Tårt botten
Jag ska göra dop tårta till min dotters dop. och har nu prövat några sorter, har prövat och göra en för långpanna och även testat lika lika botten, men är inte riktigt nöjd :S det ska vara en stor tårta som räcker till ca 30 personer, lika lika botten gjorde jag i en vanlig form och tycker den blev lite väl hög :S, går det att göra den i långpanna med?
ska även färga smeten med rosa pasta färg, men hur mycket ska jag ta? jag vill ha den i en passande rosa färg,
Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon 
jag har inte gjort någon lika-delar-botten i långpanna men sist jag fråga, fick jag svaret att andra bruka ha mellan 8-10 ägg beroende på hur stora ägg man hade. :)
för att få den nyans du vill ha, hade jag börjat med lite färg på en tandpetare och sedan ökat på tills jag var nöjd, dock blir färgen lite mörkare kanske när kakan gräddas beroende på vilket recept man kör :)
hur stor är din "vanliga" form om du tyckte den blev för hög? Kanske kan du bara minska ner antalet på äggen för att få en lägre tårta?
Med lite socker i botten.
http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.
Tack för svaret =) Jag gjorde en changsning i går,
gjorde först en botten på 7 ägg ;) för då va glaset jag använde fullt till kanten =)
sen tog jag lagon med pasta färg, med andra ord en ren changsning om att det inte skulle svälla över. men fick passa tiden ordenkligt, och efter 25 min va den klar, så det gick allt som allt 28 ägg ;)
min "vanliga" form är ca 24 cm
Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon