Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 2372 ggr
[WickedAlly]
1

Marängsmörkräm och ruffle cake

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gjorde precis en omgång schweizisk marängsmörkräm, första gången jag blir helt nöjd. Skippade citronsaften och det ska jag alltid göra från och med nu, blev så otroligt mycket bättre både smak-och konsistensmässigt. Räckte precis till kakan och när jag var klar med den så tog jag pinsamt nog och slickade tyllen, haha. Så äckligt egentligen men gott vare.

Har gjort min allra första ruffle cake, både springformen och kronbladstyllen köptes hem häromdagen.

Blev nöjd med tårtan, förvånansvärt bra gick det. 
Har aldrig någonsin gjort rosor förut men har planer på att öva. Man måste ju börja någonstans så rosorna lämnar ju en del att önska, men det kommer så småningom :)

Tessen
0

Lite dåligt ljus men den såg väl jättebra ut. Glad Och ja, rosor kräver lite övning innan dom blir som man vill ha dom!

/T

[WickedAlly]
0

Tack :)

Ja, fast det vita och mönstret kom fram bättre om jag lade på lite skuggningar. På toppen har jag bara fuskat med Marsipan ändå, inte så mycket att se :P

Ja, verkligen!

Tessen
0

Heh okej :) Ja ibland orkar man inte försöka få allt perfekt!

Jag väntar på att prinsesskronan jag gjort ska torka lite mer så jag kan dölja skarven och något märke som blev i med lite blommor. Sen göra lite blommor som ska vara runt om kanten på tårtan, text och fyllningar sen fylla tårtan så jag inte behöver tänka på något för ens på söndag :)

/T

[WickedAlly]
0

Nä, men huvudsaken är ju att man blir nöjd och det blev jag. Sällan någon tårta blir helt perfekt :)

skogstossan
1

Ruffle cakes är inkörsporten till tyngre tårtor.:) Det var så jag fick min tårtmani. 

När man tittar på din tårta ser det ut som du antingen har lite smör i förhållande till äggvita (dvs mer "marängigt" smörkräm?) eller att du har tyllen med den tjocka sidan utåt? Du har verkligen fått till raka ruffles. Det är inte så lätt!

Själv har jag haft en RIKTIGT usel tårtvecka! Fy fan säger jag bara. Först och främst glömde jag tillsätta Socker till anslagsbotten. Det var bara att slänga, göra om och göra rätt.

Sedan sprack den nya sockerpastan jag provat. Därmed kom jag fram till att Satin Ice är I N T E bättre än Dekorfondanten.  Den både spricker OCH svettas. Ska prova Fun Cakes nästa vecka. Håller den på att muppa sig och spricker går jag tillbaks till Dekorfondanten. Den kan jag iaf hålla i schack. Dessutom svettas inte Dekorfondanten.

På grund av att sockerpastan sprack så var jag tvungen att ändra tårtplaner. Jag bestämde mig för spets och SP-ruffles. När jag rufflat tårtan tyckte jag att tårtan påminde mig om Jesus i sin törnkrona, vilket gjorde mig alldeles ursinnig (jag har mens och vad som helst utan förvarning kan göra mig ursinnig) och jag slet bort det som påminde mig om Kristus. Det gjorde att tårtan såg för jävlig. ut. 

Det hela slutade med att jag försökte rädda situationen med ett mindre lyckat slutresultat. Slutsatsen jag skulle vilja dra av detta är att jag inte ska hålla på med sockerkonst under lingonveckan och framförallt dem ggr då jag drabbas av PMS

Ett lyckligt slut på sagan finns dock. Smörgåstårtan jag gjorde blev sjukt snygg och jävligt god. Ska bli kul att se om den fula (den söta varianten) tårtan jag gjorde iaf blev god. Fortsätting följer!

bakministeriet.blogspot.com

[WickedAlly]
0

#5 Kul :P

Japp, hade bara 300 gr smör till 4 ägg och 3 dl Socker så egentligen för lite enligt receptet. Har använt alla 400 gr andra ggr dock men insåg att den blev godare såhär. Gillar att det blev lite mjukare utseende så ska nog fortsätta med den mängden. :)
Och nä, tyllen var åt rätt håll hela tiden :)

Haha, fy fasen vilken vecka :P
Men tur att det blev ett bra slut ändå.