdig och det är även risk att det börjar smaka lite av färgen.
Men ska du bara göra en liten logga är det ju värt ett försök iaf! Om du vill kan du ha i lite kakao när du gör din SP om du ska använda din egna (tänk på att kakao är uttorkande) för det är lättare att färga en SP som redan har lite grundfärg som t ex brun. Men då får man ju tänka på att det blir även chokladsmak på SP'n ifall det ev inte passar ihop med dom andra smakerna.
Men jag tror nog du ska lyckas med en liten bit och lite envishet. Om du färgar och sen plastar in och låter ligga i ett dygn brukar färgen utvecklas och bli lite intensivare också, iaf med dom mörkare färgerna. :)

/T

Mmnda
0

Vilka bra tips! Jag testade faktiskt precis att göra en minisats med modelleringschoklad och slängde i lite svart färg från Wilton. Den blev tydligt mörkare, så om jag tillsätter lite till så borde den ju åtminstonde få en hyfsat mörk färg :)

Tror jag ska satsa på tyllsetet då :D och ang. SPn så blir det nog att jag fortsätter med min egen tills jag ska beställa nåt annat från någon av webbutikerna, då kan jag passa på att testa nån av de andra.

Och receptet till modelleringschoklad var superenkelt, om det kan vara något du vill ha om du inte redan testat :)

/ Amanda

Tessen
0

Ja absolut, modelleringschoklad med svart färg i borde verkligen fungera! :)

Ja det är ju ett varierat set! Dock har dom inga kopplingar eller ros/blomnålar med men det går att köpa till okej pris på Kakburken. Till det setet lär både en normal och en stor koppling behövas. Man måste såklart inte ha kopplingar, men det underlättar något enormt om man vill spritsa med olika tyllar fast slippa byta påse och hålla på så med det. Jag skulle nog bli tokig utan koppling ^^ Och blomnålarna är smidiga när man tränar på att spritsa rosor och även andra blommor såklart eftersom det är så enkelt att vrida på nålen och då slipper flytta så mycket på spritspåsen :)
Ja testa köpt SP kan du ju lika gärna göra när du ska beställa annat ifrån t ex Kakburken eller Strössel och Annat. Jag har hela min favorit-lista fylld med baknings-webbutiker. Haha

Jag har receptet på modelleringschoklad men har faktiskt aldrig testat det än. Får nog faktiskt ta och göra det någon gång snart! :)

Förresten om du vill ha lite inspiration till recept så finns det två recepttrådar jag startat och fortfarande försöker fylla på lite när jag hittar nya recept. En med smörkrämer och frostings och en tråd med massa olika recept på tårtfyllningar eller om man vill fylla cupcakes eller så kan man såklart spritsa mousserna på cupcakes också om man så vill då innan dom hunnit stelna till helt eller med minskad gelatinmängd. Men recepten är framförallt tänkta och även anpassade för ca ett lager med fyllning. Vissa blir det lite mer av än andra, vissa är stabilare än andra och bra att bygga på om man gillar att göra höga fina tårtor :)
Jag älskar att göra riktigt höga tårtor med 3 - 4 lager fyllning i :)

/T

Mmnda
0

Ja, jag ska se ifall dom har kopplingar och blomnålar nån annanstans på ebay :) är ju himla smidigt att handla där! och jag vill verkligen lära mig spritsa rosor!

Jag tog mig friheten och lade till ett recept i din frosting-tråd, hoppas det var okej! men tårtfyllnings-tråden har jag inte sett, gud vad bra! jag har alltid noll inspiration för jag vet liksom inte riktigt vad man kan ha i.

Åh, jag vill bara baka hela tiden! haha!

/ Amanda

Tessen
0

Ja man kan ju alltid se om man hittar det, annars är faktiskt kopplingarna riktigt billiga på Kakburken också så om du inte hittar några och ändå ska testa köpt SP nån gång så kan du ju passa på med kopplingar och ev blomnålar. :) Ja jag håller fortfarande på att lära mig göra mer realistiska blommor! Jag tycker det är enklast att göra lite fantasifyllda blommor i FP, men det är ju kul om man iaf kan göra rosor :)

Jadå det är ingen fara, men såg att du hade länkat till receptet ist för att lägga in det. Då det är en recepttråd föredrar jag om recepten ligger direkt i tråden. Går det bra för din del om jag kopierar receptet på din blogg och lägger in det i ditt inlägg där? :)
Ja jag samlar på mig i stort sett alla tårtfyllningsrecept jag hittar faktiskt. Har 110st på datorn än så länge >.< Men det är ju så bra för att man kan variera sig mer då!
Sen har jag även 14st olika smak-essenser varav 11 av dom är LorAnn Oils (godisoljor med väldigt koncentrerad smak, finns att köpa billigt och även pipetter till dom på Strössel&Annat) vilket gör det ännu enklare att variera smakerna på mousser, smörkrämer och frostings :) Jag köper mest såna smaker som jag tycker är svåra att få riktigt bra och tydliga i t ex tårtfyllningar. Då kan det vara gott att förstärka smaken lite.
LorAnn Oils är så pass dryga att man kan smaksätta SP utan att den blir det minsta kladdig också vilket jag verkligen uppskattar då den barra smakar Socker annars för det mesta :)

Dom flesta frukt, bär och citrus-fyllningar går ju kombinera lite hur som helst. Sen så fungerar olika sorters choklad med det mesta. Jag tycker mest det kan vara godisfluff som är svårt att kombinera, men det är nog mest för att jag vill ha balanserade smaker med både syrlighet och sötma för jag tycker att en tårta så himla lätt kan bli alldeles för söt och mastig.
Så jag brukar försöka safta bottnarna med någon typ av juice, har jag fruktfyllningar så pressar jag apelsin så att det får droppa över bottnarna vilket för till lite syra iaf. Men att safta/fukta bottnarna för att tårtan inte ska bli för torr eller för mastig och svår-äten kan man ju göra med allt från smaksatt sockerlag till mjölk. Det är bara att droppa på det man vill ha, eller så tar man en oanvänd blomspruta och sprayar så att det täcker hela botten :)

Ja det är svårt att låta bli att inte baka hela tiden. Mitt tips är ju att köpa mini-springformar och baka små tårtbottnar så behöver det inte kosta så himla mycket pengar när man vill testa en ny smakkombination t ex.
Denna har jag två av. Hittar inte den säljaren just nu men det kommer upp nya från den personen ibland och då kan man köpa ett paket med 2st såna formar för ca 80kr med frakt. Vilket är vad en enda 12cm-springform kostar inne på Åhlens när man köper den i butiken.

/T

Mmnda
0

Smart, det ska jag ta och göra! Men påtal om LorAnns, räcker inte en sån till bara typ tre gånger? Det är ju superlite i dom, även om det står att dom är dryga. Sorry för det där med receptet, var så glad att jag lyckades få den till en liten länk haha ;) men klart kan du ta receptet därifrån! Minispringformar har jag letat efter, då kan man ju testa lite utan att lägga massa pengar på en tårta som man inte äter upp. Det där med att fukta bottnarna.. Tar det inte smak av tex. apelsin då? Eller ska man "matcha" smaken med det man har i tårtan? Hallonsaft med hallonmousse, chokladmjölk med chokladmousse osv? Förlåt för att jag frågar en massa, men du har så bra svar och gör det lätt att förstå! :)

/ Amanda

Tessen
0

Jag tycker dom räcker extremt många fler gånger än 3. Sen beror det på hur stark smak man vill ha. För det är verkligen jättestark smak på dom flesta! Det är bara när jag skulle smaksätta en mousse med smörkola som det krävdes ca en fjärdedels flaska, men dom kostar 21 kr st så det är ändå bara ca 5 kr för att få smak på moussen.

Haha ingen fara, jag fixar till det bara så att det ligger inne i tråden då.

Ja mini-springformar kan man verkligen inte få nog av enligt mig! Jag skulle bli tokig utan mina. Dom är superbra om man känner att man behöver träna på att täcka och få det jämt, eller om man vill träna på att spackla rakt och snyggt och sen spritsa olika mönster på så att man får lite mer koll på det innan man ger sig på en stor tårta :)

Använder man t ex färsk apelsin får det bara en lite syrlig smak, jag brukar använda det när jag har hallonmousse och vit chokladganache i tårtor, vilket förövrigt är något av det godaste jag vet. Ljusa bottnar med ganska rikligt med apelsin pressat på, sen unders tjockt med hallonmousse och sen ett lagom tjockt lager chokladganache sen spackla med vit chokladsmörkräm och täcka med SP smaksatt med antingen hallon eller apelsin :)
Men absolut kan man göra så som du säger. Jag brukar använda oboy att fukta med om jag har mycket choklad och/eller chokladbottnar så man kan absolut matcha smakerna så. Eller så tar man en annan smak som man tycker passar ihop med fyllningarna bara :)

Det är ingen fara, man lär sig inte om man inte frågar och är nyfiken så det är bara att fråga på :)

/T

[Aquelegia]
0

Jag börjademed tårtbak då min nuvarande sambo skulle fira 18 och jag bjöd in mig själv på festen. Dagen innan 25 mil bort började jag baka mitt livs första tårta från botten. Min nuvarande triumftårta dock är den "halvfabrikat" med ekströms choklasmousse/ marsa och nutellagrädda.
På den tiden pyntade jag bara med sprits så det var vad jag ägde, sprits, elvisp och springform.

Fram tills för 1,5 år sedan då jag blev intresserad av SP främst för flowerpaste och sådant är för svårt för mig. Det vet jag redan nu då jag har noll tålamod ^^

Har återgått till det mer "vanliga" pyntet och yntar mycket med frukter, grädde/ frostings osv.

Har även börjat med att försöka lära mig rätt konsistens på kristyr då mitt nya projekt är att göa egna dekorationer till cupcakes, tårtor och kakor.
något som är mer realistiskt för mig att klara.

Har till täckning även övergått till Marsipan istället för SP då jag är anti florsocker och därmed smakar inte SP för min del. Jag älskar Marsipan och därmed får mina tårtor Marsipan på sig även om omgivningen snällt iomd får pilla bort det hehe

Imorgon skall jag ge mig på min första ruffelcake tårta och om något blir över av frostingen testa spritsa rosor.

Min första våningstårta blir om 2 veckor då jag äntligen införskaffat 3 olika springformar. 24cm, 18cm och 10 cm.
Köpte in ett cakedekorationset häromdagen med för att spritsa fina mönster på sidorna och även olika tyllar för kantprydnad osv.

Inser i och med detta att mi SP period nog är över och det är spritsa som gäller för mina tårtor.

Man får hålla sig till det man är bra på. Jag slösade bara massa pengar på SP då jag tappade tålamodet och det mesta hamnade i soporna. Ekonomiskt inte så bra ^^

Mmnda
0

#16 Okej, då kanske man ska testa det! Annars funderar jag på att köpa från Borgeby kryddgård, antagligen inte lika dryga essenser som LorAnns men dom hade bra priser.

Jag måste sticka och köpa små springformar, kanske dom har på Ö&B. Jättekul att göra sånna små, man kan ju dela den på några bitar då så blir det som en jättelyx-cupcake ;)

Ska testa det där med att fukta bottnarna till tårtan jag ska göra om nån vecka. Den ska ha hallon- och kokosmousse (blir tre anslag och två fyllningar) och ha chokladbottnar. Vad hade du då fuktat med? :)

#17 Låter spännande! Att spritsa och dekorera utan SP är ju fint det med, det kan bli snyggare ibland tillochmed!

Vad är rufflecake för något? låter spännande! :)

Jag förstår hur du menar, jag har också slängt massor av grejer som jag blivit missnöjd med! men man kan ju hoppas att alla misslyckade bakverk leder till en hel del lyckade sådana så småningom :)

/ Amanda

skogstossan
0

18 # Det finns mini-springformar (12 cm) på Åhlens!

bakministeriet.blogspot.com

Mmnda
0

19# åh, tack så mycket! :D ska införskaffas snarast :)

/ Amanda

Tessen
0

#19 och #20 Dom 12-cm formarna på Åhlens kostar 79kr st vilket iaf jag tycker är väl dyrt för dom små.

Den säljaren på ebay som säljer dom i 2pack har lagt upp igen och det är endast ca 6 kr dyrare MED frakten. Jag skulle lätt köpa dom här om igen ist för att köpa en för 79 i butiken på Åhlens!

Har till och med funderat på att köpa 2 till för att kunna göra smeten till en 24cm-form och dela upp i 4st för att dela upp smeten till en 20cm-form i 2 st blir lite väl mycket då dom blir uppåt 10 cm höga. :)

Räknar man priset på endast formarna där och inte frakten så blir det ca 20 kr st. Med frakt blir det ca 40kr st. Vilket är hälften av vad dom på Åhlens kostar.

Jag tycker absolut inte att det är något fel på dom! Dom är låga så man måste ha krage i, men det är samma med dom på Åhlens, dom är inte mycket högre. :)

/T

Tessen
0

#18 Vad gäller att fukta en tårta med dom smakerna förresten så hade jag nog tagit saften från frysta sen micrade hallon och droppat över anslagen då jag tycker choklad och hallon går väldigt bra ihop. Hallon funkar ihop med det mesta eg då det är lite syrligt och bryter av mot det söta :)

/T

Mmnda
0

Jag beställde små formar från eBay :) såg faktiskt att dom hade exakt samma svarta SP på ebay också som dom säljer (och som jag tänkte köpa) på kakburken. Regalice hette den, 40 kr för 250 g och frakt ingår i det, så jag köpte en sån med faktiskt :) man kan ju alltid prova. Jag tänkte förresten på det där med tårtfyllningar. Tror ni att en tårta med chokladbottnar fuktade med hallon fylld med kokosmousse och chokladmousse kan bli bra? Hur hade ni gjort med dessa smaker? Är så osäker i mig själv och känner mig lite frågvis, men ni har nog bättre koll än jag!

/ Amanda

[Aquelegia]
0

Då får jag rätta storlekarna på mina formar, då är min en 12cm formOskyldig Köpte den på åhlens nämligen. Orkade ite vänta på bättre tider när jag hittar billigare och gillar mer att betala direkt över disken och kunna återlämna till en butik ifall något är fel. En säkerhetsgrej för garatier och såTungan ute

Glömde självklart nämna mina älskade smakessenser. Kokosen är absoluta favoriten! Jordnötter och mandel är också ljuvligt men bara jag som gillar mandel. Persikan mums!

Tårtsmakerna du funderar på skulle jag nog blanda vispa till kokosmouusen och sedan nä den är färdig ha i färska hallon (sådana stora) och röra ihop försiktigt så man får halonsmaken lite tydligare utan att tränga sig på. Annars Gudomligt! Smaker som dessa kan inte slå fel!

Mmnda
0

Jag förstår hur du menar! Jag brukar vara otålig och vilja ha sakerna direkt, men det blir ju så mycket billigare att beställa. Tack för tipset om moussen! Jag undrar bara ifall det blir för torrt att dela en tårtbotten till bara två anslag? och sen, blir det för mycket med tre anslag och två likadana fyllningar? Som sagt så är detta min första tårta, så är väldigt osäker!

/ Amanda

Tessen
0

Regalice är inte i närheten lika bra som Fun Cakes enligt mig, men ska du bara ha till loggan och lite små detaljer som t ex namn och ålder så går det säkert bra :)
Dom där små springformarna är helt ovärderliga enligt mig. Jag skulle bli tokig utan att ha dom att kunna experimentera med! :)
Sist blev det en liten vanlig ljus tårtbotten smaksatt med pepparkakskryddor och fylld med 3 lager med först lite mjölkchokladganach och sen ett ganska tjockt lager lingonmousse på alla 3 lagren, sen spacklad med gräddsmörkräm smaksatt med oboy. Det vart riktigt gott faktiskt.
Gräddsmörkrämen har man inget Socker i heller utan vispar bara ihop rumsvarmt smör tills det blir vitt och fluffigt ihop med sötad kondenserad mjölk. Receptet finns i smörkräm&frostings-tråden. :)

Om du ska göra t ex bara 2 anslag chokladbotten med kokosfyllning så skulle jag nog råröra hallon och bre ut på undre anslaget. Med risk för att det blir torrt ändå.

Samma smak i två lager går väl det också, du kan ju bryta av med en annan smak i smörkrämen som du spacklar med. Men ifall du gör som Aquelegia skrev om att försiktigt vända ner hallon i kokosmoussen så är det nog inga problem att ha två lager med samma fyllning för det blir ju ändå två smaker. Sen om du saftar med lite tinade mosade hallon som det blir en massa bärsaft av när man mosar så är det ju bara att droppa det över anslagen.

Men godast eligt mig är 2 olika smaker och det du skrev innan om en chokladbotten med hallon och kokosmousse tycker jag låter jättegott! :)

/T

Mmnda
0

Okej, aja jag tänkte att jag testar Regalice iallafall :) det var mest för att ha en som var svart.

Annars var jag lite inne på tre anslag varvat med både en kokosmousse och en hallonmousse. Det kanske kan vara ett alternativ?
Beställde smakessenser idag till tårtan. Det blev från Borgeby, smakerna: viol, turkisk peppar, hallon, jordgubb, lime, mocca, mango och kokos :) massa roligt ska det bakas när de kommer!

Det ska bli spännande att börja göra tårtor, för jag har inte ätit så mycket mer än prinsess och jordgubbstårta i mitt liv haha. Så har lite svårt att föreställa mig så många smaker i en och samma, men det ska som sagt bli spännande att börja experimentera på riktigt :)

Tack så mycket för dina tips ang tårtan och SP!

/ Amanda

Tessen
0

Ja det är klart när du ändå köper på ebay. Är den svårarbetad och färgar av sig väldigt mycket eller är lite torr och spricker behöver du ju inte köpa den igen. Att göra en logga tror jag inte blir några problem men när du får dina mini-formar så kan du ju testa att täcka en liten tårta med den svarta SP'n så att du märker av kvalitén lite bättre. :) Jag tror faktiskt att en kokos och en hallonmousse blir absolut bäst för då får man lite brytning i smakerna med den syrliga hallonmousse och lite friska kokosmoussen mot den sötare chokladbotten :) Sen så kan du fukta anslagen med oboy, hallonsaft eller tinade mosade hallon för chokladbottnar blir lätt ganska mastiga och blir mer lättätna om man fuktar ordentligt. Jag har faktiskt hallon, kokos och päron från borgeby kryddgård. Deras kokos är underbart god och perfekt att ge moussen lite extra smak med, kanske även smörkrämen. :) Dom andra jag har från LorAnn Oils är Persika, jordgubbar, mango, ananas, pepparmint, smörkola, "pralines and cream", bubbelgum, tutti-frutti, lakrits också tror jag det är passionsfrukt med. Har inte helt koll :D men jag älskar att förstärka smakerna lite med essens, både till tårtor och frost ingen på cupcakes. :) Jag kan lova dig att man kan göra så mycket godare tårtor än dom vanliga tråkiga prinsesstårtorna och jordgubbstårtor. Man kan göra dom otroligt mycket finare också med lite övning och vilja att lära sig. Jag älskar att det är en så kreativ hobby där man ibland verkligen kan släppa lös barnasinnet och ha riktigt roligt när man modellerar och gör fantasi-blommor med lite olika strössel i mitten av dom, för det är något som verkligen kan varieras i en oändlighet. Samma med färger då jag har 10 pastafärger och 12 pulverfärger så det går att blanda lite. Sen kan man göra egen dekorgele och färga med blå pastafärg så att det ser ut som vatten på tårtan. Så det är bara att släppa lös fantasin sen när du sätter igång :D Lägg gärna upp bilder på dina bakverk sen också för jag älskar att följa andras utveckling och se hur dom blir bättre hela tiden :)

/T

Mmnda
1

Tack så mycket för dina värdefulla råd! :) jag tänker göra så som du sa! Tror det kommer bli jättefint och jättegott! :) jag ska använda mig av mousserecepten i din tråd, ska bli jättespännande! Jag har beställt massor av roliga verktyg och grejer som jag hoppas kommer jättesnart! :D ska lägga upp bilder på det mesta jag gör, så kanske folk kan komma med lite konstruktiv kritik också :)

/ Amanda

Intehärutandär
0

Jag har bakat och lagat mat sedan jag kunde gå. Just inriktning konditor/bagare blev via gymnasiet. Livsmedelprogrammet mao.

Mmnda
0

Åh vad roligt! Det önskar jag verkligen att jag valde!

/ Amanda

[_hsleiufhbtv]
0

Jag började efter att jag sett "Next Great Baker" någon fredagkväll, sen började jag kolla på "Cake Boss", efter det hittade jag denna sajten där jag fick massa hjälp och sedan dess är jag fast med tårtor och allt därtill!

Mmnda
0

Jag ÄLSKAR Cake boss! :D man får så himla många bra tips också när man ser hur de gör :)

/ Amanda