Skrabbelucker
Skrabbelucker är jättegott att ha antingen som matsäck eller som bara gott att mumsa i sig när som helst. Det är som plättar nästan fast mindre och högre.
1 ägg
3/4 kkp socker
2 kkp mjöl
1,5 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
0,5 kkp mjölk (går utmärkt att byta ut till havredryck för mjölkallergiska)
Blanda alla ingredienser ordentligt, ställ plättlaggen eller stekpannan på spisen så den blir ordentligt varm. Klicka ner geggan i pannan och vänd efter någon minut. Ta dem ur panna och lägg dem på ett fat med strösocker och vänd dem där.
ÄT!!!

Inte för att jag kollat receptet men det verkar vara det som vi kallar för Krabbelurer när vi har försäljningar med scouterna. Då gräddar vi den över öppen eld vänder i Socker och kanel och säljer för en peng till förmån för scouternas fadderbarn i Chiang Mai, Thailand. I bland blir det lite scoutkrydda med(barr, gräs, sot och likannde).
#1 Kärt barn har många namn *ler* jag har hört fler än skrabbelucker och Krabbelurer, men de är väl de 2 vanligaste namnen på dem.
Jaså du är också inom scouterna? Jag har just nu paus från scout-lederiet till förmån för min uppfödning av guldhamster och gerbiler :o)

Vi är mer eller mindre scouter allihopa i vår familj :-)
Testa att tillsätta kanel i sockret du vänder dem i.. Det är SÅÅ gott! O göra dem över öppen eld när man ändå grillar är inget dumt förslag det heller :-)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Har testat med kanel och det är smarrigt :O)
Scouting är helt underbart :O) och jag ska definitivt testa över öppen eld nästa gång :o)
skrabbelucker gjorde min faster ofta, de är goda, längesedan jag åt några. Måste prova någon dag.

Också en "gammal" scout här! Pröva krabbelurer med "mullegodis" och lite sylt och klick grädde. man blir sååå mätt.
Nu hade man iofs inte grädde eller sylt med sig på läger och hajker. det är en lyx jag lagt til efteråt hehe
Klart man har grädde med på hajker
jag har en Tupperware-shaker som alltid är med, går ju inte att äta chokladpudding t.ex. utan vispad grädde 

Chokladpudding på hajk??? :-O
Does it become a walk?
/Ida
Jamen det är ju självklart, man måste ju ha efterrätt *S* och just chokladpudding är en klassiker här i krokarna på hajker, samt hajkbanan.

Hajkbananerna brukar vi göra ibland.. eller.. brukade iaf.. jag är inte så aktiv längre. Men chokladpudding.. då måste man ju ha mjölk o grejer med sig.. Det låter krångligt när det är sol o varmt ute =P
Does it become a walk?
/Ida

hajkbananen eller vetebullar med varm chocklad eller mullegodis hade vi som efterrätter. men grädde fick vi inte. det skulle i så fall varaom man tog med sig sprutgrädde men ingen gjorde det hehe

skrabbelurer kallas de här :)

Fast mullegodis känner jag inte igen, vad är det?
Å det låter ju som en ren sockerchock :o)))

Ja det är det verkligen. men efter en lång vandring så kan den energin behövas hehe.
Ja och som efterrätt till det en tub tandkräm o en tandborste *haha*

tandborste haha har du varit scout? ;)
på tvådagars hajker får endast tuggummi plats haha.
Och om det gör ont i tänderna så får man äta vetebulle istället :)
Hahaha ja men vi ledare brukar faktiskt borsta tänderna *S*

jaså du e ledare hehe… våra ledare va alltid lyxiga. dom hade luftmadrass och tält med sig medan vi fick bygga eget vindskydd och sova på liggunderlag hehe.
Hahaha ja på läger har jag helt klart luftmadrass med, men på hajk tar jag bara mitt självuppblåsande liggunderlag, men ni scouter har långt kvar innan ni har legat på liggunderlag lika många nätter som vi ledare har gjort *hahaha* men å andra sidan så får vi släpa själva också. God mat vill vi ledare ha, därför lägger vi lite extra på det och inte äter t.ex. nudlar till söndagslunch *S*
Skrabbelucker verkar godis! 
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Är det lite som amerikanska pannkakor?
vi kallar dem laddickor hemma hos oss, och jag skulle nog vilja säga mer som stekta (engelska) muffins, än som amerikanska pannkakor. :) men goda är dem. :)
Med lite socker i botten.
http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.
I min familj heter dom tomteplättar men har även hört krumelurer :)