Baklava
Är det någon här som gjort egen baklava? Anser ni att det är värt att göra egen eller är det bättre att köpa?
Min sambos mormor är från Makedonien och han talar fortfarande (trots att det nu är typ 7 år sedan hon brukade göra dem) om hennes hembakade baklava. Tydligen var det många gånger godare än köpt.
Dessvärre är det inget jag provat ännu, känner att jag har lite väl mycket att leva upp till där..
Men de är ju inte direkt billiga att köpa, inte här i alla fall. Så du kan ju prov baka och se hur det var. Hittar du något bra recept får du gärna dela med dig 
Ja, däremot är de inte helt billigt att göra i Sverige heller med diversenötter och liknade som fordras… Det känns som om du måste kunna göra baklava för att det skall bli gott, men någon gång måste ju vara den första…
Lidl säljer just nu en märklig (men överraskande god) baklava för 25 kr (250 gr), dock blir detta 100 kr/kg och om jag minns rätt brukar kilopriset ligga på ca 69 kr/kg. Dock kändes detta väldigt billigt, kanske för att jag visste vad priset blev? Dock hade de två bitar täckta av choklad… Inte genuint direkt, men gott och majoriteten av bitarna var vanliga.
Jag älskar baklava! Jag har en arbetskompis ifrån Turkiet som gjorde detta med valnötter i, jag vart kär direkt när jag smakade. Tyvärr är hennes svenska långt ifrån bra, så jag kan inte få receptet. Vart på lidel hittar man detta? Har aldrig sett de i butik förut (jag har väl aldrig heller vetat att det fanns att köpa heller för den delen.)
pistenbully; baklava var/är en del av ett temporärt sortiment, du får kolla och se om det finns kvar på din lokala butik. =) De byter ursprungsland på detta sortiment regelbundet…
Min mamma har flera gånger gjort egen baklava och tycker det är mycket bättre än köpt! Kan skriva receptet ikväll om du vill =)
Recept med noggranna instruktioner är mycket välkommet! =)
Recept finns lite varstans på nätet, men känns faktiskt inte som om just baklava är Lailas starka sida =P
Baklava
600 g filodeg
300 g mald mandel blandad med 2 msk kanel
200 g smält smör
ca 2 dl vatten
600 g socker
1 citron, saften
Smörj medelstor ugnsform.
Sätt i 5-6 ark filodeg, pensla varje ark med smör. Strö mandel-kanel ovanpå.
Lägg till 2 ark filodeg, pensla dem med smör och strö mandel- kanel och fortsätt såhär tills du använt all mandel-kanel, förutom 4 ark vilka kommer överst. Häll resterande smör överst.
Skär ytan i sektioner och grädda i medelhög temperatur i ca 1 timme.
Förbered sockersirapen:
Koka ihop vattnet, sockret och citronsaften. Koka upp 5-6 gånger tills sirapen tjocknar.
När baklavan är gräddad hälls den heta sockersirapen över så hela ytan blir täckt.
Zofia89; inget rosenvatten? (Eller apelsinvatten?)
Vilka gradtal gräddar du på? Tänker att filodeg annars ganska snabbt brukar bli klar och få färg/brännas.
Om du jämför smaken på dessa med de du köper i affärer från Mellanöstern-området, hur förhåller det sig då, smakar de lika eller är det en försvenskad smak? (Så som vi svenskar gärna gör med mycket saker, tänk tacos och kinamat bland annat =P)
Receptet är ur en Greek Cooking-bok, jag tycker den smakar som den gjorde när jag var i Grekland! =)
Medelvärme beror ju lite på ugnen i sig men 150-175 grader…
Men nope, inget rosen- eller apelsinvatten =)
Okej, får testa någon gång när jag har lite tid över. =)
Baklava är gott.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland