Chokladtårtbotten...
Någon som har ett bra recept på det?
Lyckas aldrig få mina chokladbottar bra 
Det undrar jag också ^^
Brooklyn Blackout är ett fin fint recept som jag aldrig misslyckats med. Här finns den bland annat: http://bakemyday.se/?p=2092http://bakemyday.se/?p=2092. Jag brukar dock använda tre 15 cm formar eftersom jag tycker det är görsött med små tårtor.
bakministeriet.blogspot.com
Jag brukar gå efter detta receptet. Blir en lite saftigare och mastigare tårtbotten dock pga smöret och mjölken. Men jag tycker den brukar bli bra.
Chokladbotten (24cm form)
3 ägg
3 dl socker
75 g smör
1,5 dl mjölk
4 dl vetemjöl
0,75 dl kakao
3 tsk bakpulver
Vispa ägg och Socker i 10-12 minuter, enklast att göra i assistent!
Smält smöret och häll sedan mjölken i smöret. Häll ner i äggblandningen och rör försiktigt tills smeten är slät.
Blanda mjöl, kakao och bakpulver och sikta ner i smeten. Viktigt att röra försiktigt så inte "äggbubblorna" försvinner.
Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader. Ca 40 min för en på 24cm.
Vill man ha en lättare och luftigare tårtbotten så fungerar det att gå efter ett vanligt recept och ta bort vaniljen och tilsätta lite kakao i som här nedan som är det receptet jag gör vanliga bottnar enligt med 2 tsk vanilj ist för kakao. Jag hade nog personligen tagit bort lite mjöl och potatismjöl om jag tillsatte kako eftersom det är väldigt uttorkande i bakverk och man vill ha en fluffig men ändå saftig tårtbotten.
Ingredienser
5 ägg
3 dl socker
1 ½ dl mjöl
1 ½ dl potatismjöl
½ dl kakao
2 ½ tsk bakpulver
Gör så här
Vispa ägg och Socker poröst.
Blanda de torra ingredienserna ordentligt och sikta ner i äggsmeten.
Vänd ner med slickepott tills allt är väl blandat.
Häll smeten i smörad och bröad form med krage i.
Grädda i 175 grader i 40 - 45 min
/T
Tack, goa Tessen. Dig kan man alltid lite på 

Jag funderade oxå om man bara skulle ta brun pastafärg och färga vanlig vaniljsockerkaka och ta choklad essenser att smaksätta den med
Har beställt hem choklad essens idag ifrån strössel & annat
Haha ja man kan ju alltid luras litegrann, då är det ju bara att köra på vanliga receptet ;) Men en vanlig tårtbotten, dvs receptet längst ned med lite mindre kakao, lite brun färg om du tycker det fattas och lite essens i så blir det nog ganska mycket chokladsmak :)
Essenserna på Strössel och Annat är superbra! Iaf LorAnn oil's, dom andra har jag inte testat :) Dom från LorAnn oil's får man vara försiktig med och gärna dosera med pipett för 1 - 2 droppar ger en hel del smak kan jag lova!
Jag gjorde en hallon&mango-kompott att ha i en cheesecake för några veckor sedan, droppade i två droppar tuttifrutti-essens bara för att testa den. Det vart en godiskompott med lite fruktsmak i. 
/T
Alla sätt är bra… Förhoppningsvis 
Jag använde oxå bara LorAnn. Denna gången beställde jag 2 i choklad, 2 päron, 1 lakrids och en Jordgubb.
Har en hallon och en (snart slut) jorgubb hemma
Okej. Ja jag har vanliga från Borgeby kryddgård med kokos, hallon och päron som man får använda mycket mer av. Se så har jar mango, ananas, persika, jordgubb, pepparmint, smörkola, tutti frutti och bubbelgum från LorAnn oil's. Det lär utökas till fler för det är ett så himla smidigt sätt att smaksätta precis vad som helst :)
/T