Lite tips på bakverk
Hejsan!
På lördag åker jag och min pojkvän med hans bror m. familj till deras lägenhet Spanien. Min pojkvän kläckte idag att han gärna vill ha med sig något som tack för att vi får följa med dem dit.
Och de är tydligen sådana som verkligen uppskattar saker man kan äta eller dricka.
Han tyckte därför att vi skulle baka någonting till dem.
Först tänkte jag cupcakes, men eftersom vi först ska åka buss o tåg på lördag så vet jag inte hur pass cupcakes klarar resan..
Tårta känns inte heller rätt.. Då jag förknippar tårta med att fira någonting..
Sen tänkte vi på de där Päronbiskvierna som jag gjorde för några veckor sedan. De blev ju farligt goda och passar kanske.
Men då måste vi dock veta om de tål mandelmassa. De var tydligen allergiska mot jordnötter och valnötter..
Jag skulle bli så tacksam för lite tips och idéer på vad man kan baka som passar som present! 
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
Om cupcakesen står i en låda avsedd för cupcakes håller dom :) det gjorde mina iaf, två timmar i bilen och dom såg likadana ut som när jag lämnat bort dom!
Äger ingen sådan låda dock, så får la ta nån vanlig stor låda o stoppa i massa papper i så fall
Men det känns ändå inte som att cupcakes är det rätta.. Eftersom vi ska åka bort en vecka så håller de sig inte så bra 
/ Lisa
#2 Det finns "cupcake-lådor" på nästan alla webbutiker med bakningsprylar. Tyvärr är det ju sent ute. Hade för mig att dom haft såna på Lagerhaus men hittade inga på hemsidan nu när jag tittade :(
Det är alltså engångskartonger i papp med "hållare" för ett visst antal cupcakes i olika stora kartonger.
Kan ju vara något att tänka på att köpa hem nån gång för såna här tillfällen!
/T
#3 jag har hittat på de 5 olika lagerhaus-butikerna jag varit på i sommar, så dom säljs i butikerna. Jag har inte kollat på webbutiken dock. Så dom säljs :) Jag köpte hem några stycken men dom är redan slut..
Ja men då hinns det ju enkelt inhandlas imorgon innan resan på lördag om ni har ett Lagerhausinom rimligt avstånd. Hade väl för mig att jag sett det i butiken!
/T
#5 precis! Jadå det finns, men jag måste kolla webbutiken nu tror jag, missat den haha
Tack för tipset! Ska absolut kollas upp! Men jag tror inte vi ska göra cupcakes denna gång då de som sagt inte håller över veckan vi är borta :) Finns det några mindre bakverk som passar bra som present? Kakväg typ, fast inte några tråkiga torra bitar som lika gärna kunde varit köpta ;) .. Päronbiskvierna ligger bra till, väntar dock fortfarande svar på om de tål mandelmassa eller ej..
/ Lisa
Sarah Bernhard-bakelser (biskvier med chokladtryffel i) fast göra dom med apelsinchoklad i några och kanske lite daim-choklad i några, eller kanske choklad med mint-crisp i. Dom går att variera mycket, blir ganska mastiga men jag brukar aldrig göra botten större än en femkrona typ så det blir "lagom" mastigt. :)
Eller kanske vaniljkakor som bakas utan bakpulver så man kan sen breda någon god frosting eller smörkräm på dom och trycka ut SP eller Marsipan med samma form och lägga på kakan och dekorera på olika sätt med mönster, text och lite annat :)
/T
Cheesecakebrownies är syndigt gott! Har några bitar i frysen så dom håller allt.
#8 Ja, de där är ju ruskigt goda också! Men som sagt, måste veta om de tål mandelmassa.. 
annars kan man ju alltid baka till sig själv… 
#9 Farligt tips med brownies där!
Cheescake tycker jag väl sådär om, men brownies är ju helt klart en favorit..
/ Lisa
#10 Ja man kan ju alltid ha lite hemma till sig själv 
Jag ska nogtesta med lite olikatyper av chokladtryffel nästa gång, inte bara samma i alla och sen täcka dom med samma choklad, blanda ihop alla i någon liten låda så blir det som ett lotteri varenda gång för det går ju intese vilken smak man får då ^^
/T
jag hade nog också kört på brownies, eller helt "vanliga" muffins, dvs utan topping, men kanske någon rolig variant. Brukar göra med jordnötter/Vit choklad i smeten, eller med kokos. Det finns ju topping till, men de går lika bra utan :) Iallafall kokosen :)
Med lite socker i botten.
http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.