Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 7563 ggr
Surtsey
0

Hållbarhet på fluff?

På söndag ska jag ha kalas och tänkte göra en tårta med dumlefluff. Eftersom det är både första gången jag gör tårta eller fluff så vill jag minimera riskerna för katastrof. Mest oroad är jag för att misslyckas fluffen eftersom den är lite känslig och måste stå typ över natten.
Så.. är det okej att "koka" ihop fluffen imorgon och vispa den på lördag? Ifall den skulle skita sig alltså så hinner jag ju göra ett nytt försök i så fall.

42 and towels - all one need to know.
But if not... www.altheatrollet.blogg.se

Tessen
1

Nemen fy, vilken hädelse att skriva koka och fluff i samma mening! Flört

Men jag brukar smälta ner godiset i grädden till ett fluff kvällen innan för att sippa hålla koll på tiden och mina har aldrig skurit sig iaf. Se till att inte ha plastfolie eller något annat som samlar mycket kondens täckande över bara för några droppar kondens kan också få det att skära sig i värsta fall.

/T

[WickedAlly]
0

Jag har en fluff på ljus choklad ståendes i kylen som jag smälte ihop tidigare idag och den ska vispas i morgon så det går alldeles utmärkt :)

Dock så kan du gott göra den idag, vispa i morgon och och lägga den på tårtbottnarna då. Tårtan blir bara godare om den får stå en dag eller två med fyllningarna :)

Tessen
0

#2 Absolut! När man lägger ihop tårtan och fuktar bottnarna lite (med vad som helst från att droppa mjölk, sockerlag o liknande över anslagen eller kanske tropisk nektar eller färskpressad apelsin som man bara pressar rakt över bottnarna) så är tårtan absolut godast faktiskt efter iaf 2a dagen från man la ihop den.
Man kan lägga ihop en tårta 3 - 4 dagar innan också. Ibland är det bättre med kortare tid beroende på fyllningar som kan göra att tårtan blir för vattnig som mycket rårörda bär och liknande i. Men har man fluff och mousser i med lätt fuktade anslag kan man gott fylla tårtan 2 - 3 dagar innan den ska dekoreras och ätas iaf.

Så länge den förvaras i kylen går den ju äta minst en vecka efter att den lagts ihop tycker jag! Dvs om den förvaras rätt och inte ihop med andra råvaror som han ge ifrån sig starka dofter som sätter smak i tårtan.Men innan man dekorerar den och bara har fyllt så plastar man ju in den ordentligt så då är det ändå ingen större fara!

/T

[WickedAlly]
0

Jag lade ihop en tårta igår som ska ätas i morgon kväll så den kommer ju ha stått ungefär två dygn, fast jag har inte täckt den än :)

Smakerna kommer fram bättre och t ex apelsinmousse blir tydligare i smaken tycker jag, smakar mer apelsin än när den är helt nygjord :)

Jag hade ingen plast hemma, fick lägga sånna där påsar som man gör isbitar i över och knyta med ett snöra kring springformen. Hoppas verkligen att det funkar annars är jag körd i morgon, haha. Man tager vad man haver antar jag :)

Tessen
0

Nej man täcker och dekorerar dom samma dag som dom ska ätas helst.
Man ja smakerna utvecklas verkligen om man har tårtan fylld i kylskåpet några dagar innan den ska ätas :) Speciellt citrus, bär och fruktmousser! Godis smakar liksom godis, det kan inte utvecklas så mkt mer i smaken Flört

Haha ja man tager vad man haver till det mesta!

/T

[WickedAlly]
0

Precis, om godis hade förstärkts i smaken så hade det väl mer smakat kemikalier. Har dock geishafluff i tårtan i kylen och den tycker jag smakar lite mer nougat men det kanske är kylan som gör att den smakar mer intensivt?

Tessen
0

Ja kall nougat kanske smakar lite mer, smälter liksom inte bara bort eller ihop med chokladen direkt då. :)

/T

[WickedAlly]
0

Det har du nog rätt i :)

Surtsey
0

Åh Gud varför skulle jag få för mig att göra tårta? Lite så känner jag just nu.. Muffins och mjuka kakor har ju alltid varit min grej. Dumheter..
Fukta anslagen hade jag inte ens tänkt på! Men droppa mjölk över läste jag i nåt inlägg här ovan..?
Men då gör jag fluffet idag, vispar det imorgon och lägger ihop det imorgon. Hade tänkt ha chokladbottnar, ett lager med fluff och ett med hallonmousse och spackla med mörk ganache.

42 and towels - all one need to know.
But if not... www.altheatrollet.blogg.se

[WickedAlly]
0

#9 Så känner nog alla ibland men det brukar bli bra i slutändan :)

Mjölk eller sockervatten funkar fint, sånt man brukar ha hemma.

Kombon låter jättegod, tårtan tills idag här hemma är nästan precis samma förutom att jag har apelsinmousse istället och ljus choklad-fluff på utsidan :)

Tessen
0

#9 Vill du ha ett super-recept på ljusa bottnar som jag aldrig misslyckats med och inte heller någon jag gett det till? :)

Smälter du ner lite nedskuren dumle i grädden till fluffet nu snart, tar en stund och man får röra typ hela tiden för att kolan fastnar i bottnen på kastrullen och riskerar brännas annars men tar man en stol och sätter sig där och rör i det lite långsamt med en träslev eller något så håller man ju även koll så att det aldrig kokar och låt säga att du är färdig med det helt, häller över i en kall bunke och ställer in det i kylskåpet kl 14, 15 senast beroende på när du ser här och börjar!  Då kan du vispa upp det efter kl 21 ungefär ikväll. Får det stå inne i kylen minst 6 timmar och är genomkallt så går det i stort sett alltid bra att vispa sen. När man börjar vispa ett fluff kan man hålla koll på dom första 60 sekunderna, för kör man med elvisp och det inte händer något alls på en minut så sluta direkt och ställ i kylen en timme till sen ta ut och vispa för tillräckligt kallt fluff börjar alltid tjockna lite inom en minut iaf om man kör någorlunda hög effekt på elvispen.

Så isf om du gör fluffet nu snart skulle du kunna fylla tårtan ikväll och låta den stå en extra dag inplastad i kylen så den utvecklar smakerna och saftar till sig ordentligt! Glad

Att fukta anslagen när man fyller med mousser och fluff som inte get ifrån sig något fukt är nästan ett måste annars blir tårtan lätt väldigt mastig och lite torr. Så bara ren mjöl, mjölkmed lite kako eller oboy i eller mjölk med lite vaniljsocker utrört, det är väl typ det jag tycker passar på en sån tårta att fukta med annars använder jag citrus, juicer och smaksatt sockerlag på ljusa anslag.

Men jag tror din tårta blir bra!Glad

/T