Arrrrg.
Nu har jag fått nog!
Jag älskar kladdkaka. Alltid gott och jag gillar när den är lite lösare än seg. Men på sista tiden blir det aldrig bra! Den blir bränd på kanterna och rinnig innuti. Smakar konstigt och allt möjligt. Har en i ugnen nu och den verkar bli asknas likt förbannat. Använder ett simpelt recept med ugnen på 200 grader.
Vad är felet? 200 grader har alltid funkat förut.
Någon här som har ett idiotsäkert recept på en god kladdkaka?
Tacksam för förslag!
/Irriterad bakälskare.
Har samma problem, bakar inte kladdkaka mer förän någon avslöjat denna förbannelsen!
Använder du samma bakform som du gjort tidigare?
#1 Känner precis så jag med!
#2 Ja, det gör jag. :(
Jag har ett kanonrecept, har min inne ca 15-18 min, den ska se nästan ofärdig ut, men så in i kylskåpet sedan så blir den skitgod.
Kladdig Kladdkaka
100 gram smör (riktigt 80 % smör rek.)
2,5 dl strösocker
2 ägg
1,5 dl vetemjöl
3 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
Smör och ströbröd (till formen)
Florsocker till garnering (valfritt)
med mint
Man kanske också använda ca 10 rutor after eight i smeten som man smälter under vattenbad och sedan blandar i smeten.
Så gör du kladdkakan
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret i en kastrull.
Tag kastrullen från plattan.
Använd en vanlig matsked och rör ner först Socker och sedan ägg. Blanda väl, men rör inte mer än nödvändigt. (Vispa inte, för då kommer det ner luft och det vill man inte ha i kladdkaka)
Blanda övriga ingredienser, d.v.s. mjöl, kakao och vaniljsocker och sikta ner detta i smeten.
Smörj och bröa en form, ca 24 cm i diameter. Häll ner smeten i formen.
Grädda ca 20 minuter, mitt i ugnen i 175 grader. Vill du ha kakan extra kladdig prova att minska tiden till 18 minuter. Ju större form, desto lägre kaka blir det och ju kortare tid bör man grädda.
Låt kakan kallna, gärna i kylskåp över natten.
#4 Den har jag hört förut "jag ahr ett toppenrecept" och så står man där själv och svär över sitt eländiga såkallad bak ^^ Upp till bevis för ditt recept alltså
Jag har aldrig misslyckats..
Det man misslyckas med i så fall är att man har den inne för länge, för den ska i princip se ogräddad ut när man tar ut den.
men när man haft den i kylskåpet har den blivit jättefin och kladdig sedan.
Jag har aldrig misslyckats..
Det man misslyckas med i så fall är att man har den inne för länge, för den ska i princip se ogräddad ut när man tar ut den.
men när man haft den i kylskåpet har den blivit jättefin och kladdig sedan.
Säg till när du testat den.
Det är osaltad smör man skall ha väl? Tänkt på det ofta att det bara står smör i recepten. Gjort fel några gånger med salt smör
Ska fixa en kladdkaka på lördag
Testar ditt recept d ^^
Salt tar fram smaken av kakao så jag hade nog inte brytt mig så mycket om det är osaltat eller saltat. Brukar ha i några saltkorn i allt jag bakar med choklad i, då kan man lika gärna ha i saltat smör :)
/T
Jag bakar alltid osaltat, men har gjort med saltat till kladdkaka förr och det går lika bra. =)
Men till bakning kör jag numera alltid osaltat, nåja, till en kladdkaka kan jag visst de ta saltat om jag inte har något annat hemma.
#4 Den ska jag nog testa till fredagsmyset, har ett recept som vi alltid går efter och som blir bra men det vore kul att testa något nytt.
Tack för receptet :)
Har svårt för salt med sött så har alltid slängt bak när det blivit fel smör, smak sak ^^
Ett tips är att ha lite bailey's i smeten. Blir asgott. (Gott i chokladbollar också. Alltså vuxna, ska-inte-ut-och-köra-bil-chokladbollar.) =)
Annars är cointreau gott i kladdkaka. Eller amaretto. Eller kahlua.
Man kan också bröa formen med kokos istället för ströbröd (som jag aldrig använder). Eller med strösocker.
Jag brukar köra 180 grader när jag gör kladdkaka. Testa och se hur det funkar för dej.
Fred och god växt!
Jag brukar ibland ha lite extra flingsalt i min kladdkaka (om jag inte smaksätter med något annat) för att det verkligen tar fram smaken av kakaon och blir hur gott som helst. 
Jag har min inne i knappt 20 minuter på 200 grader på nedersta falsen och efter en sväng i kylskåpet när den har svalnat så är den helt perfekt! Men så har jag också två deciliter kakao i och har ännu inte hittat någon som inte tycker att mina version av chokladkladdkaka är den bästa de har smakat 
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft