Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 6711 ggr
koralliz
0

Våningstårta = Hjälp

Ska göra en våningstårta men problemet är att jag inte gjort det tidigare och vill gärna ha hjälp med vad man ska tänka på så inte den övre sjunker ner i den undre…hur ska man stadga upp allt läst på nåt ställe att man kan trycka ner sugrör och skära av innan man ställer den mindre på tex…stämmer det eller vad ska man göra, vill ju så gärna göra den här tårtan.

Kom gärna med alla era tips så vore jag mycket tacksam.

[_hsleiufhbtv]
0

Man sticker ner sugrör eller liknande i den understa. Sedan lägger man på en platta och sen den översta tårtan. Inte helt hundra men det är sådär jag uppfattat det :)

Tessen
0

Jag har själv heller inte gjort någon våningstårta så bäst vore att fråga "jessica87" då hon gjort många jättefina! Ska du bara ha en våning så kan du använda avklippta sugrör, men gärna med lagom långt avklippta grillpinnar i för att vara på den säkra sidan :) Sen måste du alltid ha en tårtbricka emellan varje våning och den får ju aldrig vara så stor att den sticker ut.
Ska man ha flera våningar kan man köpa rund, ihålig plaststav och markera på ett ställe hur långa dom ska vara sen såga av flera i exakt samma längd så du slipper risken att våningen över lutar. Och när du gör flera våningar så ta gärna en lite tjockare tårtbricka (går oftast använda flera ggr då). Putsa plaststaven noga och diska den även noga så du inte får plastflisor i.

Men då jag aldrig gjort en själv så ber jag jessica87 kika in här om hon har tid och ge en beskrivning som säkert fungerar, dvs på något sätt som hon använder själv eftersom hon är riktigt duktig och har gjort flera våningstårtor. Glad

/T

Tessen
0

Jag har mailat jessica87 och frågat om hon skulle kunna kika in här om hon har tid och ge en kort beskrivning på hur hon stadgar upp sina våningstårtor för att dom ska bli stabila och raka.

Så förhoppningsvis får du en liten förklaring av en tjej som gjort flera riktigt fina våningstårtor! Glad

/T

jessica87
3

Hej!

När du gör en våningstårta så bör du tänka på att först och främst ha stadiga bra fyllningar, spackla gärna med smörkräm.

du bör har en tjockare platts understa tårtan ska stå på, en såkallad cakeboard.

Du ska stadga upp varje lager med pinnar/sugrör (skulle själv aldrig använda sugrör, för jag vet hur tung tårtan blir med mycket fyllning och smörkräm och allt annat som kommer på.

det finns tjockare i plast och i trä som man köper och som är avsedda för  våningstårtor.

beroende på hur stor tårta ska ska ha, beror på hur många pinnar du har i .

jag använder själv tjockare plaströr och har minst 4 rör i . och har nog 8 i min största form.
när alla pinnar är nerstuckna, (mät innan också så du vet att den andra tårtan kommer på rätt så du får pinnarna rätt. ) när de är lerstuckna så kletar jag på kristyr och sedan på med andra tårtan, den andra tårtan ska stå på en tårtbricka som är lika stor som tårtan (dv inget ska sticka ut) det blir också bra stöd.

Svårt att förklara så här.  men ska se om jag hittar en bra länk med steg för steg.

koralliz
0

#4 Tack för beskrivningen…jag brukar bla använda mousser, vaniljkräm, fluff mm beroende på tårta.

När det gäller pinnar du skriver vad är det för pinnar och var hittar man sådana låter "säkrare" än sugrör som jag inbillar mig att dom kan vika sig i tårtan men jag kanske har fel Obestämd

jessica87
0

Här finns sånna som är till för våningstårta, istället för sugrör = säkrare. och så platta under varje våning.

http://www.cakedreams.se/tartstallningar/pelare-dowel-rods/dowelrods.html

koralliz
0

#6 Tackar Glad ska kolla där.