Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 1173 ggr
Chocopops
0

vilken smörkräm?

jag ska göra en tårta till min syster, fördelen är att jag se en dryg månad på mig :) fyllningen ska bestå av citron mos och vanilj. men nu funderar jag på vad för smörkräm kan man använda till dessa smaker? vill ha bra och lätta recept :)

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Zofia89
0

varför smörkräm? Glad

själv fyller jag alltid mina tårtor med mousse =) Smörkräm täcker jag tårtan med om den ska kläs i Marsipan så inte marsipanen börjar svettas Glad

Chocopops
0

smörkrämen ska användas bärbar klär tårtan ;) prövade en smörkräm för ett tag sen men den va inte god :s

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Zofia89
0

ahaa okej, missförstod ditt inlägg =D Sorry Skäms

Jag brukar bara vispa ihop rumsvarmt smör med florsocker tills konsistensen är rätt Skrattande

men ett recept jag har är: 100g smör och 2dl florsocker, altså lika som jag lagar men där ser du ungefärliga proportionerna =) Själv använder jag aldrig recept, klarar endå inte av att följa dem Skäms

Tessen
0

Det finns massvis med olika smörkrämer. Det viktigaste enligt mig är att smöret vispas riktigt länge när man gör en vanlig smörkräm baserad på osaltat smör och florsocker. När smöret blivit vitt och fluffigt så försvinner mycket av smörsmaken och sen är det bara att tillsätta lite florsocker i taget och smaksätta på olika sätt. Bara som det är tycker jag verkligen inte att smörkräm är gott, men smaksattoch ordentligt vispad så kan det bli gott om man använder en smak som går ihop med fyllningarna.
Du kan titta runt i denna tråden efter lite idéer på recept.
Rent spontant skulle jag nog säga att en vanlig Lemon Curd-smörkräm skulle passa med citron och vaniljfyllningen och den är enkelt att göra. Receptet står med i tråden :)

/T