Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 1858 ggr
powderpuff
3

En tårta igen...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

provade baka en tårta till med "upp- och ner"-tekniken

Och så här blev resultatet.

Dock blev jag inte nöjd på jag hade en del problem med SP:n, den ville bara gå sönder och fick den inte jämn i nederkanten…

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

jessica87
0

Jag jag alltid mina tårtor med upp och ner metoden.

powderpuff
0

Det var andra gången jag testade de och kommer att fortsätta med de Glad Alltid lika spännande om man ska tappa tårtan eller inte

madaska
0

det vet jag inte riktigt om jag vågat mig på.. haha, men hur gör man med fyrkantiga tårtor egentligen? där kan man väl itne bara sätta spinn på snurrbrickan? :S

Med lite socker i botten.

http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.

skogstossan
0

#3. Det är samma princip med en fyrkantig tårta förutom att man inte kan spinna på med snurrfatet. Hela grejen med denna tekniken är att man använder snurrbrickans plana yta att arbeta fram raka kanter på tårtans ovansida. När man sedan täcker tårtan rundas dock kanterna. Men då är det bara att vända tårtan uppochner ännu en gång och "slipa" kanterna med smootern. Ett tips är också att skaffa sig två flexibla och genomskinliga plastbitar att använda som slippapper att forma sin tårta. 

En annan sak som är fin med denna tekniken är att man lär sig att inte vara rädd för sin egen tårta.Skrattande Vad jag menar med det fåniga uttrycket är att jag själv alltid varit rädd för att tårtan ska gå sönder. Efter jag provat denna teknik har jag lärt mig att en tårta byggd med smörkräm och fondant är en riktigt stabil tårta som tål en riktigt handfast behandling. När tårtan väl är täckt med fondant kan jag ta ett stadigt grepp om hela tårtan och vända den uppochner. På så vis behöver jag inte betala några dyra pengar för en cakelifter.

bakministeriet.blogspot.com

madaska
0

ah, smart, får väl se om jag vågar mig på det en dag då. :)

Med lite socker i botten.

http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.

plutopellis
1

Så vacker! Blir helt paff Tungan ute

powderpuff
0

Tack, det var gulligt sagt Kyss Tror jag ska ta och göra fler sådana spetsar som sitter i ovankanten och göra en tårta med sådana nere också.