Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketterverktygtillbehör
Läst 2851 ggr
[Älskamig]
0

Rosor - Snabbt svar tack!

Jag ska baka massa cupcakes som vi ska sälja åt klasskassan nästa fredag. Ehm. Vet inte om jag har chans till att sitta och göra massa sugarpasterosor nästa vecka, så undrar om jag skulle kunna göra de nu? Och hur förvarar jag dem då?

[_hsleiufhbtv]
0

Ja det kan du. Förvara dom i en lufttät burk så håller det :)

[Älskamig]
0

#1: Så att förvara dem i en glassbox funkar bra? :)

[_hsleiufhbtv]
0

#2 Jadå, det gör jag alltid :)

[Älskamig]
0

#3: Hihi, ska allt springa in på panduro imorgon då :> Taack!

Tessen
0

Enklast för att få rosorna att hålla formen är ju faktiskt att använda Flowerpaste istället som går att få tunnare så rosorna kan se verkligare ut och det stelnar så att blommorna håller en fin form ända tills dom ska på cupcaksen.

Gör man dom i Sugarpaste så tror jag dom behöver stöttas upp med något tills dom ska på cupcaksen, annars finns det risk att kronbladen faller utåt.

Men det valet gör man såklart själv. Tänkte mest bara vara snäll och tala om att om du gör dom i SP så kan dom tappa formen under tiden dom förvaras.

Hoppas att er försäljning går superbra och att det blir lyckade, goda och fina cupcakes så er klass får in lite påfyllning till klasskassan! Glad

/T

madaska
0

jag gör alltid mina blommor (dock inte gjort någon ros än) i förväg, låter dem torka till sig i en halv dag-dag typ och sen när i påse eller burk beroende på hur många där i, har aldrig ändrat formen för mig i allafall. bara den gången jag lät dem hamna i burken efter  någon timme :) då blev det platt fall.. :)

Med lite socker i botten.

http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.

Tessen
0

#6 Gör du endast dina blommor i SP då?
Mina i Fun Cakes som jag gjorde idag torkade ju till litegrann på ytan, dom var 1mm tjocka ungefär och jag gjorde dom precis innan jag spacklade och täckte tårtan och sen limmades dom på och när jag kom hem efter att ha varit iväg hos en vän som opererade 2 diskbråk i nacken förra tisdagen så hade med mig tårtan till henne. så blommorna gjordes nog mellan 16.30 och 17. Dom som blev över låg framme tills jag kom hem en stund efter 22 och då var dom fortfarande superenkla att forma om utan att dom sprack.
Så jag skulle nog inte våga chansa med rosor i SP. Eller, ev om man gör dom väldigt väldigt små och inte som helt utslagna rosor utan bara en knopp, sen ett varv med kronblad till.

Annars hade jag iaf velat ha 50/50 SP och FP men brukar edast ha FP till blommor för jag vill göra dom riktigt riktigt tunna och sen tunna ut kanterna på dom med ball tool på en skumdyna ännu mer sen och ha upp till 4, har nån gång testat 5, varv med kronblad runt den lilla konen i mitten. Så kan man ju inte göra i SP för den börjar spricka när den blir för tunn sen så stelnar den tu inte totalt. Så det är väl därför FP finns antar jag. För att kunna göra riktigt tunna kronblad på verklighetstrogna blommor. Glad

Men jag hade nog inte vågat använda SP om dom ska sparas såpass länge för hon ska ju använda rosorna fredag i nästa vecka.

Jag har inte lust att betala löjliga summor för formar där man torkar blommor eller lägger för att hålla formen så jag använder små flak som det varit ägg i sen sätter fast plastfolie så löst att det går peta ner så pass att man får den kupning på blomman som man vill ha och det är ju så enkelt att ändra hur plana eller hur djupa blommor man vill ha då. Glad Men för att hålla formen på SP rosor hade jag nog haft sånt flak, tagit aluminiumfolie ock klätt alla groparna i flaket i folien så att rosorna går ner helt i groparna, sen lägga i en färdig ros i varje grop för då kan dom ju inte falla ut så och vill man inte torka  igenom dom helt så sätter man plastfolie över när man fyllt det med rosor.

Ursäkta om det är lite virrigt men jag börjar bli hemskt trött, har jobbig insomnia-period men lyckas nog somna snart hoppas jag för emellanåt börjar jag kisa och det känns som om jag skelar och då kan jag vara lite virrig för jag orkar inte tänka klart och ser inte hela tiden allt jag skriver pga kisande, men du förstår nog på ett ungefär hur och vad jag menar iaf Glad

/T

[Älskamig]
0

Jag har inte gjort dem än, för har varit sjuk. Men imorgon går jag nog in på Panduro (där de faktiskt inte verkar ha flowerpaste? (bor i Norge!)), så får bli sugarpaste.

[_hsleiufhbtv]
0

#8 Har du kollat efter gum paste annars då? Samma sak typ men olika namn. Märket är Ballina.

[Älskamig]
0

#9: Kört på Ballina en gång förut. Men känner att jag just nu inte har så jätte mycket pengar så jag har råd till något annat än ETT paket med sugarpaste, och då kanske bara en sådan där liten förpackning för 39 kr på Panduro.

[_hsleiufhbtv]
0

#10 Ah dåså. Men Ballinas brukar kosta 60:- för 500g. Iaf på min panduro, här i sverige dock, vet inte hur det är i Norge.

[Älskamig]
0

#11: Jag tror det är runt samma pris i Norge. Men jag får kolla imorgon :) Vad jag vet så har bara Ballina här (och i Helsingborg i Sverige) vit Ballina fondant i smak vanilj, och i brun med smak av choklad. Hade gärna velat ha det i rött, rosa eller i en annan färg, så får nog ta; 
http://www.pandurohobby.no/Catalogue/90-Pakk-inn-Gi-bort/9010-Godteri/901020-Figurmasse/1/290022-Sukkermasse-vanilje-Rosa-250-g

eller

http://www.pandurohobby.no/Catalogue/90-Pakk-inn-Gi-bort/9010-Godteri/901020-Figurmasse/1/290906-Sukkerpasta-Pastellbla-250-g

[_hsleiufhbtv]
0

#12 I helsingborg finns inga andra märken än panduros egna längre tyvärr, alltså ingen FP, smaksatt SP eller något. Inget fun cakes, bakels eller ballinas heller. Bara panduros egna märke som är hemskt att jobba med..  De bytte ut hela sortimentet här för någon vecka sedan kanske, inte alls längesen. 

Men det blir säkert bra :)

[Älskamig]
0

#13: Okei, för köpte bara sugarpaste av Ballina's märke för ½ år sedan när jag bodde i Sverige, eftersom syrran bor där. Trivdes utmärkt med det, men har tyvärr inte råd med Ballinas nu, så får väl ge mig på Panduros egna.. 

Men hur mycket sugarpaste skulle gå på för att täcka 24 cupcakes med, tro? Inklusive då kanske en ros på var.

[_hsleiufhbtv]
0

#14 Ja jag köpte det i helgen och stortrivs med det redan. Så lättarbetat! Ska tydligen vara mycket lättare att få jämna tårtor med Ballinas SP också så jag ska testa på min nästa tårta, vit choklad-SPn får komma till avändning! 

Panduros egna är hemsk, spricker och har sig. Är hård hur mycket man än arbetat med den dessutom. Så lycka till Flört

Absolut ingen aning.. Aldrig täckt cupcakes sådär..

[Älskamig]
0

#15: Har bara täckt med Ballinas eftersom det är så mycket mer i ett sådant paket (tycker jag i alla fall :o) än ett litet av Panduro. 
Men första länken jag länkade, är det Panduros? Eller det är väl bara dne andras?

[_hsleiufhbtv]
0

#16 Ja det är ju 500g i Ballinas förpackningar. Dom du länkade till är där bara 250g i, och det är fun cakes. Den är också jättebra att arbeta med. Panduros kostar det samma och är 250g i dom också.

Så ballinas är eg billigare, 500g för 50-60:- medans du får betala 40:- för halva mängden. 

Skriver lite virrigt men är trött.

[Älskamig]
0

#17: Jo, jag vet.. Men vill liksom täcka cupcakesen och sen ha 1 ros på var cupcake. Så vitt i vitt kan bli rätt tråkigt, då jag inte kör med någon mönstermatta på själva cupcakelocket. Obestämd Vet att Panduro här bara har Ballinas vita, om de inte bara har den på nätet t.o.m ….
Ska ha i en skvätt Tequila rose i frostingen, mest för jordgubbssmaken. Tyckte det var rätt gott att ha i när mamma gjorde en sockerkaka med Tequila rose-frosting på. Visserligen är det alkohol, men det borde ju inte ta sån stor skada, då det inte handlar om mycket. Dessutom handlar det om tonåringar, så mer än hälften borde ju redan ha smakat på alkohol. x'D

[_hsleiufhbtv]
0

#18 Säg inte för mycket om tonåringar, jag är 16 och har inte ens rört alkohol i hela mitt liv. Trots fester. Har stått emot alla grupptryck och så. Glad

Men ja det kan bli tråkigt om du inte har tex pulverfärg att ha på rosorna. Men om du köper ballinas vita, sen en burk pastafärg? För då kan du ju färga den mängden du vill ha i någon annan färg helt enkelt.

[Älskamig]
0

#19: Jag är själv tonåring - 15 år, men har aldrig rört en alkoholflaska. Men i och med att mamma hade i väldigt, väldigt lite i frostingen och jag inte ens kände det förens hon sa någonting, så kanske jag ska pröva. Jag får se. Kanske blir en essens och en sugarpaste? Får se lite. 
Har liksom bara 80 kr och ska dit efter skolan.. =/  Men hittade en "Kiwi & jordgubbsessens" på Panduro. Fast har nog inte råd med den.. Så vi får se. :) Kanske bara blir smörkräm som frosting och vaniljmuffins.

[_hsleiufhbtv]
0

#20 Duktigt, inte många som faktiskt klarar av att stå emot. Men så lite i spelar ingen roll nej, men själv hade jag inte velat äta dom då, så kanske informera om det innan. Inte så att man blir full på det lilla direkt. 

Essenserna på panduro är jättedyra tycker jag :( Men du löser det nog, lättare när man väl är i affären.

[Älskamig]
0

#21: Jo precis.. Ska i alla fall ha jordgubbssmak. Men hittar inte jordgubbsessens någonstans :c Så vet inte vad jag kan ha för frosting. :S

[_hsleiufhbtv]
0

#22 Du kan ha i lite koncentrerad jordgubbssaft istället :)

[Älskamig]
0

#23: Skulle vanlig hushållssaft funka att ha i? Ska ha vanlig smörkräm som jag ska smaksätta och ha karamällfärg i.

[_hsleiufhbtv]
0

#24 Ja precis, inte utblandad med vatten då såklart. Jag använde det innan jag fick hem mina essenser och det funkade jättebra.

[Älskamig]
0

#25: Ska köra på det då :} Tack för tipset! ;}