Hårdnad chokladbotten
Gjorde en chokladbotten i min lilla form nyss, och när jag tog ut den var den stenhård (typ som knäckebröd eller nåt enligt min bror). Fick skära bort hela 2.5cm vilket inte spelade så stor roll då den blev hög. Men tycker ändå det är skumt, blir chokladbottnar sådär? Första gånger jag gör med choklad så kanske är en jättedum fråga haha.. Bra smakade den ändå tydligen, saftig och kompakt också. Min stackars bror som får agera försöksråtta varje gång ^^
Mina chokladbottnar blev också så nu sist, vet inte varför, men jag tror det beror på min ugn eller något,.. men jag vet inte… jag gillar inte att göra chokladbottnar särskilt mycket
TS: Lät du den vara i ugnen samma tid som står för en standard 24cm form?
Isf lät du den vara i för länge
Har du mindre form måste du misnka ned tiden. Mina kanter har inte blivit hårda sen jag täcker bottnen och sidorna med endast bakplåtspapper. Då måste man absolut inte smörja och grejjer men det gör man som man vill
#1 nej jag ska lägga ner chokladbottnar efter den här, haha fy, inte min grej. Men beror säkert på ugnen då.. #2 nej såklart, sååå dum är jag inte ^^ precis, kanterna och botten blev mjuka och fina, men just ovanpå blev det stenhårt.. Kunde inte haft inne den kortare tid heller, då den inte var riktigt klar i mitten. Nej chokladbottnar får vi vara utan i det här huset hah
Sådär blev mina browniebottnar jag gjorde sist. Det var bara en liten rundel i mitten som blev brownieaktig i konsistensen. Resten blev som knäckebröd. Det var bara att slänga i sopbingen. Gjorde dock ett parti Brooklyn Blackout igår, som jag trodde jag också skulle misslyckas med. Detta eftersom jag slarvade och hetsade så in i helskotta så jag struntade i att sikta ner de torra ingredienserna. Därmed blev smeten rätt klumpig. Men resultatet blev sjukt bra..
bakministeriet.blogspot.com