Spidermantårta
Jag är nybörjare när det kommer till tårtor. Jag tycker det är riktigt roligt. Men riktigt fina blir de ju inte än.
Men, jag är ändå stolt och ser tydliga framsteg för varje tårta.
Dagen till ära gjorde jag en spidermantårta åt sonen som fyller fyra! :)
www.imyourheartache.blogg.se - mina ord, mitt liv.
Jag tycker allt den såg riktigt bra ut för att vara "nybörjar-tårta", så du är absolut på väg i rätt riktning vad gäller tårtdekorering om du tycker det är en rolig hobby du tänker fortsätta med!
Jag själv är näst intill beroende av att baka tårtor för att kunna dekorera dom, ibland fungerar det med cupcakes och vaniljkakor som man gör utan bakpulver för att kunna trycka ut SP och klä dom i med samma mått man tryckte ut kakan med :) Men tårtor är det något speciellt med. Förmodligen att man kan göra något större med ett tema i dekoren
Dock är jag hemskt självkritisk, perfektionist och om någon annan kommer och börjar peta eller kommentera så får dom sig en utskällning! Dom får minsann baka en egen tårta om fyllning eller dekor inte duger
Vad har du för fyllningar i spindelman-tårtan? Och är det röda SP eller Marsipan? Har du fodrat isf eller använt SP med gelatin för att grädden inte ska göra att det börjar svettas och smälter?
Fröken frågvis 
/T
Tack så mycket! :) Jag har alltid älskat att baka, kan vara för att jag är ett riktigt sockermonster. ;)
Smaken får jag ofta in, men det är det där med utseendet som inte alltid vill. Haha!
Jag kan baka en tårta, bara för att jag blir sugen på det. Miniformen är min bästa vän. ;)
Jag var trött igår när jag påbörjade tårtbaket. Så det blev en mycket enkel tårta, gjord på rulltårtebotten snurrat runt, runt, runt. Med mosade, färska hallon i. Den är fodrad med chokladsmörkräm, misslyckats alldeles förmånga gånger med smält SP. Så den här gången tog jag det säkra före det osäkra.
Jag använde SP från Wilton's. Och den kan jag säga att jag älskade att arbeta med! :)
Känner att det är svårt att hitta tiden med en fyra åring springades runt benen på mig och som gärna vill vara med och hjälpa till. (läs smaka.)
Men jag ger mig inte. En dag ska jag bli duktig, man hittar ju alltid tillfällen att öva. Och har man inget bra tillfälle, så gör man sig ett tillfälle för tårta. ;)
Det tycker jag låter som en bra inställning till övningen! Man får ta sig tid helt enkelt. Har du testat Fun Cakes vanliga vanilj-SP? Den är verkligen underbar att jobba med och faktiskt ganska enkel att täcka med! Har provat mig fram genom ett antal sorter till min favorit. Den finns ju i massor med färdiga färger och i 3 fruktsmaker samt chokladsmak och vit med vanilj och med marshmallows :)
Själv är jag en nattmänniska och har under kvällen gjort tre tårtfyllningar, igår kväll bakade jag en 18cm/diameter tårtbotten (och bröd också ^^) så ska strax försöka allt jag kan för att lyckas dela en ca 8cm hög tårtbotten till 5 anslag, dvs strax under 1,5cm styck. Tur jag har en anslagssåg med dubbla trådar som jag kan mäta in någorlunda höjd på :)
Har du några roliga verktyg att greja med hemma eller bara det vanliga man har till att baka? Jag har skåp helt överfulla med bakformar, dekorprylar, choklad, ätlig dekor som olikfärgade mjuka kulor och smakessenser, sen alla ingredienser i skåp, kyl och frys. Tur jag bor själv för en ev sambo skulle bli tokig på mitt stök med tårtdekor-prylar och formar överallt :D Tror jag har… 7 springformar, en vanlig gammal sockerkaksform, 3 brödformar samt massvis med småformar till typ vaniljhjärtan, mazariner och olika runda små grejer :D I vart enda skåp finns något jag använde vid bakning! Haha. Men brinner man verkligen för något och har lite för mycket tid, så varför inte :) Det brukar vara uppskattat med en tårta!
Den som görs nu ska jag imorgon kväll gå över med till en vän och fd stallkompis. Hon opererades i tisdags pga 2 diskbråck i nacken som gjorde att hon inte kunde använda armarna normalt, ibland inte kunde gå ordentligt och hade konstant smärta så dom tog bort diskarna och satte dit titan-diskar, så hon behöver en "Krya på dig"-tårta då :)
Man får ta alla chanser man får att öva samt testa nya smaker ihop 
/T
Nej, det får jag ta och testa någon gång. Skrev upp det direkt nu i mitt lilla anteckningsblock. All användbar information hamnar där. ;)
Åh, vad vart det då för smaskigt? :)
Jag älskar bakformar, så det har jag ett helt gäng. Dock börjar det sina lite på förrådet nu. :)
Choklad är standard att ha hemma, då jag älskar allt sött. Samt grädde.
Strössel älskar jag också, i olika former/färger och Åhlens har fått in helt underbara minimaränger, gelehjärtan mm. Så det finns i skåpet för eventuella cupcakessug.;)
Men annars har jag inga direkta verktyg. Har blivit lite nödlösningar när det kommer till det. Jag är studerande och ensamstående, så lite svårt att haft råd till sådant.
Jag har sparat nu och tänkte jag skulle få unna mig lite "bra-att-ha-saker". :P
Heh ja jag skriver ner alla bra saker i filer i en mapp i datorn samt sparar bilder för inspiration och har dom efter olika teman :D
Först var det tänkt att det skulle vara såhär att det var ett tjock lager hallonmousse, sen chokladmousse, sen kokosmousse och sist ett till lager chokladmousse. Men kokosmoussen gick åt skogen >.< Men lika glad ärjag för det för det blir en otroligt god persikomousse ist för kokosen :) Alltid bra att ha frukt i konserver eller fryst hemma för att fixa något nytt om något går åt skogen! 
Jag har en del muffinsformar i olika formar, godisformar och lite allt möjligt, men annars har jag mest springformar och grejer. Men funderar på såna rektangelformade pappersformar som eg är till bröd, att baka en tårtbotten där i, men ha i bakplåtspapper så man kan ta ur och fylla den lite sen ha någon mousse eller smörkräm över alltihop och sen täcka med SP och limma på lite Flowerpaste-blommor och mjuka sockerkulor :) Så smidigt sätt att ta meden tårta 
Minimaränger, geléhallon och så har dom haft länge på Lagerhaus ihop med lite annat strössel, dom har även en hel del bra skålar, lite muffinsplåtar och springformar och andra bra att ha-saker.
Enda sättet jag haft råd med alla mina grejer (är sjukskriven sen flera år) är att köpa mina grejer genom eBay från Storbritannien! Dom har superbra set, kan lägga in en bild på två av mina köp, mitt första var ett set med 52 spritstyllar, en normalstor koppling och 2 blomnålar i en tyll-låda. Sen det andra köpet som också är med där är ett set med en smoother, modelleringsverktyg, utstickare till olika blommor och blad, stjärnor och kantutstickare. Länkar till exakt samma set på eBay också så ser du priserna också. I mitt set med utstickare när jag köpte detta setet var nallarna slut så jag fick välja och tog några små blom-utstickare ist.
Dom här tyllarna. Och detta setet.
På bilden ligger allt det utspritt på bordet. Man kan liksom få alltihop för runt 570kr med frakt och då finns det liknande set billigare :)
Här inne kan du kika efter set med saker du skulle vilja ha t ex och hitta ett till okej pris :)
Jag ska väl handla lite på butiken Tårtdecor i Kungälv på lördag, men bara för att jag och en tjej till ändå ska på Scandinavian Cake Show där då så man passar ju på och köper lite SP, flowerpaste, modelleringspasta och sen om man hittar annat kul till bra priser :)
/T
Gud vad gott det lät! Synd att kokosmoussen inte vart lyckad! Lät som en otroligt god kombo! :)
Okej, då får jag kika in där och dräggla lite grann. Jag blir helt salig av att drömma mig bort till alla sådana pryttlar! :P
Min fästman tycker att jag är knäpp, för min första lön (jobbar som timvikarie då och då, så inga stora summor där inte. :P) så ringde jag han och sa att nu har jag unnat mig ordentligt här!
Och hem kommer jag med strössel och muffinsformar, inte riktigt vad han hade förväntat sig. ;D
Åh, du ska dit alltså? Jag är inte alls avundsjuk. Inte alls. Bara väldigt mycket!
Hoppas du får det riktigt roligt! :)
Ja det var tråkigt att det blev så, men tror jag lät assistenten stå igång och vispa för länge :( Så creme frichen skar sig. Den ska vispas med Socker i 15 - 20 min så den blir tjock, men tydligenså delar sg creme fraichen till en rinnande vattenliknande sörja med klumpar i om den vispas för länge. >.<
Men jag tycker att persikomoussen blev supergod. Men man fick ta i ganska mkt essens för konserverad frukt tappar ju tyvärr en del smak.
Haha jaa jag älskar att sitta och kika runt på alla svenska webbutiker men framförallt eBay där jag faktiskt har råd att köpa saker ibland som jag aldrig skulle haft råd med här i Sverige :)
Hah men olika strössel måste man ju ha! Jag har två stora burkar med 4 olika sorter i varje, sen en burk med mjuka guldfärgade kulor, sen pärlemofärgade mindre kulor och sen lilafärgat som är jättesmått. Fint att ha både på cupcakes och i sockerblommor 
Sen så muffinsformar i fina formar och mönster kan man inte få nog av ens
Ja vi visste inte att mässan var då utan bestämde det datumet innan, men då får det bli att kika runt på tävlingarna och utställningen innan vi handlar
Sen blir det en sväng in till nordstan och kolla på Lagerhaus iaf och ev lite fler butiker om vi hittar något roligt.
Så det blir nog en riktigt bra dag!
/T
Kikade på eBay och funderar lite…tittade på plastverktyg för tårtdekoration 8 st för ca 27:- så alltså kostar dom inte mer i svenska pengar och frakt på det sen..tror det skulle gå på 57:- är det möjligt ??? Eller har jag fattat o läst fel…
Kostar ju BRA mycket att köpa här i vanliga fall..
Vad för plastverktyg? Om du menar modelleringsverktyg 1 set om 8 med olika i varje ände hittar jag dom som billigast på eBay för 31.95sek och sammanlagt med frakten kostar dom 64.01sek :) Så att det låg uppe en på det priset igår är absolut möjligt. Antingen har valutan ändrats och det är samma auktion eller så gick den ut under natten.
/T
Jättefin tårta!