Pepparkaksmuffins?
Vem har ett riktigt gott recept på saftiga pepparkaksmuffins? Langa hit! 
Har testat ett recept men det var inte lika gott som jag smakat tidigare..
Även recept på pepparkakskladdkaka (haha) är välkomna!
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Pepparkakskladdkaka:
- 100g smält smör
- 2 ägg (rumsvarma)
- 1,5 dl vetemjöl
- 2 dl socker
- 1,5-2 msk pepparkakskryddor (finns färdigblandad eller gör egen med lika delar kanel, mald nejlika och ingefära)
Gör såhär:
- Smält smöret och låt svalna av lite.
- Smöra och bröa en springform. (Jag använder mannagryn istället för ströbröd)
- Blanda alla ingredienserna - RÖR ihop, vispa EJ
- Grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader i 10-15 minuter.
Servera gärna med en klick grädde eller vaniljglass.
Smaskiga pepparkaksmuffins med Dumle Gingerbread (12 st)
- 100g smält smör
- 2 ägg (rumsvarma)
- 2 dl socker
- 2 dl vetemjöl
- 0,5 tsk kanel
- 0,5 tsk ingefära
- 0,5 tsk mald nejlika
- 0,5 tsk bakpulver
- 12 stycken Dumle-kola med Gingerbread-smak
Gör såhär:
- Smält smöret och låt svalna av.
- Vispa ägg och Socker pösigt.
- Blanda de torra ingredienserna och rör ner i äggsmeten.
- Blanda i det smälta smöret.
- Fyll 12 muffinsformar med hälften av smeten.
- Lägg en Dumle Gingerbread-kola i varje.
- Täck med resten av muffinsmeten.
- Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i ca 12 minuter.
Vanliga favoritreceptet på vaniljmuffins och smaksätta med pepparkakskryddor är det jag gör. Det fungerar alldeles utmärkt faktiskt! Har gjort cakepops med den smeten efter att jag bakade det i en liten långpanna ist, har även bara tillsatt pepparkakskryddor i tårtbottensmet en gång vilket blir bra det också. Kryddblandningen kostar ju inte mer än 8 - 10 kr heller :)
/T
Åh tack så mycket! Då ska jag sticka och handla och provbaka lite såhär innan jul. 
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Någon som har ett annat recept? Har för mig att den jag smakade var mörk, väldigt saftig och tror det var lingon i. Någon som har en aning?
// Anka
#2 Det testade jag igår, väldigt goda blev dem! :)
Fast ska nog testa med en aning mer krydda nästa gång, tog ungefär 1½ tsk pepparkakskrydda nu och en rågad tsk med vaniljsocker.
#5 Ja jag hade nog i strax över 2 tsk kryddor och en tsk vaniljsocker. Det ska ju vara så pass att smeten får lite mörkare prickig färg överallt. Sen så är det ju enklast att komma fram till lagom mängd om man smakar pyttelite på smeten. Jag får ont i magen av allt med bakpulver, jäst och liknande i men doppar toppen av en tesked så att jag bara precis känner smaken. Då blir det lättare att få rätt mängd första gången man ändrar ett recept på något och inte går efter något mått. :)
/T
#6 Ska nog ha det nästa gång.
Min smet blev brun, men ganska ljus. Fast tyckte att det luktade rätt starkt så vågade inte hälla i mer, smeten smakade också rätt mycket kryddor, men jag kanske har känsliga smaklökar ;)
Sen åt jag när de var varma, när de kallnade blev det lite mer tydlig smak såklart men lite extra hade inte skadat :)
#7 Ja jag tycker bäst om när det verkligen smakar mycket pepparkaka! Jag har pepparkaksdeg hemma så funderar på att göra cookie dough cupcakes :) Vore lite kul att testa! Dock inga stora bitar kakdeg i då pepparkaksdeg har en ganska stark smak. Alltid kul att testa nya saker! :)
/T
Jag har en bok som heter "Ebba's jul" av Åsa Swanberg, där finns ett recept på pepparkaksmuffins som verkar supergott. Låna den boken på bibblan vetja, för det finns massor av andra smarrig julinspirerade recept i den boken ;)
#9 Skulle du kunna vara jättesnäll och skriva av det receptet? Vårt bibliotek är stängt av någon anledning fram tills efter nyår. 
// Anka
#8 Det lät verkligen sjukt gott :o Måste nog testa jag med.
#11 Ja visst låter det gott! :D I receptet jag såg på cookie dough cupcakes så gröpte dom ur den färdig-bakade muffinsen och tryckte ner en stor degklump i bara. Men jag vet inte. Man kanske skulle kunna ha i en degkula i och grädda med för dom muffinsen gräddas ju inte så länge så pepparkaksdegen kanske blir krispig utanpå sen lite degig inuti. Man kan ju testa på någon enstaka först iaf :)
/T
#8# Vad spännande med cokkie dough cupe cakes..om du gör det kan du väl lägga upp det så vi får se och höra hur GOTT det blev..jag är så förtjust i pepparkaks smaker..har bakat en omgång med pepparkaks cuppisar,gjorde bara en vanlig muffinsmet och hällde i pepparkakskrydda sen en kanelfrosting..mmm mums gott 
Tag vara på ditt liv,det går inte i repris
Tänkte förresten göra cake balls av pepparkakor någon dag, vit choklad måste ju vara gott att doppa i då?
#13 Ja jag lägger absolut upp bild och vad jag tyckte om smaken när jag testat det! Tror det skulle kunna bli framåt helgen att ha som första advents-fika på söndag eller om jag har lite för mycket med modellering till en tårta som hämtas på söndag så blir det i början av nästa vecka. Men det blir ganska så sött och stark kryddsmak med pepparkaksdeg i och visst det är gott, men det kan behövas lite balans som att ha t ex en whipped cream cheese frosting på. :)
Jag har redan gjort pepparkakas-cake pops. Sen så även en en liten tårta med pepparkakskryddad botten fylld med lingonmousse och mjölkchokladganache.
Tårtan vart supergod med en stor kopp lite kryddig hemmagjord chailatte till :)
Snart är det dags för att baka lussekatter också, och ev en mjuk pepparkaka med rårörda lingon i för det är såå himla gott! :D "Jul"-kryddorna över huvud taget är något jag tycker mycket om!
/T
#14 Jag gjorde pepparkaks-cake pops för några veckor sedan. För att binda ihop smulorna använde jag vit chokladganache gjord på 100g marabous vita vaniljchoklad, 1dl grädde och en sked honung. Sen hade jag även i ca 50g philadelphia i smeten när jag rörde ihop alla smulor av den mjuka Pepparkakan och sen doppades dom i vit choklad. Det blev underbart gott!
Jag gjorde halva satsen med mjölkchokladganache i och det blev inte i närheten lika gott.
Receptet gjorde jag faktiskt mitt vanliga muffinsrecept smaksatt med pepparkakskryddor och bakat i en liten långpanna :D Jag älskar verkligen det receptet
Funkar till det mesta!
/T
Jag har inte läst alla svaren på detta inlägg, men skulle man kunna köpa pepparkaks kryddor och bara tillsätta detta i en vanlig muffinssmet?
#17 jo det funkar bra :)
#17 tack, då ska jag knåpa ihop något idag :-D