Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettrecept
Läst 1125 ggr
Tessen
2012-11-05 20:44
0

Irritation.

Vilken normal affär har INTE frysta lingon? Nu måste jag ju hitta på ett recept med rårörda lingon istället!
Jag vet att jag tidigare gjort mousse på rårörda lingon men nu går det verkligen inte hitta.
Skulle följ detta recept:

300g   lingon
0.75dl socker
0.75dl marsanpulver
1.5dl  florsocker
3dl    grädde
2st    gelatinblad

Lägg gelatinet i blöt i ca 5 minuter.
Koka upp lingon och Socker och låt koka tills lingonen mjuknat lite, ca 5 - 10 min.
Smält ner gelatinet i lingonen.
Passera lingonen genom en sil eller mixa släta med stavmixer. Låt svalna.
Blanda ner marsanpulver och florsocker.
Vispa grädden och vänd ner. Låt stå i kylen någon timme.

Men det blir ju väldigt svårt nu. Det enda recept på mousse jag hittar med rårörda lingon nu är detta:

Ingredienser

2,5 dl rårörda lingon
100 g kesella gourmet naturell(det får bli creme fraiche ist för har ingen kesella öht hemma, men den behöver jag eg till annat)
1 dl grädde, lättvispad
1 ½ gelatinblad, blötlagt
2 cl vodka (kommer använda silade blåbär eller silade rårörda lingon ist för har inte alkohol hemma)
½ dl florsocker, siktat

Gör så här

1. Blanda lingon, Socker, kesella.

2. Smält gelatinet i vodkan. Vänd ner allt i grädden. Kyl ner.

Tror ni att det kan bli okej i en pepparkaksbotten ihop med chokladgnache?
Annars är ni mer än välkomna att lämna tips på hur jag kan göra om det första receptet då jag är mer intresserad av att göra det på något sätt!

/T

Tessen
2012-11-05 23:22
0

Jag experimenterar lite med första receptet så får vi se hu resultatet blir :) Förhoppningsvis mycket lingonsmak iaf!

/T

[Aquelegia]
2012-11-07 00:34
0

Jag gjorde ju en pepparkakstårta förra…eller var det förrförra?! året till jul, ena lagret mörk chokladmousse och ena vit chokladmousse, lade rårörda lingon i båda mousselager så vet inte hur det blir i ett lager för sig. Då du dock gör en fyllning på det och inte har det bara som rårörda tror jag nog det blir superbt mot den vita chokladen. I min tårta var lingonen mer för att bryta mot dom söta mousserna och det inte skulle bli för mäktigt. Om jag minns rätt var det inte mycket just själva lingonsmaken som kom fram så i en fyllning för sig är nog bra för smaken!

[Aquelegia]
2012-11-07 00:37
0

Om jag minns fel förresten så har willys frysta lingon i glassfrysen där hallonen och jordgubbarna ligger

Tessen
2012-11-07 20:58
0

Dom flesta butiker har frysta lingon. Men det slutade med att jag gjorde om receptet helt och fick en underbar syrligt god lingonmousse som passade perfekt för att bryta mot mjölkchokladganachen. :)

/T