Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 5240 ggr
[Alenzi]
0

Klassiska tårtor?

Finns det någon som gör tårtor och bakverk utan sugarpaste och allt vad det heter numera? Många av de här tårtorna är visserligen små konstverk i sig själva, men i mitt tycke är de aldeles för plastiga och grälla. Jag saknar bildtrådar med hederliga gammaldags bakverk (de behöver ju verkligen inte vara tråkiga!), finns det någon som pysslar med sånt och kan tänka sig att dela med sig av några inspirerande bilder? :)

LovePoppy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är några bakverk jag gjorde till kaninhoppningen i söndags! :D

LovePoppy
0

Chokladtårta med hallon! :)

LovePoppy
2

Melonglasstårta! :D <3

LovePoppy
0

:)

LovePoppy
1

Påsktårta!

LovePoppy
1

Glasstårta! :)

LovePoppy
1

:)

LovePoppy
0

Glasspaj! :)

LovePoppy
0

:D

LovePoppy
0

Muffins!

LovePoppy
0

Hoppas du fick lite inspiration! :)

Tessen
0

Det är väl mycket så här att många (som jag t ex) använder dekoreringen av tårtor och cupcakes som ett sätt att få utlopp för sin kreativitet och det är lättast att dekorera en tårta man täcker med Sp eller Marsipan först Glad
Nog för att det är roligt att spritsa dekor ibland, men grädde är absolut inte lätt att spritsa för det blir hemska mängder luftbubblor i, så då blir det oftare smörkräm folk använder för att spritsa. Och nog för att det kan vara gott med vanliga gräddtårtor nån gång på sommaren en jag äter inte mycket sött själv, så eftersom jag mest bakar åt familj och vänner och då bakar jag såklart sånt som dom vill ha. Få jag fria händer så blir det oftast täckta tårtor också just för att jag vill kunna dekorera dom så fint som möjligt!
Det är nog så många andra här tänker också. Glad

Jag fic hem min fina rosa Ankarsrum assisent idag som jag fick av familjen när jag fyllde år den 30e förra månaden (Net on Net krånglade dock och trots att mamma betalade den och dom drog pengarna den 19e juli och den hela tiden funnits i lager och dom lovar högst 1 - 2 arbetsdagars leveranstid på allt som finns i lager så krävdes det att mamma ringde flera samtal utan någon respons och tillslut mailade dom i tisdags om att anmäla dom för att dom absolut inte håller det dom lovar, då fick hon 2 svar direkt, sen skickades den i torsdags och mamma kom hit med den idag. Så ett tips, handla inte online på Net on Net!). Så jag ska iaf testa att baka något gott bröd! För jag har faktiskt aldrig bakat bröd förutom sånt enkelt man bara rör ihop med filmjölk och bikarbonat och det är ju gott, men roligt att kunna variera sig lite. Lär baka en hel del bullar också vilket jag tycker är roligt, stora satser deg så kan man ju dela upp den i t ex 4 delar och göra kanel, vanilj, blåbär och ja.. någon mer smak(tips mottages gärna på goda fyllningar i bullar) Skrattande Så det kommer komma upp bilder på det såklart!

Jag har jag två dop-tårtor att göra till den 8e september(fick fria händer) och en 1års-tårta till en gammal stall/skolkompis dotter jag ska göra till första helgen i oktober(fria händer där också, äntligen än tårta till en flicka så riktigt tjejiga färger, prinsesskrona, blommor osv). Glad
Men min kusin och hennes sambo har inflyttningsfest den 27 oktober i deras hus som är en precis nyrenoverad gammal mjölkvarn på hela 3 våningar på ca 90kvm st + källare på ca 30kvm. Det blev så himla snyggt! Jag har fått äran att baka till festen, så jag tänker ju absolut utnyttja deras nya stora kök så mycket jag bara kan Glad Ska ta med lite av mina saker som behövs sen utnyttja deras stora ytor och liknande för så mycket som hon vill ha, det har jag inte plats för att baka och förvara i mitt lilla kök! Hon ville nämligen ha många olika små "klassiska bakverk", det enda hon sagt säkert än är dock Sarah Bernhardt-bakelser, dvs vanliga biskvier fast med chokladtryffel i och det lät bli en hel del andra små varianter av olika bakverk. Bilder kommer såklart att komma upp här  :)

Men här inne så är det många som vill lära sig täcka och och dekorera tårtor och visar det dom gör och ber om tips, trix och recept för att göra olika saker enklare. Det är därför det är så mycket bilder på täckta tårtor Glad
Du får såklart gärna själv bidra med bilder på sånt du bakat eller fråga om hjälp med lite vad som helst inom bakning eller om du letar efter recept även om du vill dela med dig av recept så är det alltid välkommet!

/T

[Alenzi]
0

LovePoppy, oooooooooooooh :D :D :D TACK! Oh så smarrigt ^^ Jättefina kreationer! Gillar speciellt #7, mums! ^^

#12 Jag har stor respekt för era sugarpasteverk, missförstå mig rätt nu! Brukar ofta sitta och förundras över dessa sockerorgier, jag är väldigt imponerad över de som har både tålamodet och talangen. Råkar bara vara väldigt förtjust i "naturlig" mat (flummigt och vagt, jag vet), något jag saknar lite härinne och som jag gärna skulle vilja se mer av.. Lite av en uppmaning att lägga upp bilder om man ändå håller på med sånt :)

Hehe, jag själv är rätt värdelös på att laga till estetiskt tilltalande mat och bakverk, men visst.. Nästa gång lägger jag upp en bild :P Ni kan få er ett gott skratt ;)

Ser fram mot att se bilderna, Tessen, låter spännande :)

madaska
1

jag kan väl bidra med en "hederlig gammal gräddtårta" då ;)

Med lite socker i botten.

http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.

[WickedAlly]
3

Bidrar med två jag då, gillar också dessa klassiska bakverk bäst så jag har lite svårt för att äta sp, Marsipan och allt vad det är :)

Gräddtårta med blåbärsmousse och fluff på vit choklad:

(Ignorera osthyveln, man tager vad man haver :P)

[WickedAlly]
0

Och en klassisk med jordgubbar och vaniljkräm :)

[Alenzi]
0

#15 Gud så fint med stjärnfrukten och blåbären :o

[WickedAlly]
0

#17 Åh, tackar :)
Ren impuls att det blev så, stod i affären i sista stund och kom på att jag glömt något att dekorera med :P

vaanjja
0

Vilka underbart fina tårtor!

Jag gör utan SP osv för äter inte gelatin och dessutom tycker ingen jag känner om det xD Inte jag heller, jag gillar inte ens smörkram. Så försöker gör på andra sätt så det blir fint. :)

[WickedAlly]
1

#19 Samma här, fast jag äter gelatin i mousse och sånt. Fast sp går bort, likasån Marsipan och smörkräm :)

[_hsleiufhbtv]
0

Jag tycker inte heller om SP/marsipan och allt annat sådant, inte smörkräm heller. Men använder mig av det då det är roligare att jobba med och de jag gör tårtorna till tycker om sådant. Äter ändå aldrig av det själv så spelar inte så stor roll.

[WickedAlly]
0

#21 Nä, då spelar det ju ingen roll alls :)
Fast jag kan inte låta bli att äta om jag gör tårta, är alldeles för glad i sånt för att kunna avstå xD

vaanjja
0

#21 Ja, det är mycket roligare. Jag har sett hur fina tårtor du kan göra :) Och det är ju bra att dom du gör tårtorna till tycker om det! Det är ju huvudsaken :)

Tessen
0

#19 Bara så att du vet så är det i stort sett bara Ballinas som innehåller gelatin. Har inte sett det i någon mer av dom som säljs i Svenska webbutiker. Så att du inte får för dig att alla märken innehåller det eftersom det är fler som inte innehåller gelatin än som faktiskt gör det vilket gör att även vegetarianer som vägrar äta gelatin kan äta SP.
Dom märken som inte innehåller gelatin måste fodras innan det kommer i kontakt med grädde annars svettas och smälter det, det är därför Marsipan svettas och smälter också.

Sen är det alltid en annan sak om man gillar smaken eller inte.

/T

vaanjja
0

#24 Jaså? Förlåt, jag har trott det. Men det innehåller väl glykos/glycerin? Och det i sin tur innehåller ju gelatin. Dessutom är jag sån här jobbig människa som vill göra själv, för vill inte ha E-ämnen eler andra hållbarhetsmedel.

Åh, jag visste inte det här om fodring.Men det är sånt man gör med smörkräm va?

Tessen
1

#25 Glukossirap är väl gjort av druvsocker så det borde väl inte vara så farligt och varken det eller glycerin har, vad jag sett iaf, gelatin i.(vissa saker är dom bra på att gömma med nummer och konstiga namn iofs)

Vissa SP som Fun Cakes vanliga vita Vanilj t ex innehåller glucossirap, men ingen glycerin.
Men jag förstår dig, man ska hålla koll på vad alla e-ämnen är så man vet vad man stoppar i sig, jag är lite dålig på det nu mera. Var stenhård på det när jag var vegetarian men vart så sjuk av det och fixerad av vad jag åt så det funkar inte. Men att göra det mesta själv är ju oftast bara positivt! :)

Smörkrämen fodrar helt också ja, så länge man är noggrann på sidorna och fyllningar med grädde inte råkar rinna igenom här och var.
Men att lägga vilken SP som helst eller Marsipan rakt på grädde är ingen bra idé för då blir det "svett" på täcket först sen börjar det smälta. Så jag spacklar alltid tårtor med smörkräm. Vill nån ha grädde får dom väl en ren gräddtårta då eller så kan dom få göra den själva för att fodra med olja eller smör är bara kladdigt, jobbigt och tidskrävande! >.<

/T

WinterPrince
3

Jag gjorde en tårta till midsommar. Rätt klassisk till utseendet.

Den är fylld med citrongrädde (lemon curd+ grädde) och jordgubbsmousse. Täckt med en cupcakefrosting på vit choklad och philadelphia. Dekorerad med skivade jordgubbar.

Mycket omtyckt på kalaset!

[WickedAlly]
1

Hittade en bild från förra året, har noll susning om vad det är i den.

[WickedAlly]
0

Och så en chokladbomb, hade väl vart roligare med dekorationer man gjort själv men jag har inget emot de där man köper faktiskt, tycker att det kan bli fint det med :)

madaska
0

#29 vad god den ser ut! :) vad är det runtom? chokladgrädde? chokladmousse?

[WickedAlly]
0

#30 Tackar!
Det är fluff på Eldorados ljusa blockchoklad. Smakar lite pucko nästan, fast fick pudra ovansidan med lite oboy för jag tyckte att det såg ut som leverpastej..

madaska
0

haha, jag gillar leverpastej, kanske därför ;)

[Aquelegia]
0

Jippi jag hittade faktiskt tårtbilder från Min absoluta favorittårta och en till jag bakade på sambons 19 års dag ojoj vad gammal man börjar känna sig Tungan ute En tårta med vaniljkräm, chokladpudding och nutellgrädde. Chocolatchips chokladbottnar!

[Aquelegia]
0

Sedan har vi en mockatårta: Vaniljtårtbottnar med vaniljkräm och espressogrädde. Pudrad med kakao.

Båda tårtorna vart fotade precis efter dom blev klara serverades självklart på rena tårtfat sedanFlört

[Aquelegia]
0

Sedan har vi lite hallon och cocoscupcakes! Dessa skall göras om dock utan misstag denna gången hehe

[Aquelegia]
0

En smörgåstårta smyger jag in med. Min första "äkta" smörgåstårta.

Fyllningarna vart: Böcklinggrädde, laxpastej och gurkmajonäs. Tog upp en hel bakplåts och vägde tusen tonTungan ute

[Aquelegia]
0

Fick ta bort denna insåg att tårtor UTAN sp önskades!

[WickedAlly]
0

#32 Haha, tur det :P

Vi var sex pers som åt och den är slut nu i alla fall så antar att den inte smakade leverpastej i alla fall ;)