HJÄLP!!!?!
Följer detta recept; http://receptfavoriter.se/recept/noetmaraengtarta-tarta-med-noetmaraeng-och-baer.html nu och gör mräng för första gången i mitt liv. Jag halverar receptet och nu har jag blandat ner tre äggvitor men det är ju knappt en halv deciliter och det ska ju räcka till tio bitar!!!!! Panik!!!!!! Kommer marängen att svälla typ fem kilo i ugnen?! Har inga fler ägg! Vad är det här för sjukt recept det blir bara en halv portion ju!!!! :( Behöver akut hjälp!
Det brukar se väldigt lite ut, men det blir mycket mer när man vispar upp det. Om du är orolig ycker jag du kan göra 1/4 sats till. Men 3 äggulor borde räcka. 
Tack, men har inga fler ägg
har vispat med elvisp på full efekt i 3 min, hur lång tid brukar det ta ungefär, för ingenting har hänt med marängen…
Har vispat äggvitorna och sockret med elvisp på full effekt i typ 10 min, INGENTING har hänt, vad gör jag fel? Färgen och konstistensen är precis som mjölk…
Har vispat äggvitorna och sockret med elvisp på full effekt i typ 10 min, INGENTING har hänt, vad gör jag fel? Färgen och konstistensen är precis som mjölk…
BEHÖVER AKUUUT HJÄLP! 6 personer ska käka marängtårta ikväll, jag är bara tolv år å ska göra till dom, men det blir helt misslyckat!!! ;( Vad gör jag feL?!
Om jag inte minns fel så tar det tid att vispa maränger. Jag kollade detta recept nu snabbt: http://receptfavoriter.se/recept/maraenger-maraengrecept.html Och enligt den så tar de ju 15 min att göra det :P Tålamod krävs :P
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Det tar jättelångt tid att vispa! Jag brukar stå och röra med elvispen runt, runt ritkigt länge. Det är rätt viktigt att bunken är rostfri eftersom plast är svårare att få fritt från fett.
Jag brukar vispa 25-30 minuter, ibland längre om äggen varit lite väl kalla :)
Vad som är viktigt när man ska vispa äggvita är att ha en absolut ren och torr skål, helst rostfri eller glas. Sen är det också noga att det inte kommit med någon äggula i vitorna, då går det inte att vispa upp dom.
Och att inte avbryta mitt i utan att vispa tills det är klart läste jag någonstans, vet inte om det stämmer dock när det gäller kallvispade.
nu är jag ju väldigt sent ute, men jag skulle gissa på att det kom med äggula. även om det bara är en superliten droppe så förstör det allt, tyvärr.. sen sväller maränger ganska bra i ugnen :)
första (och sista) gången jag gjorde maräng höll jag på i typ en halvtimma och ingen effekt… så jag gav upp
Jag röstar på samma som #10 det råkade säkert komma med lite äggula. Den tabben gjorde jag första gången jag skulle göra maräng. Blev så förbannad så jag har aldrig gjort maräng sedan dess haha xD
det går betydligt fortare om man har rumsvarma ägg, kylskåpskalla tar väääldigt länge!
Bäst lyckas det också om man vispar sakta några minuter först så att äggvitan "töjer" och sedan sakta ökar farten =) Det sägs också i kockskolan att man endast ska ha halva sockret i först och när man vispat lite tillsätta resten =)
Och förstås får det inte komma med någon äggula ;)
#10 och #12
Bra tips ni hade:) Jag kanske ska testa och göra maräng någon da ändå