Vettig köksassistent, vilken ska man välja?
Jag fick en kenwood en gång, från 70talet, den gick sönder i provbaket, efter den fick jag en liten bosch-assistent, med suverän motor, men apdålig skål (den var upphöjd i mitten, där all mjöl fastnar i klumpar och vispen bara går runt på sidorna). SÅ nu är jag ute efter en ny, till vettigt pris. Jag vill gärna att den har en bra motor, ska gå att använda till det mesta, kakdegar, kaksmetar, smörkrämer, mördeg m.m och helst inte blir överhettad för att man använder den mycket (eller vispar länge). Ankarsum Assistenten är nog den jag tycker verkar vettigast, med tanke på att den har fördelen att gamla och nya tillbehör passar alla maskiner om man har en… Men jag är lite velig, kenwood är ju lite snyggare tycker jag, än den här lille klumpen som en ankarsum ser ut att vara..
vad har ni för maskiner, och vad är för och nackdelarna med den tycker ni?
Var köpte ni den och var den väl värt sitt pris?
Med lite socker i botten.
http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.
Jag har en ljusblå och ljuvlig Ankarsum och en OBH Nordica Supreme. En kompis till mig ska dock köpa min OBH Nordica eftersom jag har en KA på ingång. Kitchenaiden har nämligen endel tillbehör som jag anser är åtråvärda. Exempelvis en flatblandare med flexibel kant. Här kan du se på den: http://www.lyckasmedmat.se/baka-och-forma/2359-kitchenaid-tillbehor-flatblandare-med-flexibel-kant.html. En sådan manick skrapar kanterna i skålen samtidigt som den vispar. På så vis slipper man stänga av maskinen för att skrapa manuellt. Fiffigt va?
Sedan kan man kanske ställa sig frågan varför jag ska ha det så lyxigt att jag bör äga dem två bästa bakmaskinerna på marknaden? Jo, för KA och AA har lite olika egenskaper. AA är fantastisk på att slå degar, vilket KA:n inte är. KA:n är dock bäst när man gör Swiss Meringue Buttercream, vilket jag gör ofta. Dels vill jag inte göra sådana smörkrämer i en plastbunke. Plus att smörkrämen gör sig bäst i att inte vispas utan just flatblandas. Annars blir det lätt luftbubblor i smörkrämen. Tycker nog att AA:n är bäst på att vispa fluff dock!
bakministeriet.blogspot.com

Har en Ankarsum. Tycker den är väldigt bra, och man kan göra allt med den. Tänkte testa att göra korv någondag.
Fick också en köttkvarn till min Ankarsum då jag köpte min. Dock är jag vegetarian. Nu har jag slutat undra om man kan göra sojakorv av den och lagt ut den på Tradera.
En flatblandare låter ju bra, men det är så sällan jag gör smörkräm, så det känns som att KA förlorar just den kampen.. Kan man göra mer med sin Ankarsum med dennes tillbehör än Kitchen Aiden, eller är det i princip samma tillbehör? Är det någon som vet det? Jag vill ju helst kunna använda den till allt, och göra korv, det går nog det med, om jag bara har tålamod så. :)
Gör man inte så mycket smörkräm så är nog Ankarsumsassistenten att föredra. Den låter inte heller lika mycket som KA:n heller. Plus att den som sagt var är bättre på degar. Annars tror jag tillbehören är ungefär samma på båda maskiner.
Den stora grejen med KA:n är just flatblandaren och designen så klart. Men annars är nog fanemig Ankarsrum mycket bättre.
haha, ja, låter det mindre blir ingen mer än jag glad. :) Jag vet inte, jag är kanske lite knepig, men jag gillar designen på Ankarsumen bättre än Kitchen Aiden.. vet inte varför, men tja, så är läget, så nu ligger ju den på plus bara där.. haha :)
Ankarsrum assistenten är numera min bästa vän här i hemmet (förutom katten då) Och det gåår göra smörkräm, men det är enklare med elvisp så dom få ggr jag gör smörkräm så kan jag likaväl ta elvispen även om jag körde smörkräm i assistenten i fredags och det funkade okej.
Den är starkare. Och jag gillar att man kan sätta större degar om man får för sig att baka bullar eller bröd :) Brukar använda mammas 40 år gamla ankarsrum när jag bakar lussekatter varje år men nu kan jag likväl göra det hemma :)
Och har testat att göra kakdeg till peanutbutter chocolate chip cookies med mördegsblandarna också och det gick utmärkt.
Så jag tycker helt klart du ska köpa en Ankarsrum Assistent! Dom är inte så stora som man tror att dom ska vara, tar inte alls så mkt plats :)
/T
åh, mördegsblandare.. känns som att den behövs då jag älskar Småkakor! och med en 7L bunke, kan man göra många sådana.. haha. Ankarsumen är nog den som hamnar på julklappslistan i år, om jag nu ska våga ha en sådan.. :)
Till dubbelvispen och mördegsblandaren så är det en 3,5liters plastbunke, men gör man stora satser med mördeg(eller andra tjocka kakdegar) så kan man nog köra med degrullen och skrapan, alternativt degkroken och skrapan beroende på hur tung kakdegen blir, för det går ju få ihop det med dom redskapen i 7liters-bunken också :)
Men mördegsblandaren som man sätter i ist för dubbelvispen i 3,5litersbunken går utmärkt att göra kakdegar med, men då kan man ju inte göra några enorma degar ^^
Åååh nu är mitt bröd ÄNTLIGEN färdigt. Det stod 30 - 45 min i 200grader. Först 45 min i 200grader, det hade perfekt färg ovanpå (det ska bli mörkbrunt) men hade fått nån liten för mörk fläck och det var fortfarande deg inuti. Så jag sänkte till 175grader och la över ugnsfolie. Så efter sammanlagt 1 timme och 25 minuter var mitt bröd i mina 2 nya brödformar färdigt. 2 limpor som vart 4 - 5 cm högre än formen men dom växte bara på höjden som tur var, så ingen deg utanför :) Så imorgon innan jag startar med dom tre tårtfyllningar jag ska slänga ihop så blir det frukost med några mackor av sånt bröd, brödsirapen och russinen ger så mycket smak så jag vill bara ha smör på, kanske några skivor gurka också. Jag hade i en dl goji-bär som inte stod med i receptet och tänkte på annat när jag hade i sirapen så det blev visst en halv dl för mkt, skulle varit 2,5dl brödsirap, men det blev lite, lite över 3 dl >.< Meen, då får det mer smak! 
Jag ska strax tvinga mig att sova,sen ha larm på senast kl 12… eller 13. Då ska jag försöka få ut 5 anslag ur min tårtbotten. Jag gråter lite om jag misslyckas! Dom får bli strax över en cm bara men strunt samma, det ska gå! Sen ska jag först ha ett tjockt lager hallonmousse, sen ett lager chokladmousse med 50/20 70% mörk choklad och mjölkchoklad, sen ett lager kokosmousse, sen ett lager chokladmousse till. Sen får dn tyvärr bara vila ett dygn. Skulle fyllt den idag men seg i starten och öm i ryggen! Saftar anslagen med lite mjölk så blir den saftig och bra iaf. Sen på måndag så ska jag göra enenkel chokladsmörkräm att spackla med,sen ska den täckas med färdigfärgad röd SP med vaniljsmak från Fun Cakes. Sen har jag ca 200 gram vit Fun Cakes som blev över efter doptårtan förra helgen. Så det blir små blommor i olika former och ev några små löv, allt i höstfärger så lite orange, gul, ljusbrun och ev perikofärg. Sen ska jag nog försöka mig på att modellera en liten Miranda-nalle och trycka ut texten "Krya på dig" att ha uppe på. Ska gå med tårtan på måndag eftermiddag till en vän och fd stallkompis som i tisdags opererades för 2diskbråck i nacken så dom gick in genom halsen, tog ut dom skadade diskarna och satte dit titandiskar för att släppa trycket på ryggmärg och nerver. Hon har inte kunnat använda armar eller händer normalt på ca 10 månader, vissa dagar har hon inte kunnat klä på sig. Om 6 månader blir det en likadan operation i ländryggen på 2 eller 3 diskbråck, minns inte vilket det var.
Så jag tycker hon behöver en "krya på sig"-tårta! :)
/T
Varför skulle du inte våga ha en Ankarsrum förresten? 
/T
tja, 7 liter kakdeg blir nog lite mycket, så en 3,5 litersbunke till det låter nog mycket bättre när jag tänker efter.. haha :)
jo en ankarsum skulle jag nog våga ha, var mer önskelistan som jag kanske inte våga ha.. haha :) jag sluta med att ha sådana när jag var typ 10 och insåg att man blev så besviken när man inte fick något av det man önska sig.. så då var det bättre att inte önska något, och bli glad för det man fick.. haha. :)
Ja 7 liter kakdeg är i mesta laget. Det blir många bollar som ska rullas och många plåtar med kakor som ska gräddas ;)
Ja 3,5litesbunken är alldeles lagom till kakdeg!
Du kan ju göra som jag gjorde. Säg att du inte vill ha några julklappar utan hellre väldigt tacksamt tar emot ett litet bidrag till dit sparande till en Ankarsrum köksassistent. ^^ Om du inte får assistenten så kanske du får en del pengar och är en bit på väg och kan ha sparat lite själv fram tills mellandagsrean 
Fy jag är verkligen inte det minsta trött. :( Har haft sån insomnia det senaste. Fyllde en tårta med 4 lager fyllning tidigare vid typ 23 så den stackaren får bara stå tills senare imorgon eftermiddags då den under en liten promenad får bo i en kasse eller snarare så sätts plast över den sen ner under tårtbrickan, sen en plastkasse på och hålla under tårtbrickan 
Jag bakade en tårtbottensmet till en 20cm-form i en 18cm-form sen kvällen/natten i lördags för att få den hög, men den blev ynka 8cm och sen en extra cm som gick upp som en kulle imitten, så ställde in anslagssågen på 1.2 - 1.3cm och tog ut 5 tunna anslag iaf för jag skulle bestämt ha 5st! Och har jag bestämt mig så
Bara lite lagom envis!
Sen blev det lite kokos-kaos förut idag ^^ haha moussen gick åt skogen. Skulle vispa creme fraiche och Socker tjockt vilket tar 15 - 20 min, men tror det stod lite längre för först vid 15 min tittade jag och då började det fluffa upp och tjockna, sen hann det nog gå lite mer än 10 min till för jag grejade ju med 3 mousser samtidigt. Då hade det på något fint sätt skurit sig av för lång vispning >.<
Men det blev en väldigt god nödlösning! Det är ljusa bottnar, sprayade med juicen som konserverade persikohalvor legat i, på understa lagret är det ca 80% hallonmousse och sen för att få ihop smakerna lite så är det ca 20% persikomousse(som vart min otroligt goda nödlösning.) sen så på andra lagret är det en chokladmousse som eg görs på 150g choklad, 100g philadelphia och 2dl vispad grädde, men jag använde 100g marabou premium 70% och 100g marabou mjölkchoklad för att få ner den beska smaken, men hade i lite florsocker sen för det vart iite för besk iaf, sen vände ner 2dl tjockt vispad grädde och då blev den som tjock chokladpudding typ ^^ så ett lagom tjockt lager sån som andra lager, sen ett tjockt lager persikomousse som tredje,sen så ett lager chokladmousse till. Sen så får jag se imorgon vad denna ska spacklas med, blir förmodligen en enkel chokladsmörkräm. Sen täckas i röd sp och dekoreras med blommor och blad i höstfärger gjorda i sp som får ligga i en stor zip lock-påse tills dom ska limmas på så dom inte torkar. Sen ska jag ta min sista lilla klutt med vita FP och kavla som en halning och trycka ut "Krya på dig" för tårtan är till en vän och fd stallkompis som i tisdags opererade 2 diskbråck i nacken där dom gick in genom halsen, tog ut diskarna och satte in titan ist. Om 6 månader blir det samma procedur i 2 eller 3 diskbråck i ländryggen.
Så jag tycker minsann hon behöver tårta!
Hon bor inte så långt här ifrån så det gör inget att tårtkatongerna är slut… och att tårtan ändå hade varit för hög. Så plastar bara in ordentligt sen tar en vanlig Ica-kasse runt om sen går över med den. Tar kanske 5 - 10 minuter att gå. så det ska nog både jag och tårtan överleva ^^
Hoppsan sa.. jag kanske inte ska ropa hej…. det ska bli 9sekundmeter och duggregn med vindbyar på upp till 18sekundmeter på eftermiddagen när jag ska gå dit
Hejja mig som väger 49kg och lär flyga som en liten vante! Kanske kan se om Camilla's kära son är sugen på tårta och kan mutas med det för att ta bilen och hämta mig iaf för hem kan jag ju gå eftersom tårtrester ska bo kvar där och risken finns att tårtan inte överlever promenaden dit
^^ Haha
Förresten, ska fröken på Scandinavian Cake Show i Kungälv utanför Göteborg på lördag?
Åååhåhåhå vad jag längtaaar!
Så mycket intryck och inspiration! Ska ta med systemkameran för att kunna hålla kvar lite av inspirationen ^^ Haha. Så roligt med utställning av massa fina tårtor, tävling med 4 olika teman som är Bröllopstårtor: "Vinterbröllop", Motivtårtor: "Min sockersöta värld", sen en ungdomskategori och en barnkategori. Om jag får vara med och tävla som barn kanske jag har en chans att komma inom top 10?
Sen är det demonstrationer av produkter och boksignering av 3st "Sugarcrafters" från England, sen så kommer det vara 4 olika "minikurser", 2 på lördag och 2 på söndag men inget överdrivet intressant. Men jag och kompisen ska nog mest bara kika runt lite på utställningen och tävlings-tårtorna och sen ruinera oss i butiken. Det är ju Tårtdecor som har Mässan och det är i deras nya lokaler så butiken är helt ny-iordninggjord och dom kommer ha fått in nya produkter endast för Mässan samt bara allmänt lite nytt, såatteeee, kommer nog få tvinga mig sätta en gräns på hur mkt jag får spendera och kika igenom hemsidan för att se vad jag behöver där först och främst, som SP och FP, någon riktigt stark rosa pastafärg och lite smått roligt.
Har aldrig varit på någon sån tårt-mässa med tävlingar och utställningar så det blir nog kul! Sen blir det att åka tillbaks in till Gbg och ta en sväng på Lagerhaus där man alltid hittar något iaf ^^
Det blir nog en bra dag trots grått kyligt höstväder!
Nej nu blir det lite infärgning av SP, få några blommor av varje färg samt lite löv uttryckta sen tvinga mig till sömn/vila trots att jag är pigg :(
/T
Blir väl att jag sparar ihop till den själv till slut ändå, kan ju vara rätt kul när man väl får den sen. haha. :)
Nej blir inget göteborg för min del, hur trevligt det än varit, känns som jag kan spara dem pengarna.. är ju nästan en 3dels ankarsum om jag ska åka upp, bo och äta i göteborg en helg.. så det blir kak-kväll med vännerna hemma istället. :)