hjälp...
jag ska göra biskvier till jul.. å då skulle jag vilja ha smörkräm med nougat.. går de?
hur går jag då till väga?
för om jag smälter nougaten så smälter väl smöret om jag ska blanda osv..
nån som kan hjälpa mig?
Ja visst smälter smöret om du häller i varm nysmält nougat. Så jag skulle nog säga att vänta tills nougaten börjar bli rumstempererad och har tjocknat lite igen men inte stelnat. Sen så kör du med elvispen(eller i en assistent) på ganska hög fart i smörkrämen och har i nougaten sked för sked tills det är den nougatsmak på som du vill ha. Det är det enda sättet jag kommer på just nu iaf. Annars så skulle du ju kunna göra Sarah Bernhardt-bakelser. Dvs biskvier fast fyllda med chokladtryffel, då skulle man kunna göra en tryffel med mest choklad i men även en del nougat då det endast gör tryffeln krämiga och godare. Tänk på att göra dom små bara för det är ju väldigt mastiga små bakverk både med smörkräm och med tryffel i. :)
/T
tack så jätte mycket.:-) tyvärr så är jag inget fan av mörk choklad osv så därför jag tänkte nougat . men ni får gärna komma med andra förslag på fyllningar jag kan ha:-P
Biskvier med citronsmörkräm är ju jättegott.
bakministeriet.blogspot.com
Jag har nyligen läst om biskvier med saffrans-smörkräm nu till jul. Verkar ju gott om man gillar saffran!
ja båda lät ju faktiskt gott:P
vad tror ni om apelsin smörkräm? min sambo tyckte de lät gott.. nån som provat eller vad tror ni?
Låter super gott :D
Om du är osäker kan du ju börja med bara en pytteliten del och smaksätta med apelsin, smaka på bara fyllningen och om den inte smakar gott får du komma på något annat x)
ja men precis man få ritne förstöra allt på en gång haha:P
Vi har citronkräm på våra varje år, det godaste av allt som hör julen till enligt mig! =)
Jag tycker inte om biskvier alls men med citronsmörkräm i har jag faktiskt fått i mig en utan att protestera haha :)
hehehe ja citron är goda.. men vore kul att göra nåt annorlunda:P
Päronbiskvier brukar jag göra. Smaksätter då smörkrämen med päron-essence.
Finns kanske nougatessence?
Apelsin lät ju ruskigt gott dock..
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
nu är dom nästan färdiga… bara chokladen på.. mmmm så smörkrämen med nougat i super bra blev de:P