Ruffel!
Hej! hur gör man "Ruffel"? vad är det gjort utav? :) Är grymt imponerad av alla era tårtor här och vill också lära mig! :D
Ruffel-tårtor görs enklast med smörkräm eftersom vispad grädde är full med luftbubblor. Har själv inte testat det men tror inte det är så himla svårt, man får nog in tekniken efter en liten stund.
Jag skulle nog göra den i SMBC (swiss meringue buttercream).
Får hoppas någon som testat att göra det innan kommit in och ger lite tips :)
/T
Åh synd dock att det var av smörkräm för det gillar jag inte… men dem ser ju så smarriga ut dem där tårtorna som ni gjort! :D och de är så fina, ser ut som tyg :O Jätta imponerande!!
Får nog göra en sådan tårta till någon annan istället isåfall så jag kan få testa på ;)
Nån som har koll på ungefär hur mycket smörkräm som går åt för att ruffla en 24 cm. tårta, ca 8 cm hög?
#3. Det beror på om du ska göra dem på tvären eller längden?
bakministeriet.blogspot.com
Jag sa göra på tvären!
Jag gör sällan större tårtor än 15 cm i diameter. Däremot gör jag höga tårtor upp till ca 12-13 cm. Dessutom brukar jag använda swiss meringue buttercream till mina volangtårtor. Så här mycket ingredienser brukar gå åt till en tårta: 8 st äggvitor, 4 dl strösocker, 400 gram osaltat smör. Det bör räcka beroende på hur mycket du tar ut svängarna i dina ruffles.:) När jag är riktigt igång och tar ut svängarna rejält händer det dock att jag helt plötsligt går tom på smörkräm, vilket gör mig alldeles ursinnig eftersom jag då måste fixa mer smörkräm. SMBC tar ju lite tid att göra plus att det är inte säkert att man får till exakt samma färg.
Så mitt tips är att du hellre gör lite för mycket och har ett gäng cupcakes redo som du kan spritsa på eventuell överbliven smörkräm. Det är ju alltid piffigt att ha matchande cupcakes till sin volangtårta.:)
#6 Det går ju alltid att frysa in den om det blir så pass mycket över att det är värt att spara och man inte har några cupcakes klara.
Det är ju bara låta den tina i kylskåpet, ta fram så den blir rumstempererad och sen vispa upp den en stund igen. Den smakar precis likadant :) Då kan man ju även blanda ner den i en ny saft SMBC om man t ex ska göra en ny ruffel cake. :) Om man nu ska ha en liknande färg dvs. Är den färgad rosa så går det ju alltid färga över med rött eller lila.
/T
Tack för tipset!
Gud så tjusig!
Verkligen superfin! Jättebra gjort för att vara första gången :)
/T