Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 1614 ggr
DannePP
0

Lime vaniljkräm + blåbär?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått ett önskemål från min lillebror som vill ha en lime vaniljkräm och jordgubbstårta till sin födelsedag som jag gjorde i sommras.
Men nu finns det ju inte så mycket goda färska jordgubbar att få tag på längre så jag funderar på om det kanske skulle vara gott att byta ut jordgubbarna mot blåbär? Eller har ni kanske något bättre förslag?

Tessen
0

Jag hade limemousse, vit chokladganache och blåbärsmousse i en tårta nyligen. Det var riktigt gott faktiskt så jag tycker att lime och blåbär funkar och det är bra med något neutralt som vanilj (eller vit choklad m vaniljsmak som jag hade) eftersom både lime och blåbär kan bli lite starkare smaker, då är det gott med något neutralt emellan. Glad

Annars är ju citron och blåbär en vanlig, omtyckt blandning. Men du kanske vill ha just lime, vanilj och något bär?
Isf tycker jag blåbär är en bra kombination. Jag tänkte köra på jordgubbar med lime när jag gjorde tårtan men det är en så vanlig kombination och jag gillar att ändra och experimentera lite och det blev väldigt lyckat faktiskt Glad

/T

[WickedAlly]
0

Blåbär och vanilj är ju himla gott i alla fall :)

Annars hallon kanske? Det borde ju fungera.

DannePP
0

#1 Jag förstår hur du tänker och om det var upp till mig så hade jag nog gjort efter ditt förslag men när jag frågade min lillebror så sa han att geggan måste vara med. Han är ingen tårtfantast så jag vågar inte ändra till citron utifall om han inte skulle gilla den då och det skulle ju vara lite tråkigt eftersom att det är han som fyller år :)

Kan jag göra vitchokladganach och sedan lägga blåbär över det? Eller blir det konstigt på något vis?

#2 Hallon är ett bra förslag men det tycker lillebrorsan är alldeles för surt tyvärr =/

Tessen
0

#3 Klart du kan lägga blåbär på vit chokladganache! Vet inga sätt som det skulle bli konstigt på iaf! Glad Låt ganachen tjockna lite så du kan breda ut den på tårtan och sen ha på blåbären tror jag skulle vara enklast, eller om du lägger blåbären på anslaget sen häller över ganachen när den är lite trög i konsistensen.

/T

DannePP
0

Då tror jag att jag gör så, tack för hjälpen :)

Tessen
1

Det var så lite så! Glad

/T

DannePP
1

Jag tänkte bara tala om att tårtan blev jätte populär och den var slut på under 5 minuter :P

DannePP
1