Doptårta
Jag har blivit ombedd att göra en doptårta som ser ut som barbapappa. Finns det någon här inne som kan hjälpa mig med ideèr om utseende och innehåll?? gärna om någon har bild..
Tack
Jag har aldrig gjort någon själv men här har du ju lite inspiration till utseende iaf.
Hade du tänkt göra så att hela tårtan ser ut som barbapappa eller ska du modellera och ha ovanpå?
Det är lite svårt att ge tips på fyllningar bara sådär rakt upp och ner eftersom man kan fylla med så extremt mycket olika. Är det något speciellt du tänkt dig som frukt/bär, choklad, något annat godis, vaniljkräm eller jordnötssmör? Ja, det går att ha i det mesta. Så det är lättare om du kommer med tips på om det ska vara choklad eller annat godis eller om den ska vara syrlig eller söt, mycket frukt och bär eller inte. Alla gillar ju så väldigt olika smaker 
/T

Tack så jätte mycket att du tog dig tid och hjälpte mig en bit på vägen. Jag ska höra med henne ikväll om vad hon har tänkte för innehåll på tårtan.
Det var så lite så. Man kan ju fylla med någon typ av frukt eller bärmousse, godisfluff gjort på i stort sett vad för godis som helst (som inte har stora bitar kex, nötter och liknande i) som man långsamt smälter ner i grädde på ganska låg temperatur då grädden absolut inte får koka, sen när det smält så ska det stå kallt minst 6 timmar, gärna över natten och sen vispar man bara upp det som vanlig grädde till önskad tjocklek. Eller så kan man ju göra en chockladganach som är en lite tjockare chokladkräm, eller en vaniljkräm. Man skulle även kunna fylla med lemoncurd eller liknande och om man fyller med mousser är det alltid gott med lite rårörda lätt mosade bär under. Det är även bra att safta bottnarna, dvs spraya över någon vätska, om man fyller med mousse eller fluff då det inte ger ifrån sig någon vätska till bottnarna och tårtan kan då lätt upplevas torr och väldigt mastig. Safta kan man göra med lite vad som helst, själv brukar jag använda färskpressad apelsin eller mjölk med antingen vaniljsocker eller o'boy i. Men det går såklart använda sockerlag, saft, juice eller vad som helst man tycker passar ihop med fyllningarna.
Du skulle även kunna kika lite efter fyllningar du tycker verkar goda i denna tråden som jag fyllt med en hel del blandade recept.
Behöver du hjälp med att kombinera olika smaker så är det bara att säga till ifall du tvekar på om några går ihop eller inte.
Vad har du tänkt täcka med, sugarpaste eller Marsipan?
/T