Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 7245 ggr
Invisible
5

Marsipanhjälp!!

Det absolut svåraste med att baka en tårta är att fixa marsipanen, tycker jag bestämt. Jag envisas gång på gång med att kavla och greja själv istället för att köpa ett färdigt lock trots att mina kunskaper alltid brister på denna punkt.

- Hur ska jag göra för att få loss det kavlade "locket" utan att det fastnar, och vilket är det bästa underlaget?

- Vilken massa är egentligen bäst att köpa?

- Hur färgar jag marsipanen på bästa sätt? Jag vill göra den mörkblå, men jag får den aldrig mörk!

Tacksam för svar!

Tessen
1

Köp riktig kavelmarsipan är nog mitt absolut bästa tips! Sen att ha en kavelmatta, eller som några här har är en bit vaxduk köpt på Jysk. Vaxduken kan man tydligen lyfta upp med massan utkavlad på och lägga över tårtan sen pilla loss mattan i ena kanten sen försiktigt lyfta vaxduken rak upp långsamt och då ska marsipanen stanna kvar över tårtan, det finns speciella mattor man kan köpa som fungerar så också. Men vaxduk är ju mkt billigare.
På den kavelmattan jag har så använder jag en "duttare" dvs såna skum-tvättlappar som man tar två st och fyller med maizena och florsocker en sätter igen med t ex en påsklämma och duttar ut det på underlaget och ser till att flytta på massan med jämna mellanrum så att den aldrig ska fastna, sen sticker jag in händerna och underarmarna under och lyfter det över tårtan.

Men viktigast av allt är nog att ha riktig kavelmarsipan för att få bra resultat! Det finns t ex att köpa här och här.

När du ska färga massan så använd alltid pastafärg för karamellfärg gör den bara lös och kladdig! Pastafärger finns också på dom sidorna på båda under kategorin "Färger".
Hoppas att det var till lite hjälp iaf.

/T

powderpuff
0

Hade de inte varit så varmt och klibbigt skulle jag kavlat ut en bit SP på vaxduken skulle jag visat hur bra den är. Påminn mig när de blir lite svalare och lättare att jobba med SP:n Glad

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

MariaJa
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har provat lite olika sätt under mitt år som tårtgalen. Det som passar mig bäst är att smörja in köksbänken (av trä) med lite smält kokosfett. Fastnar aldrig. I början så svor jag mig BLÅ varje gång, och hade smått ångest inför varje kavling. Nu går det bra :) (förutom när det är extremt hög fuktighet, men det är nog något vi får leva med)

Färga med pastafärg. På denna doptårta har jag använt mig av färgen Royal Blue och det blev ganska mörkt (faktiskt mörkare än vad det ser ut som på bilden). Annars kan man ha i lite lite svart färg också, då blir det mörkare.

Invisible
1

Tusen tack för svar! :-)

#3 Hu grö du för att få marsipanen så slät? Jag menar, när man lägger på ett vanligt lock så blir det ju en massa överflöd, om du förstår hur jag menar? :-)

Caf_Roy
1

Jag hittade en film här som visar. Så fort du har för mycket på sidan så det riskerar att bli ett veck, lyft ut vecket och "massera" ner marsipanen.

OBS! Var noga med att lämna en del marginal när du skär bort överflödet! Massan på kanterna har en förmåga att krypa upp lite när det inte är lika mycket som tynger ner den.

Alltså:

1. Kavla ut.
  2. Lägg på mitt på tårtan.
  3. Fixa toppen medans sidorna får hänga löst.
  4. Fixa sidorna. Lyft ut vecken innan dom hinner uppstå.
  5. Skär bort överflödet, lämna lite marginal.
  6. Se till att massan ligger ända in i nederkant.
  7. Fintrimma kanten.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

sisela
0

Jag kavlar alltid helt vanlig mandelmassa mellan två stora bitar gladpack. Det funkar superbra.

koralliz
0

Jag använder vaxduk och knådar marispanen med maizenamjöl och även sen innan kavling strör maizenamjöl på vaxduken och här har det alltid funkat, sen är det bara att lyfta upp det kavlade och lägga på tårtan…hoppads det funkar för dig också.

Caf_Roy
0

Jag håller med Tessen, kavelmarsipan är klart lättare att jobba med! Tror den är mer finkornig och sitter ihop bättre.

Vill du ha en mörk färg på din Marsipan eller om det är viktigt att den inte riskerar att bli småflammig av maizena eller flrsocker rekommenderar jag att använda någon sorts fett, kokosfett, petalbase, olja, smör eller vad du får tag på. Jag gissar att kokosfett är bäst av "matvaru-fetterna", men själv föredrar jag petalbase.

Är det inte lika viktigt, eller om du gör en vit tårta, skulle jag pudra med florsocker. Jag gillar inte när det blir klibbigt.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

skogstossan
0

Jag har börjat använda The Mat från Sweetwise då jag kavlar SP eller Marsipan. Det är samma princip som att använda dubbel vaxduk som "powderpuff" använder då hon kavlar fondant fast min är framställd efter just ändamålet att kavla fondant. Jag har precis börjat att använda mig av denna tekniken och måste säga att det kan vara en av dem bästa uppfinningarna inom ämnet tårtdekoration. Efter ha tittat på en mängd reklamklipp på Youtube angående produkten bestämde jag mig för att slå till och köpa The Mat. Till en början var jag orolig att The Mat krävde avancerad teknik för att kunna ge samma fina resultat som kvinnan i reklamklippet får då hon använder mattan. Men den är verkligen jättesmitdig att använda. 

För det första behåller fondanten glansen då varken florsocker eller maizena är növändigt vid utkavling. På så vis torkar inte fondanten ut och därmed behöver man inte oroa sig för sprickor eller elefanthud. Dessuom är måste denna teknik vara den mest hygieniska eftersom ingen skit fastnar i mattan dvs om det inte finns någon skit mattan från början.

bakministeriet.blogspot.com