Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettövrigt
Läst 1622 ggr
[Älskamig]
0

Enkla mousser? Tips?

Behöver tips på enkla mousser, helst utan ägg för att jag inte är så glad i det överhuvudtaget och dessutom sprack det en gång när jag skulle göra vit chokladmousse.. Så ehm… Finns det några "falska" mousser eller vad mna nu ska säga? :) Så att man t.ex kan ha mellan tårtor eller som frosting på cupcakes?

Tessen
0

I denna tråden finns det en hel del recept. Lite svårt att tipsa om något sådär när du inte skrivit ut vilka smaker du gillar eller vill testa :) Inte ägg i särskilt många mousse-recept tycker jag inte!

/T

[Aquelegia]
0

Fluff är ju FejkmousseTungan ute Vispad grädde med smak baraFlört

Caf_Roy
0

Jag brukar hälla ner kakao, Socker och vispgrädde i en bunke i proportionerna 1:2:4 och vispa. Klart!

Den blir jättegod, speciellt om man har fin kakao och chokladbitar i.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[WickedAlly]
0

Fluff är toppen! Hur lätt som helst och går att variera hur mycket som helst :)

[Älskamig]
0

#4: Älskar också fluff, men förra gången bröts den eller skar sig.. Så vet inte vad som gick fel då. :/ Men gången innan gjorde jag dumlefluff och det var mumsigt :)

powderpuff
0

Jag kan verkligen rekomendera gelehallon fluff. Den kan man sitta och äta direkt ur burken Tungan ute Så himla god. Alla som smakat den här är helt sålda på den.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Tessen
0

#5 Du kanske började vispa den lite för tidigt. Det ska ju stå absolut minst 6 timmar men gärna över natten innan man vispar upp fluffet! Mousser är inte så svåra att göra eg, en hallonmousse tex behöver inte vara mer än hallon, Socker, vatten, gelatin och vispgrädde. :) funkar såklart med alla andra bär också.

/T

[WickedAlly]
0

#5 tänkte skriva det Tessen skrev, den kanske inte hade stått länge nog? Har gjort precis det misstaget nämligen och den skar sig då. Förresten tessen, tänkte fråga dig en grej. Kan jag smaksätta med koncentrerad saft istället för essens i mousse? Bor i en håla så essens finns inte i butikerna och jag hinner inte beställa.

[Älskamig]
0

#7: Kan ha varit så! :)

Tessen
1

#8 Så länge du inte tar på tok för mycket så är det klart du kan smaksätta med outspädd saft eller koncentrerade juicer eller vad du nu vill ha för smaker :) Det blir ju inte lika koncentrerad smak, men testa med någon matsked till att börja med så kan du ju testa dig fram. Blir det allt för mycket(en halv dl eller mer) kan ett halvt blad gelatin extra behövas.

/T

[WickedAlly]
0

#10 Oki! Tack :)
Ska testa mig fram då :)

skogstossan
0

# 5: Var det gäller det gäller att lyckas med fluff så har jag ett par enkla tips. Har nämligen misslyckats med fluff ett antal gånger också. För det första så måste man låta gräddblandningen vila i kylskåp länge. Gärna över natten så att blandningen blir riktigt kall. Sedan har jag börjat att slänga in vispbunken i frysen en stund innan vispmomentet, så att den också är riktigt kall. Man ska inte heller sätta vispen på full patte då man vispar grädde/fluff eftersom det är lätt att övervispa. I det sista momentet så tar man fluffet en stund innan den har rätt tjocklek och vispar den för hand eftersom det är lättare att då kontrollera så att den inte skär sig. Följer man dessa steg är det svårt att misslyckas.

bakministeriet.blogspot.com

[Älskamig]
0

#12: Brukar alltid börja vispa lugnt, sen ökar jag succesivt. Jag vispade på samma sätt som första gången jag gjorde fluff, då jag faktiskt lyckades. Så tror det hade med att jag inte hade den tillräckligt länge i kylen!