"Damsugartårta" tips?
I augusti firar jag och min fästman 1 åring förlovningsdag, då han älskar damsugare funderar jag på att göra en tårta som ser ut som en damsugare. Med den gröna marsipanen och chokladen på kort sidorna. Men nu undrar jag lite inför fyllningen.
vill faktiskt att det ska vara något annat än bara kaksmulor innuti. Men ändå ha kvar lite av punch smaken.Hade tänkt att göra små damsugare och sätta runt den stora tårtan så att man ändå får lite utav den riktiga smaken.
Vet att jag är väldigt tidig med tanke på att det är 3 månader kvar. Men tänkte ändå kolla om det är någon som har en bra idé eller tips.
Tacksam för svar.
Jessica
skulle du inte kunna göra en tårtbotten med själva "punsch"-smaken i sig?
hittade en blogg med en variation till dammsugartårta
http://juliaskott.wordpress.com/2011/06/04/tarta/
annars hade jag kunnat tänka mig en chokladbotten och en smaksatt mousse emellan. :)
Med lite socker i botten.
http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.
Ja att ha det i botten har jag funderat på, men vet inte vad man ska ha för fyllning som kan passa till. Har aldrig bakat med mousse så där är jag lite utanför mitt element. Men fler tips mottages gärna 
#4 wow det lät ruskigt gott. Får nog bli något sådant. Ska funderra vidare men det där är absolut värt att tänka på.
#5 - Mousser är absolut inte svåra att göra och jag kan skicka recept på en Apelsinmousse i PM om du är intresserad :) Jag har en viss förmåga att samla på mig tårtfyllningsrecept så jag har nog ett 50-tal olika så man har lite att välja på (: Och en ganache är ju bara att värma grädde (inte koka) hacka chokladen ganska ordentligt så att den smälter lättare, sen hälla grädden över chokladen och röra om, sen när den svalnat och blivit lagom tjock bre på bottnen. Men gör du en mousse så ha den som undre fyllning eftersom man kan få höga fina tårtor av det och har man en tung mousse över en lösare fyllning pressas den undre ut, dock tillför dom inte mycket fukt till bottnarna så pressa gärna lite apelsin över bottnen om du gör apelsinmousse :) Tårtor blir alltid godare om man saftar bottnarna så man slipper torra anslag utan att det blir saftigt och då blir inte alls så mastigt heller (:
/T
tycker man det är klyddigt att göra mousser själv, kan man ju lägga en liten peng och köpa "färdigmix" på typ kakburken eller någon annan kakbutik, som man blandar med grädde. :)
Med lite socker i botten.
http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.
Jag tycker inte dom är lika goda som dom man gör själv och det tar oftast bara en sådär 10 - 15 minuter sen är moussen i kylen och ska stelna lite innan tårtan ska fyllas :) Men det är väl vad man sjäv tycker är kul att göra, jag vill själv ha kontroll över smakerna och kan ibland ändra recepten medan jag håller på pga att jag är lite perfektionist och jag lämnar inte bort något som inte jag tycker är gott och vill inte bjuda på något som jag inte gärna äter själv. Vill inte ha några smakämnen eller så i utan smaken från riktiga frukter och bär. Visst, mousser som päron t ex har jag essens i, men det är bara för det är en ganska svag smak som överskuggas annars. :)
/T
Så kom äntligen våran förlovningsdag.
Vi firar ett år med att vara så mätta att tårtan får vänta tills imorgon.
Dock har vi ätit upp de små dammsugarna jag gjorde på extra bitar av bottnen. Så här ser den ut i alla fall.
Innuti är det en choklad sockerkaks botten med lite arrak i och sen är det apelsinmousse och sen en arraksmörkräm som blev väldigt väldigt god och så den vanliga marsipanen (blev väldigt nöjd med hur färgen blev
) Och lite choklad så klart
Nu har vi ätit tårta i två dagar (finns till och med en bit kvar till ikväll) Och den blev super god. Visst den smakar ju inte driekt som en damsugare men det var ju inte tänkt heller 
Mums!