Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 3249 ggr
jessica87
2

Rosa Regnbågstårta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Regnbågstårta i oktobers färg

Oktober är en Rosa månad. Därför fick det bli en rosa tårta för att uppmärksamma detta.

Den är gjord på engelska bottnar, fylld med vaniljsmörkräm, samt hallonsmörkräm, täckt med överdrag av marängkräm, och så färska hallon och rosa maränger på det

Hyrrokkin
0

Ser såååå gott ut!

vaanjja
0

Men åh, såå söt! Blir så glad när jag får se lite saker utan pasta osv då jag är mycket för det "vanliga! :))

[WickedAlly]
0

Så fin! :)

Marängkräm? Är det bara "marängsmet" då eller har du i något annat? Tänkte testa med maräng någon gång men blev osäker på om det skulle blir rinnigt.

jessica87
0

Tack!

Lite rinnigt är det, men det stelnade till bra i kylskåpet sedan. jag har till marängkrämen 7 äggvitor, 5 dl Socker, 1 vaniljstång som jag vispar under vattenbad ca 4 min, sedan i en annan skål i 7-10 min tills skålen blivit kall. räcker tilll både tårta och maränger.

[WickedAlly]
0

Tack! :)

[WickedAlly]
0

Läste förresten någonstans att en sådan tårta kallas ombré cake också :)

jessica87
0

jasså? alltså själva regnbågstårta?

[WickedAlly]
0

Japp. Testa att googla :)

madaska
0

det är väl ombre cake när de är en färg i olika nyanser om jag inte har fel för mig, regnbågskaka när man har alla regnbågens färger i typ.. men jag är inte säker. :) det spelar nog ingen större roll, bara det går att äta och är fint ;-)

läste förresten att du hade "engelska bottnar", vad är det för något?

Med lite socker i botten.

http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.

jessica87
0

engelska bottnar är bottnar som är lite tyngre och mer kompakta, men ändå saftiga.