Ny! :)
Hej! Är ny här, och ja, jag gillar ju att baka :)
Ska baka cheescake till mamma som fyller år snart!
Men, har ni nått gott recept? vill dekorera fint också :)
Kanske med lite blommor och så :)
Tack på förhand! :)
/C
/Christel & kaninerna! 
Hehe du vågade dig hit ändå, inte så farligt va? ^^ Men cheesecake är inte min starka sida, så lämnar det till någon annan. Likaså blommor och sådär.
Jaadå jag våga ;)
haha okejj :D
/Christel & kaninerna! 
Vad för typ av cheesecake hade du tänkt dig? Dvs, vad för smak, frusen, bakad eller en obakad cheesecake?
/T
obakad? finns de obakade? :P
Hmm en "naturell" om man säger så :P
med lite dekorationer
/Christel & kaninerna! 
Ja med obakade menas att dom varken är frusna eller bakade i ugnen utan stelnar i kylskåpet över natten av t ex choklad och liknande i.
/T
okej, bakad, tror jag? :P
/Christel & kaninerna! 
Vill du överraska lite kan du göra en cheesecakebrownie. Finns 2 varianter en med chessecakefyllning insprängd i browniedegen som är busenkel att göra eller en med brownie i botten och cheesesmet ovanpå.
Båda får folk att sita och förundras över den förtjusande blandningen, senast i helgen vart folk som galna i den senare varianten. Den med insprängt är svärföräldrarnas absoluta favorit ^^
Huh, coolt :) Har du recept på den andra? :)
/Christel & kaninerna! 
Oja ska bara leta efter det ge mig en stund!
Den senare var mitt förslag till dig faktiskt då den blir superfin att dekorera. Den är ju vit på toppen :)
Receptet taget ur boken "Cupcakes, kakor och cheesecakes"
Jag köpte den på lagerhaus, tror dom har kvar den annars såg jag att Åhlens fått in dom.
Cheesecakebrownies:
Browniesmeten
125gr hackat osaltad smör
150gr grovhackad mörk choklad
1 ägg
150gram strösocker
150gram mjöl
1/2 tsk bakpulver
1. Värm ugnen till 180* Smöra en 19cm fyrkantig form (funkar även i vanlig springform 24cm blir dock lite tunnare då och måste vaktas lite extra) Lägg bakplåtspapper i bottnen och på kanterna ca 5cm högt.
2. Värm smör och choklad i en kastrull på svag värme. rör om tills allt smält. Låt det svalna till rumstemperatur, ej kall!
3. vispa ägg och Socker tills det är tjockt och krämigt. Rör i den svalnade chokladblandningen, sikta ner mjölet och bakpulver.
4. Bred ut smeten i formen och grädda i 10 minuter. Kolla så att ytan hunnit stelna något, om den fortfarande är väldigt rinnig kör någon minut till. Den behöver ha en hinna så inte översta lagret blandar sig med browniesmeten!
Cheesecakefyllningen:
250gram rumsvarm cream cheese naturell.
1 tsk vaniljsocker
75gram strösocker
1ägg
1 1/4 grädde (ovispad)
Vispa ihop allt förutom grädden, ha i grädden när du vispat resten till en slät smet och kör på låg hastighet tills allt blandats.
Detta gör du under tiden browniebottnen är i ugnen!
När brownien fått en hinna häller du försiktigt ner cheesecakeblandningen med en mjuk stråle. Gärna över en bred sked så det inte blir någon grop i browniesmeten!
Grädda hela kakan i 15 minuter till till cheesecakeblandningen stelnat (jag brukar fega och köra för länge men det enda som händer är att den känns hård att dela men när man äter är den lika god och krämig)
Låt kakan svalna i ugnen med luckan på glänt. Detta för att den ej skall spricka. Sedan skall den stå kylskåpskallt i 3 timmar. Toppa med färska bär eller valfritt!
Här kan du se bild hur den ser ut. Layered Cheesecake Brownie
Tack! Ja den är superfin :) Kan baka den :D
/Christel & kaninerna! 
#12 Var inte så feg som jag bara och låt den vara inne för länge. Följ magkänsla OCH receptet
Haha okej
/Christel & kaninerna!