Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettövrigt
Läst 2915 ggr
LovePoppy
0

Halloween!!

På onsdag är det Halloween, så jag tänkte att det skulle vara kul med lite halloween bakverk som gjorts som inspiration, och även tips på Halloween bakverk man kan göra! :) Även annat som rör Halloween skulle vara kul!!

Så allt som har med Halloween, dela gärna med dig här! :)

Glad Halloween på er alla! :D

bambiiii
1

Vill oxå veta!

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

slemmis
0

jag med för min lille syra tjatar om att vi ska baka nåt till halloween. =)

mvh slemmis

Tessen
0

Jag och Linnea(livetskaniner) håller på att pyssla ihop dekor att ha på bland annat cupcakes samt sugarcookies dom är kakor man bakar utan bakpulver så om man vill kan man ta ut sockerpasta med samma form som till kakan och "limma" på med t ex smörkrämen eller frosting. Annars kan man dekorera med choklad eller kristyr. Våra cupcakes kommer det vara smörkrämen i olika färger och smak på, vissa täcks med lock av sockerpasta medan andra bara får dekor efter man spritsa dom. Man kan ävengöra lite tårtor i orange och svart och dsläppa lös fantasi och kreativitet!

/T

bambiiii
1

Japp, jag kan nu iaf,

Spindel muffins….

Gör vanliga muffins först, lägg chokladsås eller någon sås vaniljsås eller nåt, doppa muffinsen i chokladströssel, swn köp sånna lakrits stångar, tryck in de på sidan. ha små havrebollar som ögon, gör en liten prick på havrevollen så att den föreställer en puppil :D

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

[WickedAlly]
0

Jag tänker göra spökmuffins, såg en bild på Instagram på sådana och de var himla söta så det måste jag testa. Såg ut som vanliga muffins som de gjort en hög topp på, över denna topp hade de hängt en cirkel av Marsipan eller sp eller något. Bara hängt löst och inte klämt in kanterna eller något. På denna vita massa hade de målat två svarta ögon och en mun i klassisk spökanda.

Fanns dock inget recept så tänkte köra på Tessens vaniljmuffins och sen ha marängkräm på tror jag, eventuellt smaksatt med vanilj eller hallon. Kör nog på Marsipan på toppen för det har jag hemma :)

Spindlar kan man även göra av chokladbollar som man sticker stumpar av kolasnören i och trycker dit något som ögon. Flätade ett spindelnät av kolasnören en gång som fick hänga i handtaget på en korg. Sen fylldes korgen med dessa småspindlar. Mycket uppskattat på barnkalaset.

ilenna90
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag gjorde devils cupcakes igår som blev väldigt goda!

för att göra dom lite mer halloween-aktiga gjorde jag små djävulshorn och svansar av Marsipan och dekorerade dom med.

om det är någon som vill ha receptet så kan jag skriva ner det :)

Tessen
0

Här har vi dekor-verkstad i SP, FP och MP och idag även kristyr samtidigt som muffins (#5 bra val av recept, vi kör också på det) och kakor geggas ihop och bakas i ugnen. Över ett kg smörkräm vispades ihop igår (tack och lov för min fina rosa Ankarsrum jag fick i present i somras)  som delades upp och färgades i 5 färger, en smaksattes med kakao + LorAnns Pralines & Cream, dom andra smaksattes med vaniljsocker samt essenserna Päron(från Borgeby), LorAnn's Peach, LorAnns Strawberry och LorAnns Tutti Frutti.
Är det någon som inte gillar frostings (som oftast innehåller mascarpone eller philadelphia) så går grundreceptet på smörkräm att göra godare än man tror. bara det vispas tills allt smör är totalt vitt, ingen gul smörnyans kvar, sen har man i florsocker lite i taget. När allt florsocker r i ska man ha i lite kokande vatten för att det får bättre konsistens då. Sen om man vill ha hela i en smak vispar man ner vaniljsocker och essens direkt, annars upp i skålar och smaksätter. Färga helst inte in smörkräm eller annat medan det vispas i assistenten för färgen sätter sig ju överallt. Det är mina händer bevis på efter bara en dags pyssel. Och mer blir det. :D Åh jag älskar att bara få pyssla efter kreativitet utan restriktioner.

Gå lös med färger, former och smaker så blir det alltid något kul i Halloweentema! :D Jag förväntar mig bidrag i tävlings-tråden!

/T

ilenna90
0

bild uppe till höger där :)

Tessen
0

#8 Dom var jättesöta :)

/T

ilenna90
0

#9 tack (:

[WickedAlly]
0

#6 Jag tar gärna receptet :)

LovePoppy
0

Tessen. Jag gjorde ditt recept på vaniljmuffinsarna, men de var verkligen ingen favorit då de blev som gummi och inte sådär smuligt som man vill ha det. Ska de bli så, eller blir era annorlundare?

Tessen
0

#12 Mina blir allttid fluffiga, luftiga, saftiga och blir väldigt lätt höga å något har gått fel tror jag.

Vispa alltid ägg och Socker helt vitt och luftigt. Blanda ihop torra ingredienser för sig med en gaffel för att få bort klumpar sen tar du en metall-trådsil och siktar ner i typ 3 omgångar och vänder ihop, sen blandar du ner creme fraichen (hellre creme fraiche än kesella och använd inte lättprodukter). Sen brukar jag spritsa ut det i formarna i en stor spritspåse, men skedar funkar såklart. Ha knappt i mer än till hälften av formen för dom stiger en del.

Alla andra som testat det receptet tycker dom blir superbra.
Lägger med en bild på en isär-skuren minimuffins så du ser hur dom ska se ut inuti.

Vispa aldrig för mycket så luften går ur(allting ska ju blandas ihop ordentligt dock) och glömmer man creme fraiche blir det nog gummi.

Mina smular aldrig sådär eller är minsta gummiliknande så något har du gjort på fel sätt.

/T

ilenna90
0

# 11

50g smör
1 1/2dl socker
1tsk vaniljsocker
1 ägg
1dl varmt vatten
1/2dl kakao
2 1/4dl vetemjöl
1 nypa salt
1 1/2tsk bakpulver

Låt smöret stå framme en stund (lägg även fram 50 gram extra smör till smörkrämen så att det hinner bli rumstempererat.) och vispa det sedan tillsammans med sockret tills det är mjukt och luftigt.
Tillsätt ägget och vaniljsockret och vispa ordentligt till en jämn smet.
Värm vattnet så att det blir hett, men inte så att det kokar, och blanda ihop det med kakaon i en skål tills det löst sig helt. 
Vispa sedan ner det i smeten. Sikta ner övriga ingredienser och vispa så lite som möjligt, bara tills att det har blandat ihop sig helt.
Fyll formarna till ungefär 3/4 (jag använde ett matskedsmått och ungefär 1 matsked blev lagom i formarna!)
Grädda i 180 grader i cirka 13 minuter. 

Låt dom svalna och gör frostingen så länge.
Chokladsmörkräm:
50g smör
1dl kakao
3-4dl florsocker
2-3 msk mjölk

Vispa smöret mjukt. Sikta ner kakao och florsocker. Tillsätt mjölk till frostingen tills du tycker det är en bra konsistens. Vispa sedan länge på hög effekt, minst 5 minuter, så att krämen blir luftig. Häll i smörkrämen i en spritspåse med passande tyll och spritsa sedan på cupcaksen.

Marsipanen formade jag bara till horn och stack i.
Svansarna rullade jag ut till lagom längd, tryckte fast en bit spaghetti och rullade sedan svansen lite till så att spaghettin döljs. Formade en liten trekant att sätta längst ut på svansen och stack sedan ner den i muffinsen.
På grund av spaghettin funkar den ju inte riktigt att äta utan var mer som en kul dekoration =)

[WickedAlly]
0

#14 Tack! Ska testas till veckan. Trevligt att det bara var sådant i som man har hemma och inte massa konstigheter :)

ilenna90
0

jaa eller hur, sånna recept gillar jag också haha =D

LovePoppy
0

#12 delade smeten och gjorde ena delen med creame freaich och andra med kesella, båda blev misslyckade :( Änvände dock lätt på creame freichen tror jag. Hur stora är formarna du gör dem i? Är det som bullformar?

Tessen
0

#17 Använd vanlig creme fraiche(inget lätt någonsin i bakning för fett ger smak) och se till att vispa ägg och Socker till ett vitt skum i minst 5 minuter med elvisp, först lite långsamt för att inte förstöra proteinet i äggen och senn upp på högsta och köpa där tills det ärså ljust som möjligt och typ 3 - 4 dubblas i storlek pga att luft slås in. Innan du börjar vispa, knäck äggen i en stor skål och blanda ihop med sockret med en slickepott så äggulor går sönder och går ihop med det andra bara (annars kan äggulan fort få en geleaktig hinna) och låt det sen bli rumstempererat så vispas det upp och blir luftigare.
Mjöl(jag väger alltid upp vanligt vetemjöl, 1dl = 60g), bakpulver och vaniljsocker blandar du väl med en gaffel i annan skål så att det blir lika mycket bakpulver i alla.

Sen siktar du ner det genom en helt vanlig metalltrådsil i 3 omgångar så du inte bara häller ner allt på en gång, sen vänder du ihop det med en slickepott. När allt mjöl är i så mäter du upp creme fraicke och rör ihop det, att du får röra lite extra för att få bort creme fraiche-klumpar gör inget för då blir du av med dom största luftbubblorna i smeten men den ska aldrig vispas i med elvisp för då kan den sjunga och då blir den platt och tung.

Sen ställer du vanliga eller mini-muffinsformmar i en muffinsplåt(dom får finast färg då). Ner med smeten i en påse och klipp ett cm-stort hål i hörnet (har du stora spritspåsar använd det) sen spritsar du i till strax över hälften för ska man spritsa dom med frosting eller bre på ganache vill man inte att dom ska bli super-höga eller att det blir en stor hög bubbla i mitten. /5% i miniformar och 65 i vanliga kanske. Jag brukar dock grädda dom på 175 grader av ren vana att dra igång ugnen på 175grader över och undervärme. stället in dom ganska långt ner(andra falsen nedifrån) och håller mig i köket och låter dom stå inne ca 12 min men kollar mest på färgen som du ser ovanpå bildn. När jag tagit ut plåten känner jag med en trästicka så det inte blir smet kvar på dom. Sen ur formen direkt för att dom inte ska bli blöta i botten. Låt svalna, dekorera och ät eller lägg i en påse, lägg i lite papper, sug ut luften så det blir vakum och sätt på en påsklämma eller knyt påsen sen när du ska tina dom så låt påsen ligga några timmar i kylen(pappret ser då till att dom inte blir blöta)

Sen är det bara att ställa fram och dekorera om man vill det en stund innan dom ska ätas.

Jag och Linnéa gjorde dubbel sats igår så vi har 24 mini och 18 nomala och det blev jättebra. Idag ska vi göra en sats till med pepparkakskrydda ist för vaniljsocker och göra cakeballs av med chokladganache som håller ihop dom till en deg ist för cream cheese.

Jag har ärligt aldrig någonsin misslyckats med dom och jag har bara fått positiva kommentarer från andra som testat receptet.

/T

[_hsleiufhbtv]
1

Jag har heller aldrig misslyckats med dom, och har gjort dom runt 10-11 gånger om inte mer ^^ dom blev inte ens dåliga när jag råkade glömma dom i ugnen en gång.

[WickedAlly]
1

Har aldrig heller misslyckats, de blir superbra och är verkligen ett säkert kort om man behöver slänga ihop någonting fort :)

idaah
0

Får man fråga om det finns flera här inne som har bakat mer? Som man kanske kan få använda imorgon till halloween bakning? :)

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

bambiiii
0

titta min blogg.. har bilder på spindelmuffins :D under "inatt" inlägget www.janaslife.bloggplatsen.se

Elena-Maria
0

"6 Vilka söta cupcakes med horn! Vad är hornen gjorda av? =)

Fred och god växt!

ilenna90
0

# 23
som jag skrev, Marsipan :D har färgat den bara!