dekorering
Hej
kan jag dekorera tårtan redan nu och ställa i kylen tills imorgon kl 18?
har täck dem med smörkräm och sen Marsipan.. har lite ont om tid imorgon :/
Om du inte täcker över den utan bara ställer den i kylen som den är så bör det ju gå. Täcker du över helt så blir det kondens och då blir hela tårtan svettig, inklusive dekorationer lite beroende på vad du har tänkt att ha på då.
Och ta ut allt som kan sätta smak såklart :)
Du har ingen chans att göra färdigt alla dekorationer idag annars och bara lägga på dem i morgon, bör ju inte ta så lång tid? Annars så får du chansa, lägg på dem så sent du kan idag i alla fall :)
På konditorier så står ju tårtor ibland hela dagen, och de är ju fortfarande fina :)
#3 Men det är väl grädde som får Marsipan att svettas? Eller är det bara sp som svettas av grädde?
tack för svar :) fick också för mig att det avr grädden som gjorde att tårtorna svettades. därför använde jag smörkräm…
Det går nog bra ska du se, håll tårtan kall bara :)
Vad jag vet så har många konditorier en liten mängd gelatin invispad i grädden för att den inte ska smälta.
Att lägga Marsipan rakt på en vanlig gräddtårta hemma är ingen bra idé för då svettas och smälter den efter en stund.
#5 Smörkrämen fodrar marsipanen och så länge gräddiga fyllningar inte "blöder igenom" smörkrämen borde det hålla sig om du har den stående utan plast och grejer på, bäst är ju alltid i en tårtkartong men det är ju inget man alltid har hemma :)
Men en tårta är ju alltid snyggast samma dag som man täcker och dekorerar den för ibland kan dom säcka lite på sidorna om dom står över natten men det är bara hålla tummarna!
/T
#7 Det var väl det jag visste ;D
#10 Hur förvarar ni marsipantårtorna då? I vanlig kyl eller har ni något smart knep? :)
#10 Vissa märken SP klarar av grädde utan att svettas(har testat själv). Kanske är likadant med marsipanen ni använder. Vilket märke har ni? :)
Jaså länge det funkar är det ju bara att fortsätta köra så!
Vad görs såhär en onsdagskväll då? Någon bakning?
Själv har jag lite ångest inför besök på sjukhuset imorgon förmiddag eftersom dom ska göra lite olika böjtest i mina leder pga min överrörlighet och jag har väldigt ont i typ varenda led just nu så lite jobbigt känns det allt. Försöker distrahera mig själv med andra saker så jag ska registrera min nya fina rosa Ankarsrum assistent som jag fick hem i måndags så jag får 5 års garanti på den. Sen ner till Ica för min mascarpone var tydligen för gammal samt köpa lite bär och vispa ihop en No Bake-White chocolate cheesecake fast med en hallon&mangokompott mellan botten och själva cheesecake-smeten samt lite ripplat i den för att bryta det söta och få en färgbrytning i den bleka smeten. Ska antingen göra den ikväll eller imorgon(förmodligen påbörjas den ikväll iaf) också ska jag beställa/köpa lite saker på eBay som jag behöver snart till lite tårtor.
Sen ska jag till en liten liten butik med tårtprylar här utanför Skövde på lördag. Ska mest bara kika på vad som finns i den fysiska butiken då dom säger sig ha större utbud där, för webbutiken har superdåligt utbud. Men jag behöver modelleringspasta och att slippa 60kr frakt för ett paket MP som kostar 49kr är ju alltid trevligt ^^
/T
#12 Lägger ihop en tårta just nu faktiskt; chokladbottnar med apelsinmousse och geishafluff. Har lagt på apelsinmoussen nu, och saftat bottnarna med färskpressad apelsinjuice. Fluffen står i kylen, har bara stått i fyra timmar än så länge så tänkte vispa den precis innan jag går och lägger mig i natt. Tänkte täcka med fluff på ljus choklad i morgon och sedan några chokladrosor med tillhörande blad på (som jag fuskat med och köpt färdiga på ICA:P) :)
Åh, tråkigt att du har ont men skönt att du får hjälp i alla fall. Hoppas att det går bra i morgon. Vad gör man åt överrörlighet? Äter man medicin? Om det är okej att jag frågar, har inte hört så mycket om det förut.
Vad smart att kunan registrera den, är ju ändå en ganska dyr grej som man inte bara ersätter huxflux. I alla fall inte jag. Är grymt sugen på en dock, den röda tror jag. Sparar lite nu och då när jag har pengar över.
Vad gott det lät :o Älskar mango så det ska jag absolut testa någon gång om du har lust att del med dig av receptet?
Haha, ja. Lite skönt att slippa frakten om man inte ska beställa mer saker i alla fall.
Btw, hur länge måste jag vänta innan jag vispar? Är det sex timmar som är minimum?
Vi förvarar dem i vanlig kylmonter :) Kommer inte ihåg just nu vad märket heter men kan kolla de på jobbet i morgon :D Men jag tror att vi beställer från KÅKÅ, ska dubbelkolla :D
#13 Åh gott med choklad och apelsin ihop! Men blir det inte nästan lite för mycket med chokladbottnar, geishafluff och mjölkchokladfluff? Jag är iofs mest förtjust i lite syrligt och är det sött måste det bryta av ordentligt med något syrligt till.
Fluffet ska stå i kylen absolut minst 6 timmar ja. När du vispar det efter 6 timmar så var uppmärksam på hur länge du vispat, har det inte ens börjat tjockna efter en minut så kommer det inte bli bra och om du inte slutar vispa du riskerar du att det skär sig. Så tråkigt att behöva göra om!
Haha såna har jag också "fuskat" och använt en gång. Men nje, inte igen!
Överrörligheten beror i mitt fall på defekta gener som jag ärvt av min kära mor (Tack mamma!) men jag fick en värre variant än henne så jag har slitit sönder kroppen ordentligt typ 20 år tidigare än henne.
Man kan bara medicinera smärtan med smärtstillande, det är en obotlig sjukdom. Jag har subluxerat höger knä flera ggr (det råkar vridas ur led, sen kanar det tillbaks igen) och höger axel har jag subluxerat en gång. Inte lika läskigt länge men fy vad ont det gör!
Imorgon ska dom mest kola hur dålig ryggen och knäna och lite sånt är. Ska börja träna hos en sjukgymnast, men måste träna väldigt försiktigt för det är så lätt att jag skadar mig ist. Stukar ofta fot och handleder, vrider till knäa så ledbanden tar stryk, det knakar, smäller, låser sig liter här och var. Jag behöver eg gå till kiropraktorn oftare än jag har råd med, men det får bara bli vid akuta tillfällen som låsningar som sätter sig för hårt för att jag eller någon kompis ska kunna trycka loss eller att den sitter i nacken, svanken eller bäckenlederna där man inte kan få loss själv. Det är något man får lära sig leva med. Ryggen började gå sönder för 7 år sen redan och knäna för runt 12 - 13 år sen. Sen för 5 år sen började det sprida sig till alla andra leder med. Såå man får vara försiktig, träna med sjukgymnast, ibland ha stöd på vissa leder när man gör sånt man vet att man får ont av men ändå måste göra. Träffa en arbetsterapeut som kan hjälpa en att få olika hjälpmedel för att man ska kunna sköta ett normalt liv trots smärtor och skador emellanåt. Sen så smärtstillande som jag får på vårdcentralen men vill ta så lite som möjligt av, i vissa perioder är det svårt dock.
Men man kan ju inte låta några rejäla käppar i hjulen få en att lägga sig ner och ge upp om allt när man är 27år! Jag har gått igenom för mycket annat för att ge upp av smärta. Men får se hur pass kroppen klarar praktiken först och främst 
Ja det är absolut värt att registrera den, man får skriva i modell, serienr, något typ produktnr, vilket datum den köptes, inköpsställe och ens namn, adress telefonnr och mailadress.
Jag skulle aldrig ha råd att ersätta den, jag fick den ju i födelsedagspresent när hela familjen/nära släkt hade lagt ihop till en sån rosa. 
Jadå men just mango&hallon-grejset som blir i improviserar jag bara ihop imorgon så får skriva upp det receptet allt eftersom sen så ser jag till att du får det efter! :) Jag älskar verkligen mango jag också!
Ja verkligen skönt om man kan slippa frakten från ett av ställena man ska beställa ifrån iaf! >.< Jäkla pengar som bara försvinner.
/T
#16 Mor min som fyller år och för att vara till henne så är det faktiskt väldigt lite choklad. Hon skulle lätt haft choklad på även det andra lagret :P
Fast ja, det är gott med syrliga fyllningar, tog därför lite mer apelsinmousse än geishafluff så att vi andra inte ska kräkas ;)
Fluffet blev jättebra förövrigt.
Åh, låter verkligen jobbigt. Orättvist att vissa ska behöva leva med något sådant när en annan är mer eller mindre helt frisk. Fast det är starkt att inte låta det hindra en från att leva.
Men finns det ingen hjälp du kan få gratis eller åtminstone få bidrag till? Med Sveriges läkarvård borde det ju åtminstone vara möjligt att skicka dig till en kiropraktor så att du kan leva enklare :s Men det är ju bra att det finns hjälp att få åtminstone, som med arbetsredskapen.
Låter toppen det, ska bli spännande att testa något nytt :)
Tårtan har klarat sig väldigt bra :) inga svettningar ;)
nu ska jag hitta en lucka och dekorera den!
har gjort blommor i Flowerpaste. smälter dem utav marsipanen? många frågor… är ju min första tårta jag gjort utav såna här komplicerade saker haha :D
#17 Haha galet chokladfreak? ^^ Vad bra att fluffet inte skar sig eller något sånt :)
Apelsinmousse är gott och lite syrligt! Jag hade nog saftat bottnarna genom att pressa lite apelsin över dom också, men nu är den ju redan fylld.
Ja lite orättvist är det allt. Har varit på sjukhuset hos en sjukgymnast som undersökte mig och höjde min "poäng" på Beighton-skalan (den är 0 till 9) som dom har för att mäta överrörlighet. En sjukgymnast som inte kunde något om hypermobilitets-syndrom satte en 6a på mig, men det ändrades till en 8a idag av en sjukgymnast som var mer kunnig. Så jag har nästan full poäng! Hejja mig! ;) Hon märkte även att min hud är mer töjbar än normalt och min hud är lite som gummi för när jag tauerat mig har han inte kunnat använda 11 nålar som dom brukar till när dom fyller och skuggar, det bara studsade på huden, så han kunde bara använda 5 nålar och jobba dubbelt så länge >.< Så jag har uppenbar bindvävspåverkan. Har även extremt ljus och mjuk/len hud. Fick några uppgifter jag ska göra hemma och ska börja träna 90 minuter 1 gång i veckan i gruppträning på sjukhuset där dom tränar kroppskännedom och stabilisering av kroppen så inget som anstränger lederna eller ens gör en svettig. Låter som träning som passar mig ;) Så förhoppningsvis hjälper det lite. Ska få hjälp med knäortoser och ett stabilt ryggbälte också är som en mjuk korsett också vilket jag behöver om jag står upp länge eller vet att jag ska gå länge eller ha som säkerhet när jag är ute och rider när jag orkar ta mig till stallet! Så hon var bra!
Kiropraktik ingår inte i allmänvården utan anses som alternativ behandling så det kan man inte få hjälp med.
Jag ska bara vila lite för jag sov superdåligt inatt, somnade nog lite efter kl 5 inatt och sen 8.50 ringde larmet för jag skulle med bussen till sjukhuset 9.40 så jag är en aning trött just nu! Men sen ska jag börja greja ihop min cheesecake och skriver ner receptet på hallon&mangokrämen efter jag gjort den så jag vet att den blir bra så får du såklart receptet på både cheesecaken och krämen/såsen/purén/geggan eller vad det blir sen :) Tycker den är så smidig att göra för den ska inte bakas i ugnen och inte frysas utan bara stelna i kylskåp i typ 8 timmar. Ska bli kul att blanda cheesecake-smet idag för jag ska inviga min nya fina rosa köksassistent 
#18 Nej FP smälter av grädde precis som Marsipan. Du kan gott lägga på dina blommor på marsipanen. Fäst dom med ätbart lim om du har det eller pensla pyttelite vatten på marsipanen (bara så det blir lite fuktigt) och lägg på blomman så limmas dom liksom ihop lite av vattnet.
/T
#19 Haha, kan man verkligen säga :P
Ja, den var väldigt god och jag gillar att yogurtsmaken kom fram lika mycket som apelsinen. Och det var precis vad jag gjorde med bottnarna, apelsin ovanpå. Brukar bara använda sockervatten för att fukta men nu tänkte jag att mer Socker i den där tårtan nog hade vart en stor miss, haha.
Åh.. Vad mycket sjudomar och tillstånd det finns egentligen som man inte hört om tidigare egentligen.
Men skönt att höra att du träffat någon nu som du gillar och som hjälper dig, och att det finns hjälpmedel du kan få för att klara vardagen :)
(Är inte insatt i vården överhuvudtaget, tacka Gud för det, men kiropraktor borde vara en del av allmänsjukvården. Att kroppen orkar med borde ju ligga i deras intresse..)
Hoppas att du inte har jätteont när du tatuerar dig, jag har hög smärttröskel men jag tror inte att jag skulle vilja sitta längre än vad jag gör för mina tatueringar. Eller ja, hade det krävts så hade jag nog gjort det men att köra på ett och samma ställe dubbelt så länge kan inte vara någon höjdare.
Nä, då får du gå och lägga dig igen. Och jag ser framemot receptet, det låter som att den blir ganska syrlig så om jag hinner kanske jag gör en sådan tills i morgon för att balansera upp chokladberget :P
tack så mkt :)
#20 Ja yoghurt är fräscht och gott i mousser! Jag brukar ha tjock turkisk yoghurt i en citronmousse som jag tycker jättemycket om. Sådär syrligt och gott men inte surt.
Ja men vad bra, då blir det nog lättare att äta den när det är saftat med apelsin! :)
Ja det finns så otroligt mycket sjukdomar, jag visste inte tt det fanns något som hette hypermobila syndrom eller att man kunde ha ont av att vara överrörlig innan sommaren eftersom läkarna alltid feldiagnostiserat mig.
Ja kiropraktorn borde ingå i allmänvården! Det är ju bevisar att det hjälper mot vissa smärttillstånd!
Nejdå att tatuera mig går helt okej. Jag suttit 7 timmar som längst när han drog alla linjer på hela höger arm. Oj vad slut jag var efter och fick feber sista timmen. Haha det var bara att dricka massa te och mysa in sig i en filt samtidigt som han tatuerade ^^ Sen har jag suttit5 - 6 timmar för färger och skuggning vid några tillfällen. Har världens trevligaste tatuerar men har inte gjort något på över två år så har lite abstinens!
Jag kan ju skicka själva cheesecake-receptet i ett PM så du vet vad du behöver handla för att göra en och säger vad jag ungefär tänkt använda till frukt&bär-krämen så får du det receptet senare :)
/T
#22 Det lät gott, blir det lite stabilare med turkisk? Tänkte på att den är ganska krämig.
Det visste inte jag heller, förrän igår när du förklarade :p Har ju hört att man kan vara överrörlig men har aldrig tänkt på att det kan vara negativt och smärtsamt.
Vilken tur och vad mysigt att dricka te och ha en filt när man blir tatuerad :o
Jag satt lite över sex timmar när vi gjorde alla linjer på min högerarm, haha, så jag vet hur det är :) :P Har suttit två heldagar till sen efter det för färg och skuggning, har nog två heldagar kvar skulle jag tro med nästa tid den 10 september. Det ser jag framemot. Nu har är armvecket och armbågen klara vilket är en stor lättnad, gjorde inte så väldigt ont men hjälp vad det svullnade :o Kunde inte börja armen på tre eller fyra dagar.
Är du klar med högerarmen då?
Och abstinensen förstår jag gott, att man kan bli så beroende , haha :P
Det låter bra det, då skulle jag bli glad :)
#23 Ja det blir lite stabilare än med vanlig yoghurt eftersom den är tjockare.
Jadå min högerarm är helt klar men har inte skuggningar och såntdärså att huden inte sysn igenom någonstans utan min tatuerare fick göra det han trodde skulle bli bäst med min hudton (vit ^^) och jag ville inte ha ett helt rakt avslut varken på handleden eller axeln! Ska ev göra något ltet bara för att jag saknar det sen i vinter. ^^
Har skickat receptet i PM :)
NU: Dags att vila! någon timme!
/T
Den var jättefin!
Och så slät du har fått den, verkligen bra jobbat :)
Har du gjort alla dekorationer själv?
tack :)
ja allt har jag gjort själv :)
vart ganska så förvånad över hur slät den blev fast jag inte hade någon sån där smoother.. det var väldigt kul att göra :)
den är fylld med Hallon och vitchokladmousse.. var jätte jätte god..
Nallen tappa tyvärr ena ögat efter att ha gått en match med min sugna son ;)
#27 Kul! Den blev väldigt tjusig :)
En del har ju talang för sådant och det verkar du ha. Och fyllningarna låter sjukt goda tillsammans, jag gjorde en tårta med vit chokladfluff och blåbärsmousse förra veckan, det var också väldigt gott men hallon låter snäppet bättre faktiskt :)
Haha, hårt liv för nallen :P
#25 Den är verkligen jättefin för att vara din första! Slät och bra, fina blommor och fina stackars enögda nallen
Det enda jag kan påpeka att du ska göra nästa gång för att få vissa blommor ännu finare, det är dom rosliknande blommorna, försök se till att den "knoppen" inuti inte syns, gör den bara 75% av storleken på bladen på innersta blomman, kanske kavla lite tunnare eller lägga i en plastficka och trycka kanterna tunna med tummen så slipper du köpa ball tool och flower pad bara för det :) Men då om du gör knoppen mindre också så kan du liksom vira dom första bladen runt den så att den inte syns. Annars finns det absolut inget jag kan påpeka som du kan göra bättre på den tårtan :D
Hoppas att du inte tog illa upp, jag gillar själv att få veta om jag kan göra något bättre så då blir det lätt en vana att tala om och förklara såna där småsaker
Men tänker man inte på den knoppen i blommorna och nalles enögdhet (stackars nalle!
hah) så ser det absolut inte ut som någon första-försökstårta! Den är verkligen superfin! Har du bild i någon mer vinkel? Tycker nämligen att dom blommorna med lte vågig kant ser fina ut! Och jag är nyfiken av mig! ;) Hur stor form gjorde du botten i? Kanske bara är vinkeln på bilden som får den att se ganska så liten ut. :)
Hallonmousse och vit chokladganache är mina favoritfyllningar ihop så den låter ju även väldigt god!
/T
Du har ingen mer rundad utstickare till rosor? Tycker dom ser så toppiga ut i bladen. Några i stil med såna här kan ge riktigt bra rosor den ena ger kanske lie väl stora, men dom lite mindre kanske? Tror det är nästan exakt som dom i andra länken som jag har, såna 5blads-utstickare går att variera i en oändlighet från enklaste blommorna som man bara sticker ut, lägger i en palett eller något liknande för lite rundad form och sen penslar lite ätbart lim eller bara lite vatten och dekorerar med någon pärlemofärgad sockerkula eller flera mindre strösselkulor till att göra vackra öppna rosor med riktigt tunna, verklighetstrogna blad i t ex ljust rosa som man sen borstar lite vitaktig pärlemo-pulverfärg lite längre upp på dom yttersta kronbladen. Dom kan bli supervackra!
Men du är verkligen en naturbegåvning på detta med tårt-dekorering och verkar absolut ha naturlig fallenhet för dekoreringen och det pyssliga! Du har antagligen fantasin (lite barnasinne som sitter i) och en kreativa ådra som behövs för att fastna för något sånt här och naturligt vara duktig på det och lära sig fort
Jag älskar kreativiteten man får ur sig i både att kombinera olika smaker samt i att dekorera då såklart! Tårtor är nog favoritbakverket att pyssla med även om annat går att dekorera också :)
Håller på och gör en Cheesecake(började igår men har några väldigt dåliga dagar just nu med sjukhuset och undersökning med dåliga besked igår och dit igen på måndag så allt går lite långsamt och tankspritt) som jag tänkte gå efter receptet på först och göra en så kallad "No bake-White chocolate cheesecake" men allt eftersom så läggs det till och dras ifrån lite här och var, tycker botten är tråkig med bara kexen och smör och verkade väldigt tunn och det blir massvis med smet. Så jag ska ha det mesta i en 20cm-springform som inflyttningsfika på söndag och fika med kusinen med sambo som renoverat om en gammal trevånings mjölkvarn med källare också och gjort sitt drömhus och nyss flyttat in och jag har inte sett resultatet så det är bara att baka så är det någon som kommer och hämtar en
Gottegrisar! Men förutom fler kex i botten så hade jag i 3 små knutna nävar "jag har väldigt små händer ihop" med riven kokos, ska ev köpa lite hackade nötter sen när jag ändå måste köpa lite vit choklad för 50g fattades, sen så hälla på smält smör tills det går ihop och då smula över mandelmassa och knåda ihop och baka en sväng i ugnen så det blir som en stor, lite tjockare kaka i botten ist för bara kex-smul^^ Själva cheesecakesmeten går jag efter receptet i, men tror det kan bli sött med så pass mkt vit choklad så ska koka ihop en hallon&mango-kräm och reda med maizena så en inte är så blöt utan man kan stryka ett lager över bottnen när den svalnat och sen hälla cheesecake-smeten över och rippla ner lite extra av krämen för att få lite färgeffekt också :) Så det kanske inte blir en sån cheesecake som jag hade tänkt! Haha
Är det något du tänkt fortsätta pyssla med som hobby, ev lite "seriösare hobby" kanske? Man får ju ta emot "beställningar" på bakverk från familj & släkt samt vänner utan att ens kök måste vara 100% enligt livsmedelshygien-lagarna och även utan att behöva få problem med skattelagar även om man tar lite betalt!
Jag får lite beställningar av familjen/nära släkt, mina vänner och även av mammas vänner efter att hon tog med två påsktårtor på middag med sina vänner
Dom får betala det tårtan kostar att göra helt enkelt sen betalar en del lite extra för jobb med modellering och blommor, text, kantdekor och annat, men 100 - 150kr för jobbet i början beroende på om det är enkel tårta eller som här, mycket blommor och modellerad nalle som förlorat ögat i slagsmål tycker jag inte är för mycket begärt :)
Har du skurit bort den överflödiga massan med en vanlig kniv längst ner? Det ser lite så ut iaf för då kan man få det lite hackigt. En vanlig rund pizza-slicer som finns för runt 10kr på IKEA är det bästa man kan använda för att ta bort den överflödiga massan runt om :)
Tycker även du bör vara med i tävlingen jag startade i morse! Tävlingarnas-trådarna har varit så.. tomma det senaste. Mellan 4 och 6 bidrag för en tävling som pågår i en hel månad och hela tråden består ofta av folk som skriver "Jag ska hitta på något att baka till tävlingen i helgen" "Jag vill vara med" och liknande men det kommer då minsann inga bidrag :( Det blir ju så mycket roligare och man kan få en massa inspiration till nya sätt att dekorera om det är många tävlingsbidrag! Tycker absolut du ska försöka hitta på något :) Jag skulle ju bli glad av det iaf 
/T
men oj, tack så jätte mkt :)
både nallen och rosorna var inte tänkte ifrån början utan det bara skenadeiväg. har bar två st formar till blommot än så länge! och inga andra verktyg. men funderar på att köpa! det var super kul att få göra.
det skulle vara kul med beställningar men just nu så är det bara familjens tårtor :) har massor annat att pyssla med haha :) 2 barn och två hundar ;) sen jobb :)
jag ska baka till min mammas inflyttningsfest som är nästa lördag. vill jätte gärna bidra med något till tävlingen :)
tack så jätte jätte mkt för alla tips.. det är så kul med en sånt här forum dä alla är så hjälpsamma, ödmjuka och snälla :)
Det var så lite såå! Jag är bara ärlig vilket jag är mot alla, nybörjare eller inte, hobbykonditorer eller professionella 
Ja men eller hur, jag ska till en liten tårtdekor-butik här utanför Skövde imorgon, dom har väärldens sämsta utbud i sen webbutik, med bland annat endast 7 pastafärger vara 3 är olika lila
Men jag vet att hon har modelleringspasta i butiken och sortimentet ska vara lite större där så det blir väl att kika igenom lite snabbt efter nya billiga blomutstickare :D Kan inte ha för många! Men dom tar inte kort där så jag ska bara ta med 200kr så jag kan köpa 500 gram modelleringspasta för 49kr, ev 500gram extravit Marsipan från Örebro Bagerivaror(riktigt bra kavelmarsipan) som också kostar 49kr. Sen nån utstickare om jag hittar. Buiken stänger eg kl 13 imorgon men mamma slutar jobba kl 13 (och kommer vara stressad då så jag får inte titta länge!!
) men hon som har tårtbutiken tyckte det var okej om vi ko ut någon gång mellan 13.30 och 14. Hon har öppet efter önskemål så länge hon är hemma på gården. Men har kikat på 2 billiga utstickare och en lite större burk med pärlemofärgat pulver som antingen borstas på så man får ett pärlemoskimmer, eller så kan man blanda pulvret med någon droppe alkohol och måla med den. Så roligt med sånt!
Men enda anledningen till att mamma skjutsar ut mig ens är för modelleringspastan ska användas på en tårta till ett dop för en pojke hon blir gudmor åt. Så lite själviskt är det allt ^^ Ska beställa lite grejer på eBay också till att dekorera dom två 20cm-tårtor jag ska göra då. Så dom blir nog bra. Eller ja dom ska bli bra annars kommer jag bara så arg på mig själv! Haha självkritisk!
Ja det är mycket pyssel med barn hundar och jobb. Men en egen hobby man gillar måste man ju ha! Det mår själen bättre av iaf 
Okej. Ja bidrag till tävlingen vore superkul! Temat är färgglatt och man får bara ha med bidrag där bakverket har minst 5 färger, antingen i sig självt eller i dekoren. Du kanske inte har några pastafärger eller något till att färga Flowerpasten? Har du något Panduro Hobby i närheten så har dom ett litet utbud med dekorgrejer men dom är dyra.
Jag rekommenderar i stort sett alla detta: Beställ tårtdekor-saker från Storbritannien via eBay! Det blir billigare även med flygfrakten! Dom 4 saker jag ska köpa på månda där sparar jag 200kr på även med frakten för att jag köper på eBay.
Det var så lite så för tipsen, jag tycker det är superjul att hjälpa till med recept, dekor, lite tips och trix och länkar om någon letar efter något! Men det är verkligen underbar stämning på denna sidan! Så otroligt många fina människor som direkt delar med sig av sånt dom kan till dom som kan mindre. Väldigt varma människor med stora hjärtan och en vänskaplig stämning jämt! Jag har varit Medarbetare sen i början av sommaren bara, men inte ett enda inlägg har behövt raderats pga onda ord och det är ju underbart när folk med ett sånt här intresse kan komma överens och hjälpa varandra ist för att bara vara tävlingsinriktade!
Du skulle kunna läsa ett svar jag skrev till en tjej som var helt nybörjare för ett litet tag sen som ville veta vad man kan behöva veta och verktyg som är bra att ha. Jag svarade väldigt långt där ovh gav många tips och även flera länkar till olika set på eBad med modelleringsverktyg, smoother, ett helt gäng olika utstickare för blommor, fjärilar, ibland stjärnor, hjärtan duvor ock annat. Oftast finns kantbandsutstickare med och ibland något mer. Såna set beställda där, beroende på storlek och hur billig frakt säljaren har, men dom mindre seten kan man få för ca 200 med frakt och ett av dom största som var dyrast tror jag var 450kr med frakt. Köpte själv ett halvstort sånt set i mars när jag började mer på allvar och har köpt 10-pack med pastafärger för ca 220kr med frakt så det är en bra bit under priserna här! Så du kan ju kika runt i inläggen här inne så lär du ha att roa dig med en stund! Hoppas det står mycket informativt och att du hittar något billigt och bra set på eBay kanske om du tyckte det var roligt att dekorera och skulle vilja ha lite mer olika utstickare, en smoother och modelleringsverktyg, för det är dom saker som finns med i alla av seten jag länkat :) Kom bara ihåg atta endast köpa från Storbritannien. Så hemska skatter och tullpriser annars och dom är ofta ändå billiga och bra där! Om du vill kolla vad som finns rent allmänt på eBay sen så sök bara på "Cake decorating" och välj Storbritannien ist för Hela världen. Då kommer tusentals prylar upp från olika säljare runt om där. Vissa saker som kommer upp är sånt som man knappt visste fanns! 
/T