Saffranssemlor
Japp, ni läste rätt.
Min väninna kom på den briljanta idén att göra semlor juliga så man kan äta dom även nu!
Nu är frågan hur vi skall göra med smakerna. Safransbularna kommer vi göra av vanligt lussebullsdeg.
Fyllningen dock är vi lite osäkra på.
Funderingarna går isär lite.
Jag tänker mig bara smaktsätta grädden med kardemumma och göra marsipanfyllningen som vanligt med inkråmet.
Tar gärna emot ännu roligare tips!
Kanske lingongrädde och kardemumma i marsipanen?
Det säljer såna på mataffärerna här, jag har inte prövat, men jag tror det är saffransbröd och vanlig grädde, men saffran i mandelmassan.
#1 Jaha vi som trodde min väninna hade kommit på det själv
Men vet man inte om att det redan finns då har man väl kommit på det nytt ändå eller hur? ^^
Gillar dock tanken på kardemumma i grädden. Kanske lite nejlika i marsipanen? Eller varför inte blanda in lingon i marsipanen för att fräscha upp det lite!
Blä! Inte förstöra semlan så!!! 
#3 Det var ju inte riktigt svar på mina funderingar. Inte så kul att få höra BLÄ när man vill baka något man själv tycker är gott. Tar inte illa upp, för den som tycker att semlan är god som den är, får tycka det men nu är det faktiskt jul och då vill vi inte äta semlan som den är utan julifiera den såsom man gör med alla dylika bakverk nuförtiden. Jag menar kanelbullen är ju knappast orörd för modernare fyllningar och tänk wienerbröd? Tycker det är en hedrande för semlan att den får vara med på fler högtider
Kallar väl om den så ingen kan säga att vi förstör semlan "Lussebulle med kardemummagrädde och marsipan"! hihi
Gud vad gott det låter! Jag tänker mig traditionellt med fyllningen; grädde och mandelmassa. Men jag skulle även vara sugen på att smaka detta med lite mandarin eller liknande oxå. Kanske skära mandarinklyftorna i mindre bitar och blanda den i grädden så som man gör medcBudapestbakelse? Lycka till! :-D
#5 Jag har mandarinklyftor hemma bra tips, ville ha in något fräscht! Var lite tveksam först men min väninna är lika tokig som jag med att hitta på nya saker så denna gången är det jag som hänger på hennes tokigheter ^^ Då kan jag ha kardemumma i marsipanfyllningen, saffran i smeten och mandariner i grädden. Sen hoppas jag på att det inte bli totalkatatsrof. Åt aldrig någon riktig semla i år så skall bli gott med fetisbulle i år ändå!
#6 kul att idén gillades :-D jag hoppas att det blir bra! Gör några saffrans bullar och gör mindre satser utav de som ni tror kan bli bra i semlan och så är det bara att börja provsmaka ;-)