Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettrecept
Läst 8035 ggr
LovePoppy
0

Hallonsmörkräm?

Någon som har ett bra och gott recept på hallonsmörkräm?

Tessen
0

Du skulle kunna använda ett vanligt basrecept på smörkräm och smaksätta den med hallonessens alternativt koncentrerad hallonsaft som du då ev får öka lite i mängd. Vill du även ha i någon sked hallonsylt för att få känslan av att det är hallon i så öka bara på mängden florsocker lite grann tills du tycker att smörkrämen är lättarbetad och len, men ändå så pass fast att den inte rinner av tårtan eller det bakverk du ska ha den till.
Försök att vispa smöret ganska länge innan du har i dom andra ingredienserna för att få bort den mesta smörsmaken. Skulle smörkrämen bli för tjock så kan du droppa i lite mer kokande vatten som mjukar upp och gör smörkrämen lenare.

Basrecept smörkräm med essens;

115 g mjukt smör
250 g florsocker
1 - 2 tsk kokande vatten
1 tsk essens

Vispa smöret fluffigt, tillsätt florsockret lite i taget under vispning.
Tillsätt vattnet lite åt taget och vispa ner essensen under vispning och smaka av tills du är nöjd. Tillsätt mer florsocker eller vatten beroende på om smörkrämen blir för tjock eller för lös.

Hoppas att smörkrämen blir bra! Glad

/T

LovePoppy
0

Hittade ett recept på internet på smörkräm, så gjorde med frysta hallon och tog även till sylt, då jag ville ha mer hallonsmak. Då jag läst här på bakverk.ifokus att man ska vispa länge så smörsmaken försvinner vispade jag i 15 minuter. Dock blev smörkrämen väldigt lös, alltså rinnig, så det gick inte att spritsa :( Har aldrig blivit så förr då jag gjort smörkräm, men har bara gjort choklad och aftereight smörkräm, och då vispade jag inte länge. Är det för att man vispar den blir rinnig, eller vad kan ha hänt? Är inte så insatt i smörkrämer, så tips tar jag gärna emot, då jag allt kommer att försöka igen! :)

Tack för receptet! Får ta och prova detta recept någon gång! :D

Tessen
0

Nej det har nog inte med vispandet att göra! Jag har låtit smöret gå i köksassistenten på mellanfart i upp till en halvtimme när jag lite halvt glömt bort det för att jag fastnat i andra tankar då jag är ganska tankspridd av mig! Flört
Så länge smöret är rumstempererat (det går såklart inte vispa hårt, kallt smör) så ska det funka fint att vispa en bra stund. Annars skulle det även kunna vara så att du kanske hade för varmt i köket så att smöret började smälta lite grann och blev för mjukt?

Men du tillsatte ju även sylt till receptet och sylt är lite rinnigt så då får man väga upp det med att ha i lite extra florsocker. Om man ändå tycker att smörkrämen är för rinnig kan man testa att ställa in den i kylskåpet en liten stund så att smöret bara hinner tjockna lite mer igen, sen vispa upp smörkrämen en gång till. Men håll då koll på den så att smöret inte stelnar till för mycket för då kan det bli svårt att få ordning på det sen.

Om du skulle känna för att kika igenom lite fler smörkräms- och frostings-recept så har jag lagt upp ett gäng i denna tråden då jag tycker det är smidigt att samla det på ett ställe. Det finns även en annan tråd som heter "recept på tårtfyllningar 2" under kategorin "Recept - fyllningar/toppings odyl." där jag lagt in en mängd olika mousser och andra tårtfyllningar vilket man också skulle kunna använda att toppa cupcakes med, eller varför inte gröpa ur dom lite och fylla med en god mousse innan man spritsar på frosting/smörkräm så får man sig en liten överraskning Glad För enkelhetens skull så har du den tråden här.

Hoppas att du kan hitta lite olika recept som faller dig i smaken så att du kan variera din bakning ännu lite mer Glad

/T

[WickedAlly]
0

Om du värmde hallonen kan de har blivit för varma, smör smälter vid 35 grader. Var de frusna så släpper de ju vätska när de tinar :)

Annars kan jag rekommendera en marängsmörkräm, himmelskt gott :)

LovePoppy
0

Hm, tillsatte jättemycket mer florsocker än vad det stod, typ 3 dl. Vad bra att det inte var vispandet, då kan jag fortsätta med det. Tror att jag tog för mycket hallonsylt i, och så bidrog nog de frysta hallonen med en del vätska (isvatten).

Men som sagt, man lär sig av sina misstag! ;)

Har läst igenom i princip hela bakverk.ifokus inläggen, och sparat ner alla recept jag tycker verkar gott, och även sparat alla fyllningar, smörkrämer m.m., och sorterat dem i mappar. Och även sparat tips. så har lärt mig otroligt mycket och har mycket att baka ;D

LovePoppy
0

Kan tillägga att det spenderades måååååånga timmar av läsande! xD

Tessen
0

Haha ja ska man läsa igenom recepttrådar och olika tips så kan man nog fördriva ett antal timmar här!
Lägg gärna upp bilder på det du bakar om du blir nöjd med det! Det är alltid kul att se andras bakverk! Glad

/T

LovePoppy
1

Hehe, ja blev verkligen mååånga timmar, men jag har lärt mig såå otroligt mycket! :D får man inte lägga ut även fast man inte är nöjd? För jag kan nog alltid hitta saker jag kunnat göra bättre :p

Tessen
0

Vad kul att du känner att du lärt dig mycket här inne!

Haha jo det är självklart att du får lägga upp bilder även om du inte är nöjd! Jag själv lägger dock sällan ut bilder när jag är minsta missnöjd men det är bara för att jag är så otroligt självkritisk att jag nästan blir arg om någon ger mig komplimanger för något jag är missnöjd med! Haha.

Men det är bara att ta kort på allt du bakar och lägga upp här om du vill det. Jag tycker det är jätteroligt med många bilder att titta på och att se hur medlemmarna utvecklas i sin bakning och i sin dekorering Glad

/T

LovePoppy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick bli som ett täcke med smörkräm istället för spritsat!, och resten fick florsocker över sig! Tungan ute

LovePoppy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna fick bli till morfar som fyllde år! Glad

Tessen
0

Vilken söt cupcake med rosen på!

Det kvittar ju om man brer på frostingen eller spritsar, det är ju mest för utseendet som man spritsar på den med olika tyllar. Iofs tycker jag att dekoren är det roligaste med bakningen! Men visst, det andra är också roligt Glad

Vad blev det för smaker? Vart det hallonsmörkräm? Uppenbarligen blev det chokladmuffins iaf Flört

/T

LovePoppy
0

Japp, det blev en otroligt rinnig hallonsmörkräm! :) Som rann ut över hela bordet typ! :) hehe. Var helt slut efter allt kladd sen! Ville ett tag aldrig göra smörkräm mer, men som jag är, envis, så kan jag ju inte bara ge upp Tungan ute

Tessen
1

Haha ja det är bara att fortsätta experimentera och envisas tills man får rätt konsistens! Kanske inte tillsätta för mycket av lösa rinniga sylter eller frysta upptinade bär som det är lite väl mkt is på och liknande heller ;)
Följ antingen receptet helt nästa gång eller chansa och experimentera helt enkelt tills du får fram en bra konsistens som går att spritsa på om du vill det och framförallt inte rinner av! Flört

Men övning ger färdighet i bakning och bakverks-dekorering precis som med det mesta annat!

/T