Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 3879 ggr
leemland
2012-10-13 18:46
0

Portionstårta?

Hejsan, Jag undrar om man på något sätt skulle kunna göra typ portionstårta. Om ni förstår hur jag menar? :P Eller någon motsvarighet typ :P Hoppas någon kan hjälpa mig. :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Mitralis
2012-10-13 18:49
0

Små sufleer eller pajer kanske? Glad

leemland
2012-10-13 18:55
0

suffleé har jag aldrig testat så de vågar jag mig nog inte på just nu :P Paj tänkte jag faktiskt inte på :P Tack :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Mitralis
2012-10-13 19:01
0

Finns ju små engångs portionsformar till pajer. Tror inte att de är så dyra.

leemland
2012-10-13 19:03
0

Okejj, ska kolla upp de :) De är lite tid till innan jag tänkt göra de om man säger så :P haha. Men tack ska du ha för förslagen :)

/ J 

Mitralis
2012-10-13 19:03
0

Cupcakes ser ju ut som små tårtor, om man tänker på det Glad
Går ju att göra väldigt festliga med olika fyllningar osv.

Mitralis
2012-10-13 19:04
0

Långpanne tårtor kan man ju skära och dekorera så att de blir styckevis.

leemland
2012-10-13 19:05
0

Ja, men jag tycker allt är cupcakes just nu :P haha , Aja, får se hur de blir hellt enkelt :P

/ J 

Mitralis
2012-10-13 19:31
0

Triffle eller Banoffie i portionsglas kanske kan vara någonting istället Glad

[Aquelegia]
2012-10-13 20:34
0

Man kan baka tårtbotten i stora muffinsplåtar och utav dom göra små minitårtor!

[WickedAlly]
2012-10-14 00:02
0

Jag gjorde muffins enligt Tessens recept på vaniljmuffins som finns här inne någonstans. Sen delade jag dem på mitten ungefär, lade på blåbärsmousse och på med toppen igen. Sen fick de stelna i muffinsplåten. Sen på med grädde runt om och så toppade jag med en bigarrå.

Tycker att detta recept på muffins inte smakar sådär typiskt cupcakesaktigt, mer som vanlig tårtbotten :)

Tessen
2012-10-14 02:42
0

Som #10 skriver kan man antingen dela muffinsen på mitten eller så delar man dom i tre och har i fyllningar med två olika smaker. Om du inte skulle vilja att dom är smalare nedtill så finns det ju iaf så när som helt runda muffinsformar i stabilare material vilket skulle göra det enklare att täcka med Marsipan eller SP om man skulle vilja det.
Sen är det ju bara fantasin som styr vad man vill fylla dom med, vad dom ska spacklas med och även om man vill täcka dom. Glad

Receptet ligger en bit bak och jag minns inte riktigt i vilken tråd så jag skriver in det här så kan du testa det om du vill.

**Saftiga vanijmuffins

**~ 12 stycken

3      ägg
2 dl   strösocker
2½ dl  vetemjöl
2 tsk  bakpulver
3 tsk  vaniljsocker (eller ½-1 tsk äkta vaniljpulver)
1 nypa salt
1½ dl  créme fraiche

Gör såhär:
Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och Socker tills det blir vitt och poröst (luftigt).
Blanda de torra ingredienserna i en skål, blanda gärna med gaffel så att allt blandas riktigt ordentligt.
Tillsätt dem i äggsmeten och blanda. Blanda slutligen i kesella och rör om och vispa till en jämn smet.
Stjälp upp i muffinsformar.
Grädda i mitten utav ugnen i 200 grader cirka 12 minuter.

Såna muffinsformar jag tänkte på finns tex här (finns i 3 färger men dock väl dyra), även denna typen av formar är något sånär raka och även lite billigare.
Annars kan man ju alltid använda vanliga formar i en muffinsplåt och sen ev skära sidorna lite rakare och även toppen.
Om man inte bryr sig om mini-anslagen inte är helt lika i bredd så skulle jag nog föreslå att jämna till toppen och ställa dom upp och ner ifall man skulle vilja täcka dom i Marsipan eller SP eftersom det är lättare att täcka om det är lite bredare nedtill än om det är bredare upptill sen smalnar av.
Sen om man inte skulle orka hålla på att dela muffinsen, försöka få dom plana osv så kan man alltid göra en enkel rulltårte-botten och ta ut rundlar (eller vilken form man nu vill ha) med lämpligt föremål så är det bara att stapla dom på höjden med fyllning emellan tills man tycker att det är högt nog.

Hoppas att något av tipsen du får här inne faller dig ismaken så att du kan göra några portionstårtor! Glad
Jag har själv gjort varianten med rulltårte-botten och överbliven mousse och smörkräm några gånger och tycker att det fungerar riktigt bra!

Lycka till med bakandet och lägg gärna upp en bild på det färdiga resultatet sen.

/T

[_hsleiufhbtv]
2012-10-14 03:04
2

Eller så gör man tårta på burk, eller push-up-cake-pops Glad

leemland
2012-10-14 11:37
1

Tack för alla tipsen! :) Ska se vad jag har hemma och testa något av dom i veckan :) Dom låter goda alltihopa :P

/ J 

Elena-Maria
2012-10-16 20:57
0

#11  Åh vilka fina formar! Men ja, de var sannerligen dyra :(

Fred och god växt!